Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-19, 01:27
Medlem
MidgetJoness avatar
Jag kan börja med att jag inte visste vart jag skulle sätta tråden så feel free to move it! Men hur vanligt tror ni det skulle vara med sex om inte religion skulle kommit och sagt att det var fel? Pedofili skulle kanske bara vara något som alla gör? Det kanske inte ens är så mycket pågrund av religion sex är så förbjudet och snuskigt. Men vad tror ni skulle sex bara vara en helt vanlig sak? Man skulle inte må dåligt av att höra sina föräldrar göka i rummet intill. Tjejer skulle inte få horstämpel. Jag tycker det låter rätt schysst förutom pedofili grejen och att många fler säkert skulle ha könssjukdomar. Men sex skulle kanske bara vara en sak som kändes bra helt enkel. Diskutera!
Citera
2013-02-19, 02:05
Medlem
Är nog snarare sexet som styrt religionen än tvärtom. Om alla knullade med alla är ju risken ganska stor att du skulle uppfostra en unge som inte var din egen.
Är nog snarare vår grund biologi som spökar än det religösa
Citera
2013-02-19, 03:26
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Ja du... I antiken innan Kristendomen så knullade man runt lite hejvilt. Även "gifta" par på den tiden hade sina sex-tjänare osv.

Sex i gränder, bazaarer och badhus var vanligt. Erotik flödade innan religionen.
Citera
2013-02-19, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
Är nog snarare sexet som styrt religionen än tvärtom. Om alla knullade med alla är ju risken ganska stor att du skulle uppfostra en unge som inte var din egen.

Så du menar att då fanns ingen religion?

Det är faktiskt moralen som styrt religionen och sexet, anledningen till att vi har religion handlar ju om att agera rätt och med rätt så menar jag det som gynnar rasen/arten på sikt.

Kan varmt rekommendera Aggression-det så kallade onda av Konrad Lorenz
En riktigt bra bok som tar upp detta utan att bli för tungläst.
Citera
2013-02-19, 04:05
Medlem
Haajibs avatar
Vi skulle ha stora orgier varje sommar, och knulla som djur
Citera
2013-02-19, 08:08
Medlem
Hur vanligt skulle något som är jättevanligt vara ifall något annat inte var vanligt?
svar: jättevanligt.

Papperskorg
Citera
2013-02-19, 10:21
Medlem
Adelaides avatar
Jag tror det hade varit minst lika vanligt som nu.
Citera
2013-02-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetJones
Jag kan börja med att jag inte visste vart jag skulle sätta tråden så feel free to move it! Men hur vanligt tror ni det skulle vara med sex om inte religion skulle kommit och sagt att det var fel? Pedofili skulle kanske bara vara något som alla gör? Det kanske inte ens är så mycket pågrund av religion sex är så förbjudet och snuskigt. Men vad tror ni skulle sex bara vara en helt vanlig sak? Man skulle inte må dåligt av att höra sina föräldrar göka i rummet intill. Tjejer skulle inte få horstämpel. Jag tycker det låter rätt schysst förutom pedofili grejen och att många fler säkert skulle ha könssjukdomar. Men sex skulle kanske bara vara en sak som kändes bra helt enkel. Diskutera!
Man kan titta lite på den buddistiska läran där vissa delar av den tar upp sex som något naturligt.
Besökte ett tempel vid ett tillfälle där jag fick lära mig att sex var en mycket viktigt del av livet, men att mannen skulle vara återhållsam med att nå klimax och skulle lära sig att vara återhållsam, eller mannen skulle lära sig att hålla igen innan skottet gick och helst föra kvinnan till ett flertal orgasmer innan. Kvinnans klimax var bara av godo och skulle uppnås så ofta som möjligt, och detaljerade gamla målningar på hur mannen skulle föra kvinnan dit fanns det gott om.
Sexuellt umgänge med olika partners var bra o.s.v.
Var inte så intresserad av att sätta mig in i detta då, men ser man på synen som de buddistiska länderna har på sex otrohet o.s.v. så är det betydligt lättsammare och inte så moralisk komplicerat som den kristna religionen lärt oss. Sex kan vara bara sex och bara en trevlig upplevelse, inget mer.
Citera
2013-02-19, 14:01
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Ja du... I antiken innan Kristendomen så knullade man runt lite hejvilt. Även "gifta" par på den tiden hade sina sex-tjänare osv.

