• 1
  • 2
2013-02-18, 13:10
Medlem
Jag har varit yr hela dagen igår, kraftig yrsel. Kan stå upp men ser suddigt och det snurrar när jag går. Nu imorse vaknade jag av det. Har huvudvärk, i hela huvudet. Inte stark men det dunkar lite överallt. Känns som något trycker inuti huvudet. Och det spänner och trycker i öronen, känns det som.. Och bakom ögonen.. Igår fick jag som ilningar bak från nacken upp i huvudet på höger sida. Jag har försökt sova, men det går inte.. Det går som en våg i huvudet och kroppen så jag vaknar igen. Mår väldigt illa också :/ Piper och rusar i öronen också ibland. Det kan inte vara ångest, mår inte bra FYSISKT. Ska jag vänta eller ringa in?
Citera
2013-02-18, 13:19
Medlem
Hur är din hälsa i övrigt? Framförallt blodtrycket?

Jag har högt blodtryck och får ofta plötslig och kraftig yrsel, oavsett om jag sitter, står eller ligger, samt kraftig huvudvärk.

Kila ner på VC och ta trycket och lite prover.
Citera
2013-02-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw
Hur är din hälsa i övrigt? Framförallt blodtrycket?

Jag har högt blodtryck och får ofta plötslig och kraftig yrsel, oavsett om jag sitter, står eller ligger, samt kraftig huvudvärk.

Kila ner på VC och ta trycket och lite prover.

Min hälsa ska vara bra, enligt läkarna. Dock har jag haft brist på b12, folsyra och järn, som jag slutat ta, både för att tabletterna är slut och för att värdena var bra sist dom kolla. Ingen har sagt till mig att sluta med dom men ska man inte sluta när värdena är bra? Ja, jag får ringa in och höra mig för.
Citera
2013-02-18, 13:26
Bannlyst
Låter lite som Migrän. Du borde dra till vc som sagt.
Citera
2013-02-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benghuvud
Låter lite som Migrän. Du borde dra till vc som sagt.

Okej, ska göra det!
Citera
2013-02-18, 13:27
Medlem
Ja, det blir nog skönast att ringa och boka en tid så slipper du oroa dig över vad det kan vara

Kom på en sak till: jag har ett litet blåsljud på hjärtat som också orsakar yrsel, matthet, lätt till svimning osv. Ingenting farligt har jag fått höra, har haft det sedan födseln. Tydligen också många som har det, utan att man behöver drabbas av panik bara för att det har med hjärtat att göra.
Citera
2013-02-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av throw
Ja, det blir nog skönast att ringa och boka en tid så slipper du oroa dig över vad det kan vara

Kom på en sak till: jag har ett litet blåsljud på hjärtat som också orsakar yrsel, matthet, lätt till svimning osv. Ingenting farligt har jag fått höra, har haft det sedan födseln. Tydligen också många som har det, utan att man behöver drabbas av panik bara för att det har med hjärtat att göra.

Ja, får göra det!
Jasså? Jag under min graviditet hade jag blåsljud på hjärtat, vet inte om jag har det fortfarande. Dom har inte sagt något mer nämligen. Men tror inte det. Fick också höra att det inte är något farligt, men dom vill gärna följa upp det om man har det sa dom till mig.
Citera
2013-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Jag har varit yr hela dagen igår, kraftig yrsel. Kan stå upp men ser suddigt och det snurrar när jag går. Nu imorse vaknade jag av det. Har huvudvärk, i hela huvudet. Inte stark men det dunkar lite överallt. Känns som något trycker inuti huvudet. Och det spänner och trycker i öronen, känns det som.. Och bakom ögonen.. Igår fick jag som ilningar bak från nacken upp i huvudet på höger sida. Jag har försökt sova, men det går inte.. Det går som en våg i huvudet och kroppen så jag vaknar igen. Mår väldigt illa också :/ Piper och rusar i öronen också ibland. Det kan inte vara ångest, mår inte bra FYSISKT. Ska jag vänta eller ringa in?

Skulle gissa på "virus på balansnerven". Vad som då sker är att man får ett visst (ibland fullständigt men knappast det i ditt fall) bortfall av balanssignal från det ena örat vilket gör att hjärnan nu inte får jämnt fördelad "input" längre. Detta går över med tiden då hjärnan som tur är är plastisk och lär sig att omtolka signalerna men brukar ta några veckor och ibland längre om man har kraftiga symptom (då kan man inte stå upp till en början). Självklart ska detta undersökas och utredas varpå du antagligen kommer få lite balansövningar för att rekalibrera din hjärna, därefter kommer du inte känna av detta längre mer än någon gång ibland.

Det kan dock definitivt vara något annat då yrsel alltid är så ospecifikt som symptom och nästan alltid för med sig illamående och huvudvärk samt värk i öronen av sig självt (även om problemet inte alltid sitter i öronen intressant nog) varför det inte i sig leder en vidare i att finna orsaken. Åk in på momangen.

Migrän är en annan möjlighet men är i regel (dock inte alltid) episodisk dvs inget som är där hela tiden veckor i sträck.
Senast redigerad av Micke_hs 2013-02-18 kl. 13:36.
Citera
2013-02-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Skulle gissa på "virus på balansnerven". Vad som då sker är att man får ett visst (ibland fullständigt men knappast det i ditt fall) bortfall av balanssignal från det ena örat vilket gör att hjärnan nu inte får jämnt fördelad "input" längre. Detta går över med tiden då hjärnan som tur är är plastisk och lär sig att omtolka signalerna men brukar ta några veckor och ibland längre om man har kraftiga symptom (då kan man inte stå upp till en början). Självklart ska detta undersökas och utredas varpå du antagligen kommer få lite balansövningar för att rekalibrera din hjärna, därefter kommer du inte känna av detta längre mer än någon gång ibland.

Det kan dock definitivt vara något annat då yrsel alltid är så ospecifikt som symptom och nästan alltid för med sig illamående och huvudvärk samt värk i öronen av sig självt (även om problemet inte alltid sitter i öronen intressant nog) varför det inte i sig leder en vidare i att finna orsaken. Åk in på momangen.

Migrän är en annan möjlighet men är i regel (dock inte alltid) episodisk dvs inget som är där hela tiden veckor i sträck.

Okej. Jag ringde sjukvårdsrådgivningen, som sa att det kunde bero på bihålorna, fasten jag inte har varit förkyld/täppt i näsan? Har haft hosta bara. Så virus på balansnerven kan ge sådana symptom? Vaknade av att det snurra i huvudet, och när jag försökte somna om så var det omöjligt. Var jätte trött, men så fort jag höll på att somna så börja det snurra i huvudet och kännas konstigt i kroppen. Och dunka i hela huvudet och blir som ett tryck i öronen, öronsus och tryck vid ögonen/pannan och näsan. Jätte obehagligt!
Citera
2013-02-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen

kan tillägga att när jag reser mig upp, från att sitta ner så dunkar det i huvudet/öronen, hjärtat slår tungt och det känns som det dunkar i halsgropen? Som att hjärtat sitter där och darrar.. Men det är inte hjärtat? Känns jävligt konstigt.. Känns liksom som att huvudet inte får tillräckligt med syre eller hur man ska förklara det..
Citera
2013-02-18, 15:20
Medlem
nja det låter inte riktigt längre som virus på balansnerven det du beskriver ytterliggare.

Åk in till sjukan.
Citera
2013-02-18, 15:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
Du kanske fått en stroke eller något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto