2013-02-17, 13:08
Medlem
en hypotetisk fråga.

OM jag skulle få ett antal miljoner t.ex (lagliga och skattade pengar) och valde att placera dom på sparkonto med 3-4% ränta. skulle jag få betala inkomstskatt på räntan varje år???

och gäller det samma regler om jag placerar dessa pengar hos företag som sysslar med såkallade P2P (peer to peer) lån???
Citera
2013-02-17, 13:25
Medlem
Ja, fogden ska ha sitt.
Citera
2013-02-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
en hypotetisk fråga.

OM jag skulle få ett antal miljoner t.ex (lagliga och skattade pengar) och valde att placera dom på sparkonto med 3-4% ränta. skulle jag få betala inkomstskatt på räntan varje år???
Vad är det för konstigt med det, det är ju olika kapitalinkomster varje år.
Det är alltså inte skatt flera gånger på samma inkomst.
Citera
2013-02-17, 13:38
Medlem
Xystics avatar
skaffa dig en kapital försäkring, slipper du 30% skatt på inkomst av kapital
Citera
2013-02-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acidofilus
Vad är det för konstigt med det, det är ju olika kapitalinkomster varje år.
Det är alltså inte skatt flera gånger på samma inkomst.

har ej skrivit att det är konstigt, det var bara en fråga jag ställde. dock kan jag kanske tycka det är fel att staten ska ha skatt på pengar jag skattat redan, men så är det väl då tydligen räknas ränte pengar som inkomst.
Citera
2013-02-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
har ej skrivit att det är konstigt, det var bara en fråga jag ställde. dock kan jag kanske tycka det är fel att staten ska ha skatt på pengar jag skattat redan, men så är det väl då tydligen räknas ränte pengar som inkomst.

Anta att om du tjänar in 3000 kr i ränta under ett år och skattar för den inkomsten och får behålla, säg 2100 kr efter skatt.
Dessa 2100 kr som sitter på ditt konto behöver du aldrig skatta för igen. Däremot måste du efterföljande år skatta för den ränta som du tjänar in för dessa 2100 kr.

Man betalar alltså inte skatt på samma inkomster år efter år. Bara på nya inkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in