Sex i gränder, bazaarer och badhus var vanligt. Erotik flödade innan religionen.
Skojar du eller tror du verkligen på det där? För män kanske det var okej men inte för kvinnor:
Citat:
Because of the Roman emphasis on family, female sexuality was regarded as one of the bases for social order and prosperity. Female citizens were expected to exercise their sexuality within marriage, and were honored for their sexual integrity (pudicitia) and fecundity: Augustus granted special honors and privileges to women who had given birth to three children (see "Ius trium liberorum"). Control of female sexuality was regarded as necessary for the stability of the state, as embodied most conspicuously in the absolute virginity of the Vestals.[275] A Vestal who violated her vow was entombed alive in a ritual that mimicked some aspects of a Roman funeral; her lover was executed.[276] Female sexuality, either disorderly or exemplary, often impacts state religion in times of crisis for the Republic.[277] The moral legislation of Augustus focused on harnessing the sexuality of women.

As was the case for men, free women who displayed themselves sexually, such as prostitutes and performers, or who made themselves available indiscriminately were excluded from legal protections and social respectability.[278]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexuality_in_ancient_Rome#Female_sexuality

Grekland har jag inte kollat upp men av vad jag har hört hade man liknande system där. För att återgå till ämnet hade det varit väldigt dåligt om den mänskliga sexualiteten inte hade kontrollerats av bland annat religion, i synnerhet på den tiden då det inte fanns effektiva preventivmedel, vi kan ju bara spekulera i frekvensen av könssjukdomar, enorm överbefolkning, våldtäkter och annat skoj. Det är lite som att man skulle förespråka ett enormt frossande i mat och dryck trots att det skulle medföra fetma med alla tillhörande fetmarelaterade problem, och då är det inte ens nödvändigt att slentrianknulla för att överleva.
Citera
2013-02-19, 15:22
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain

Så är det, religionen är ett resultat av människors vilja och det som hjälpte dem att överleva i en värld som inte gav dem någonting gratis.
Citera
2013-02-19, 15:50
Medlem
MidgetJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanLundborg
Hur vanligt skulle något som är jättevanligt vara ifall något annat inte var vanligt?
svar: jättevanligt.

Papperskorg
sex är ju något som dom flesta tycker är skamligt och som man inte pratar öppet om. Om religionen inte förstört alltting skulle alla kanske förlora oskulden när dom var 10 år.
Citera
2013-02-19, 15:52
Medlem
MidgetJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Man kan titta lite på den buddistiska läran där vissa delar av den tar upp sex som något naturligt.
Besökte ett tempel vid ett tillfälle där jag fick lära mig att sex var en mycket viktigt del av livet, men att mannen skulle vara återhållsam med att nå klimax och skulle lära sig att vara återhållsam, eller mannen skulle lära sig att hålla igen innan skottet gick och helst föra kvinnan till ett flertal orgasmer innan. Kvinnans klimax var bara av godo och skulle uppnås så ofta som möjligt, och detaljerade gamla målningar på hur mannen skulle föra kvinnan dit fanns det gott om.
Sexuellt umgänge med olika partners var bra o.s.v.
Var inte så intresserad av att sätta mig in i detta då, men ser man på synen som de buddistiska länderna har på sex otrohet o.s.v. så är det betydligt lättsammare och inte så moralisk komplicerat som den kristna religionen lärt oss. Sex kan vara bara sex och bara en trevlig upplevelse, inget mer.
Fast så är det ju inte på så många ställen! Men jag menade att det skulle kanske vara så som du skrev. Sex skulle vara något man kan prata om, som alla gjorde utan att skämas. Otrohet skulle inte ens vara ett ord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in