• 1
  • 2
2005-05-19, 14:28
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mag00
Har fått i uppdrag att fixa lite grillunch åt 25 personer på lördag förmiddag. Frågan är bara vad och hur mycket man ska severa. En fördel är om det är lätt att förbereda och ganska snabbt att grilla, men framförallt gott och rätt billigt.

Budgeten ligger på ca. 50 spänn per skalle.

Jag tänkte mig (per person):

200 g kött (typ fläskfile man marinerar och gör grillspett med)
300 g potatissallad (el. dylikt)
100-200 g lök/paprika och tomater (till spetten)
Något vitt bröd, t.ex. pain riche.
+ kanske någon starkare korv (lite dyrt, men gott som satan)

Till detta lite grönsallad och öl eller rött vin.

Någon som har några andra förslag eller tips?

Vad blev det för grillat då? Är lite sent ute, men det är riktigt gott att köpa en hel(liten)gris och grilla, ställning får man med.
Citera
2005-05-19, 16:49
Medlem
rhodrys avatar
Om man nu är sugen på just fläskfilé så rekommenderar jag skinkfilé (aka. luffarfilé). Skinkfilén är ett par tior billigare kilot och det är absolut inte sämre kött. Mest ett tips om du vill vara ekonomisk och så, till nästa tillfälle.
Citera
2005-05-19, 17:05
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Vad är det för grill du har? En sån där oljetunna kapad på tvären? Kan ju ta sin tid annars att stå med en liten klotgrill om man ska grilla så pass mycket som du ska göra..
Precis, när vi grillar till fler än 4 typ brukar vi köra med en sån
Överseriös modell här: http://www.grillweb.net/tips/loket.htm
Det räcker att svetsa på fyra ben och vinkeljärn att lägga gallret på. Oftast räcker det att elda på halva grillen, så kan man ha varmhållning på andra halvan
Jag e inte så haj på kött men egen marinad i en bunke över natten och sen använder man det som grillsås. Potsallad e enkelt men gratäng man kör i ugnen e inte så illa heller kontra smak/pris/jobb.
Citera
2005-05-19, 22:45
Medlem
Queen Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Om man nu är sugen på just fläskfilé så rekommenderar jag skinkfilé (aka. luffarfilé). Skinkfilén är ett par tior billigare kilot och det är absolut inte sämre kött. Mest ett tips om du vill vara ekonomisk och så, till nästa tillfälle.
Håller inte med!!Inte alls lika mört .
Citera
2005-05-19, 22:54
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
Precis, när vi grillar till fler än 4 typ brukar vi köra med en sån
Överseriös modell här: http://www.grillweb.net/tips/loket.htm
Det räcker att svetsa på fyra ben och vinkeljärn att lägga gallret på. Oftast räcker det att elda på halva grillen, så kan man ha varmhållning på andra halvan
Fan vad sugen jag belv att åka ut till morfars verkstad och fixa i ordning en sån där grill!!
Tack för länken!
Citera
2005-05-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Vad blev det för grillat då?

Det blev ung. som jag postade i mitt första inlägg. Vi tog lite mindre kött och köpte lite lax (som det var extrapris på). En helstekt gris skulle ha varit nåt, det får bli nästa år.

Grillen vi hade var samma modell som det länkades till tidigare, det blev mycket fint. Förbannat varmt!

OT: Om ni ska tillverka en egen "Loket", se till att oljefatet är orednligt rengjort innan ni sätter dit vinkelslipen. En mindre nogräknad bekant glömde detta och blev ordentligt grillad
Citera
2005-05-22, 17:35
Medlem
Queen Ls avatar
För några år sedan dog en ung kille i en sån olycka
Citera
2005-05-22, 18:41
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mag00
OT: Om ni ska tillverka en egen "Loket", se till att oljefatet är orednligt rengjort innan ni sätter dit vinkelslipen. En mindre nogräknad bekant glömde detta och blev ordentligt grillad

Det är därför man först fyller fatet med vatten och sen häller ut kanske hälften så det går att öppna upp flikar av delen du ska kassera... fast oftast brukar det ha varit olja i dom och då blir det bara lite varmt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in