2013-02-19, 16:31
Medlem
Arasalls avatar
Jag har relativt nyss köpt en Zenbook, och i arbetet skriver jag en hel del texter avsedda för tryckning i ett speciellt (inte särskilt avancerat) Java-baserat textbehandlingsprogram.

I och med att texterna ska tryckas måste jag använda korrekta citationstecken och tankestreck, snarare än de raka citationstecken och bindestreck som dyker upp. Allt emellanåt behöver jag också lite andra specialtecken, bl.a. danska bokstäver m.m.

Det kom som en total överraskning för mig att det verkar vara omöjligt att på min Zenbook skriva t.ex. Alt+0148 eller Alt+0150 som jag närmast rutinmässigt gör på min stationära dator. Jag har googlat, läst i handböckerna (faktiskt!) och testat alla tänkbara tangentkombinationer, och det går inte.

Gör jag något fel, eller är det helt enkelt omöjligt?!
Citera
2013-02-19, 16:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är ju meningen att man skall slå in siffrorna på den numeriska delen, vad jag vet har inte Zenbook någon numlock eller numerisk del på tangentbordet.

Det borde gå att lösa med skärmtangentbordet (aktivera numeriskt tangentbord under alternativ) eller genom att koppla in ett externt numeriskt tangentbord via usb
Citera
2013-02-19, 17:02
Medlem
dethalvabarnets avatar
Googlade/yahooade/bingade , hittade inte heller något om detta, prova ta kontakt med support.

Alternativa lösningar USB-tangentbord /skärmtangentbord / copypaste(txt fil med de vanligaste konstiga tecken du använder) eller ett program skrivet för detta.
Citera
2013-02-19, 17:44
Medlem
Arasalls avatar
Tack för kommentarerna - jag började bara undra om det fanns något absolut självklart som jag förbisåg. Jag har haft Word igång vid sidan av och precis som dethalvabarnet föreslog använt det som källa för klipp- och klistrametoden som bara börjar kännas lite fånig.

Och det stämmer precis som du säger, kimdah2002, att det finns ingen separat numerisk del på tangentbordet (inte så konstigt eftersom datorn är så kompakt, vilket också var skälet till köpet), men jag inbillade mig att det gick att komma runt på något vis.

Får se om jag köper ett litet separat USB-tangentbord med nuffror på, men då blir det ytterligare en grej att släpa runt på

Tack för input i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in