• 1
  • 2
2005-05-12, 20:41
Medlem
Är det dåligt på något sätt att svälja tuggummin? Dom är så goda dom jag har nu! Typ om det är dåligt för magen eller nåt?
Citera
2005-05-12, 20:48
Medlem
Kan fastna i tarmarna om man har otur. Det är iallafall vad jag har hört.
Citera
2005-05-12, 20:55
Medlem
noirs avatar
Intressant ämne, när man var mindre fick man ofta höra att om man svalde tuggummi så fastnade det runt hjärtat och andra skumma grejer, vore kul att höra om det ligger någon sanning bakom detta.
Citera
2005-05-12, 20:58
Medlem
tonyhassans avatar
Stämmer bra, det finns sällsynta fall där unga kvinnor dött på grund av sk. bezoar med tuggummi och hår, men de sitter i magsäcken. Sådana hårda gojspaket har tidigare ansetts ha magiska egenskaper och en av englands drottningar hade en bland sina kronjuveler.
http://nmhm.washingtondc.museum/expl...s/4_trich.html

Citat:
fastnade det runt hjärtat

Hur skulle det gå till? Är kroppen bara som en ICA-påse med en massa organ i där maten hamnar?
Citera
2005-05-12, 21:52
Medlem
Tuggummi kan ju ha visst laxerande effekt om man äter för många, läs på påsen eller paketet brukar stå där. Att svälja dem e nog ingen större fara men akta dig för ränneskit....
Citera
2005-05-12, 22:53
Medlem
noirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonyhassan
Hur skulle det gå till? Är kroppen bara som en ICA-påse med en massa organ i där maten hamnar?
Bra fråga
när man var mindre tänkte man tyvärr inte lika logiskt.
Citera
2005-05-12, 23:32
Medlem
Grårävs avatar
Vågar nog påstå att man utan någonsomhelst fara kan svälja tuggummi, dom kommer inte att fastna någonstans.
Lika lite som att druvkärnor fastnar i blindtarmen.
Citera
2005-05-12, 23:35
Medlem
Min flickvän hävdar bestämt att om man sväljer tuggiumin så ligger det kvar i kroppen i 8 år. Jag betvivlar detta starkt. Så många tuggumin som jag svalt de senaste åren och inte märkt av något...
Citera
2005-05-13, 10:13
Medlem
chaos77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
Min flickvän hävdar bestämt att om man sväljer tuggiumin så ligger det kvar i kroppen i 8 år. Jag betvivlar detta starkt. Så många tuggumin som jag svalt de senaste åren och inte märkt av något...

vad jag skulle vilja veta isf är "varför" det skulle ligga kvar i 8 år?
Citera
2005-05-13, 10:21
Medlem
wpctds avatar
Jag har svalt flera hundra tuggummin när jag var yngre and jag lever fortfarande.
Citera
2005-05-13, 10:25
Bannlyst
Nej, Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det skulle vara farligt. Det är bara en myt som mammor som inte vill att barnen ska sätta i halsen har kommit på typ.
Citera
2005-05-13, 19:27
Medlem
Porrpojkes avatar
Tuggummi tuggar man-mat äter man...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto