Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Jag har varit yr hela dagen igår, kraftig yrsel. Kan stå upp men ser suddigt och det snurrar när jag går. Nu imorse vaknade jag av det. Har huvudvärk, i hela huvudet. Inte stark men det dunkar lite överallt. Känns som något trycker inuti huvudet. Och det spänner och trycker i öronen, känns det som.. Och bakom ögonen.. Igår fick jag som ilningar bak från nacken upp i huvudet på höger sida. Jag har försökt sova, men det går inte.. Det går som en våg i huvudet och kroppen så jag vaknar igen. Mår väldigt illa också :/ Piper och rusar i öronen också ibland. Det kan inte vara ångest, mår inte bra FYSISKT. Ska jag vänta eller ringa in?
Skulle gissa på "virus på balansnerven". Vad som då sker är att man får ett visst (ibland fullständigt men knappast det i ditt fall) bortfall av balanssignal från det ena örat vilket gör att hjärnan nu inte får jämnt fördelad "input" längre. Detta går över med tiden då hjärnan som tur är är plastisk och lär sig att omtolka signalerna men brukar ta några veckor och ibland längre om man har kraftiga symptom (då kan man inte stå upp till en början). Självklart ska detta undersökas och utredas varpå du antagligen kommer få lite balansövningar för att rekalibrera din hjärna, därefter kommer du inte känna av detta längre mer än någon gång ibland.
Det kan dock definitivt vara något annat då yrsel alltid är så ospecifikt som symptom och nästan alltid för med sig illamående och huvudvärk samt värk i öronen av sig självt (även om problemet inte alltid sitter i öronen intressant nog) varför det inte i sig leder en vidare i att finna orsaken. Åk in på momangen.
Migrän är en annan möjlighet men är i regel (dock inte alltid) episodisk dvs inget som är där hela tiden veckor i sträck.