2013-02-19, 17:25
Medlem
Hej. Har en HP pro 3031 MP med windows 7.

Efter varje gång jag stängt av eller råkat komma åt den otroligt klumpigt satta off-knappen så är det som att datorn sover i 30 min. Den går inte att sätta på, vet inte om den autosparar eller gör någon slags återställningspunkt eller vad problemet är. Allt jag vet är att den är nära att flyga ut från fönstret.

Någon som har några slags tips eller idéer om hur jag kan lösa detta? Kan inte längre fråga HP support då garantin har gått ut.

Tack på förhand
Citera
2013-02-19, 17:26
Medlem
oloas avatar
Formatera?
Citera
2013-02-19, 18:01
Medlem
Det är svårt att svara på ett forum då jag bara kan tispa om en felsökning i taget, det är lite svårt att vara spontan så här på avstånd.

En tanke jag fick är att du kan testa att dra ur sladden när du inte kan starta och tryck på powerknappen på framsidan några gånger. Om det löser problemet så är det ett tecken på att kondensatorerna inte laddar ur bra när den stängts av normalt.
Citera
2013-02-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oloa
Formatera?

Har gjort en total återställning av datorn, det hjälpte inte. Vad är skillnaden på en formatering och återställning?
Citera
2013-02-19, 18:05
Medlem
Remembers avatar
Håll ner powerknappen i ca 5-10 sekunder. Sedan kan du slå på den igen.
Citera
2013-02-19, 19:00
Medlem
Skadat godss avatar
Om hårddiskLEDlampan visar på aktivitet så håller den på att gå ner i viloläge (flera GB ska skrivas till disken för att du ska kunna återvända till där du var, även om du inte gjorde nåt speciellt).

De flesta datorer är som standard att om man trycker till snabbt på ON/OFF-knappen så gör den så där, kan iofs kommit med någon Win Update om det inte varit så förut. Hur knappen ska fungera kan du ändra i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Om hårddiskLEDlampan inte visar på aktivitet så kan det bero på att datorn är igendammad och för varm för att tillåta start. HP har på bärbara auto-avstängning när de går för varmt och måste komma ner i temp igen innan start. Har fått damma ur och byta kylpasta på processor/kylare på ett antal HPs pga detta.

Som sagts ovan så är det svårt att ge bra hjälp på ett forum, man vill ju helst känna, lyssna med stetoskopet, gnugga lite med kattskinnet osv osv

Citat:
Ursprungligen postat av Remember
Håll ner powerknappen i ca 5-10 sekunder. Sedan kan du slå på den igen.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-02-19 kl. 19:06.
Citera
2013-02-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Om hårddiskLEDlampan visar på aktivitet så håller den på att gå ner i viloläge (flera GB ska skrivas till disken för att du ska kunna återvända till där du var, även om du inte gjorde nåt speciellt).

De flesta datorer är som standard att om man trycker till snabbt på ON/OFF-knappen så gör den så där, kan iofs kommit med någon Win Update om det inte varit så förut. Hur knappen ska fungera kan du ändra i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Om hårddiskLEDlampan inte visar på aktivitet så kan det bero på att datorn är igendammad och för varm för att tillåta start. HP har på bärbara auto-avstängning när de går för varmt och måste komma ner i temp igen innan start. Har fått damma ur och byta kylpasta på processor/kylare på ett antal HPs pga detta.

Som sagts ovan så är det svårt att ge bra hjälp på ett forum, man vill ju helst känna, lyssna med stetoskopet, gnugga lite med kattskinnet osv osv

Det är inte att den är för varm, den kan ha varit på i 2 minuter, men samma sak händer ändå. Det går att starta om den, men inte slå av och sedan slå på. Hårddisken lyser inte heller...

Har iaf köpt en ny dator nu men ska försöka sälja HPn och vill helst fixa problemet så den inte sjunker i pris.
Citera
2013-02-20, 17:13
Medlem
Høres ut som et problem med strømforsyningen. Antagelig defekte kondensatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in