Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-18, 06:20
Medlem
Blaze.s avatar
Hej Flashback! Hade hoppats pa att nagon har nagon aning om vad min externa harddisk rakat ut f'o'r. Det var n'a'mligen sa att jag satte i den i en dator pa ett gratis-internetcafe i Brisbane-Australien vilket inte var sa smart.

Problemet ar att allt innehall, filmer, musik, bilder finns kvar (Det star att jag har 5 gb ledigt och den har pa 250gb) men det kan inte se innehallet. En mapp ligger kvar och jag kan se nagra bilder annars kan jag inte 'o'ppna nagot och harddisken visar ok'a'nd ikon n'a'r man s'a'tter i den i en Windows dator vilket den aldrig har gjort innan.

S'a'tter jag i den i en OS eller Linux dator funkar den. N'a'r jag testade den pa en Mac stod det att det var tva filer vid namn "xoooou" nagot (inte helt exakt) och dom lag pa 0 kb styck sa kunde inte ta bort dom.

Virus eller nagon form av program som fanns pa turistdatorn pa internetcaffet som inte gick bra ihop med min Svenska portabla harddisk?

Ledsen att skriva utan a,'a','o' men hoppas det gar att tyda vilket fall.
Citera
2013-02-18, 08:18
Medlem
Låter som krasch eller att något skrivits fel på disken. Om du kommer åt innehållet via linux, så boota upp en dator på linux via USB (just in case) och flytta över innehållet till en ny hårddisk eller Box eller Dropbox eller liknande molntjänst. Sen kan du nog blåsa hårddisken helt och hållet. Funkar den - lyllo dig. Fortfarande läsproblem på windows? Osis, men du har räddat innehållet.

satsa på en molntjänst när du är ute och reser - lätt värt 13-50 dollar om du nu behöver mycket utrymme.
Citera
2013-02-18, 11:13
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvetegudarna
Låter som krasch eller att något skrivits fel på disken. Om du kommer åt innehållet via linux, så boota upp en dator på linux via USB (just in case) och flytta över innehållet till en ny hårddisk eller Box eller Dropbox eller liknande molntjänst. Sen kan du nog blåsa hårddisken helt och hållet. Funkar den - lyllo dig. Fortfarande läsproblem på windows? Osis, men du har räddat innehållet.

satsa på en molntjänst när du är ute och reser - lätt värt 13-50 dollar om du nu behöver mycket utrymme.

Okej. Aa far gora det, tack for svaret. Formaterar om den eller k'o'r ngn form av recovery efter jag gjort backup pa filerna, cheers dude!
Citera
2013-02-20, 16:05
Medlem
brianmolkos avatar
Hjorde du säker borttagning av maskinvara innan du tog ur den i datorn ?
Citera
2013-05-01, 06:33
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hjorde du säker borttagning av maskinvara innan du tog ur den i datorn ?

Nej jag ryckte bara ur den..
Citera
2013-05-01, 10:08
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.

OK det är ju så man inte ska göra, man ska stoppa maskinvaran innan... eh har du löst det ?
Citera
2013-05-01, 10:50
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Kör "chkdsk /f" på den i kommandoprompten eller så använder du GetDataBack.
Citera
2013-05-04, 14:20
Medlem
lemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvetegudarna

Hej!
jag håller med dig en Linux live cd kan göra mycket nytta i detta fallet.....
Citera
2013-05-19, 06:48
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
OK det är ju så man inte ska göra, man ska stoppa maskinvaran innan... eh har du löst det ?

Nej inte an, lite svart for har sallan tillgang till dator men det senaste jag forsokte med var att scanna den fran errors och felsokningar (det kom upp som alternativ nar jag satte i den i en dator) tog tid men inte blev det battre..

Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Kör "chkdsk /f" på den i kommandoprompten eller så använder du GetDataBack.

Ska testa detta sa fort jag far tillgang till en dator

Citat:
Ursprungligen postat av lemy
Hej!
jag håller med dig en Linux live cd kan göra mycket nytta i detta fallet.....

Tack for svaren!
Senast redigerad av Blaze. 2013-05-19 kl. 06:50.
Citera
2013-05-19, 14:27
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Nej inte an, lite svart for har sallan tillgang till dator men det senaste jag forsokte med var att scanna den fran errors och felsokningar (det kom upp som alternativ nar jag satte i den i en dator) tog tid men inte blev det battre..

Ska testa detta sa fort jag far tillgang till en dator

Tack for svaren!

Om du fortfarande är på andra sidan planeten så kanske du kan vänta med att ordna den
tills du kommer hem till Sverige...
lämna den hos reparatör... Du kan ju annars köpa en usb minne eller så om du är behov av att spara saker...
Det om getdataback inte alltid bra, de som reparerar datorer mm vill inte man ska själv sitta och experimentera med olika sådana program
Dessutom om du bara är på internetcaféer så kanske du inte får sitta tillräckligt med tid, det är ju säkert inte bra att försöka återställa, sen måste du gå från datorn..(annan person har bokat tid stället kanske stänger osv)
Citera
2013-05-20, 06:35
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Om du fortfarande är på andra sidan planeten så kanske du kan vänta med att ordna den
tills du kommer hem till Sverige...
lämna den hos reparatör... Du kan ju annars köpa en usb minne eller så om du är behov av att spara saker...
Det om getdataback inte alltid bra, de som reparerar datorer mm vill inte man ska själv sitta och experimentera med olika sådana program
Dessutom om du bara är på internetcaféer så kanske du inte får sitta tillräckligt med tid, det är ju säkert inte bra att försöka återställa, sen måste du gå från datorn..(annan person har bokat tid stället kanske stänger osv)

Aa jag tror jag vantar tills jag ar hemma igen som du sager. Har begransad datortid varje dag.. Men den bor ga att aterstalla for just nu sitter jag pa ett bibliotek pa en windows dator och nar jag satte i den kom det virusvarning med status "low" men jag kan konstigt nog oppna upp allt vilket gjorde mig fundersam for detta ar forsta windows datorn det funkar pa. Naval, inget har forsvunnit i alla fall. Har skannat den fran visus men det hjalpte inte.
Citera
2013-05-20, 09:39
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Aa jag tror jag vantar tills jag ar hemma igen som du sager. Har begransad datortid varje dag.. Men den bor ga att aterstalla for just nu sitter jag pa ett bibliotek pa en windows dator och nar jag satte i den kom det virusvarning med status "low" men jag kan konstigt nog oppna upp allt vilket gjorde mig fundersam for detta ar forsta windows datorn det funkar pa. Naval, inget har forsvunnit i alla fall. Har skannat den fran visus men det hjalpte inte.

fortsätter viruset komma, annars om du scannat och inte fått några varningar för infektion så kan ju det antiviruset raderat viruset på HDD, helt enkelt iaf fixat det felet åt dig. Men jag vet inte..
Sen om filsystemet fortsätter krångla så kan ju det bero på annat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in