2013-02-17, 00:00
Medlem
Jag har sett en reklam p tv dr man fr en adress, fattigskolan.se. P den sidan finns ett tiotal filmer dr barnen agerar lrare.

Jag r en ensamstende frlder, jag ligger p en medelbruttoln med tanke p min utbildning men knner igen mycket av det barnen sger p filmerna, som helt vanlig vardag hemma hos oss.

-Undvik kalas -r det normalt att kpa presenter till 20 ungar om ret a 150kr?
-Begagnade cyklar frn Blocket p fdelsedagen eller begagnade mbler till rummet.
-reapriser p mat. r det ovanligt? Jag ker runt till olika affrer beroende p vad jag ska kpa. r det konstigt?
-Nu var det sportlov. Vi var hemma och kte bob i de lokala backarna och badade i ventyrsbad inte lngt hrifrn.

-r mina barn fattiga barn eftersom jag enligt mig sjlv r kostnadsmedveten?
Citera
2013-02-17, 00:13
Medlem
Barn nu frtiden ska bara ha o ha tycker inte alls att man r "fattig" som frlder om man kper begagnade prylar som cyklar till sitt barn.
Man ser allt fr mnga barn 6-12 rs ldern springa runt med sina mrkes klder o iphones, inte barnens fel utan frldrarnas enligt mig som skmmer bort sina barn allt fr mkt.
Citera
2013-02-17, 00:13
Medlem
HermannNitschs avatar
Enligt Rdda barnens definition s r du det. Men rent samhllsmssigt s ser jag inget problem med det. Herregud, alla kan inte springa p kalas, kpa cyklar, kpa oxfil och ka till Slen stup i kvarten.

Du r normal tycker jag.
Citera
2013-02-17, 00:30
Medlem
Nr jag frst kom tillbaka till Sverige var jag utan heltidsarbete i skert 8 r innan jag fick fast anstllning. Jobbade hit och dit. En timme hr och var. En vecka heltid och en vecka halvtid. Sen en vecka utan ngot jobb verhuvudtaget. Mina barns pappa fick halva barnbidraget men anvnde de pengarna till sig sjlv. Han kpte aldrig klder, skor, leksaker, cyklar, skidor etc till barnen. Det r ganska vanligt att det r s! Fr mina barn var det tufft! De kunde ibland inte g p kalas eller ka p skid utflykt med skolan till skidbackar. Hade inte rd med nya klder och skor oftast om vi inte hade tur med att ha lite pengar kvar nr det var ngon rea men det var inte ofta. De frs ibland fr secondhand klder r utslitna och inte lika varma. Skor och stvlar ibland hl i! Den sista veckan eller ibland ven de sista tv veckorna innan ln/bidrag s var det makaroner och korv som gllde. I dag ter de varken makaroner, korv eller kttbullar! Eller nudlar! Jag rker eller dricker inte s har inte anvnt mina penningar till det. Vi hade knapert med pengar och jag vet mnga andra som haft detsamma! Som inte haft frldrar eller syskon som de kunnat lna av nr det blivit knapert! Alla lov var ett helvete att f det att g runt! Kunde ibland inte ens kpa glass p en varm dag och det ska man vl kunna gra p sommarlovet tycker man! I dag har jag ett heltids jobb och tjnar bra med pengar men blir jkligt frbannad nr jag hr frn folk att det inte finns fattiga barn!
Citera
2013-02-17, 00:37
Medlem
Jag r ganska vlbrgad efter ngra lyckade lgenhets- och husaffrer men under mitt arbetsliv har jag alltid rrt mig i lglnetrsket.

Jag kper begagnade klder till min son och hans sng hittade vi p blocket. Ser ingen anledning att slsa med mina pengar d det r hrt fr mig att tjna in dem.

r mycket kostnadsmedveten och brukar mindre pengar n normen fr frsrningstd.

Min sambo r rtt slsig och ibland gr det ont att se p. Vi har inte delad ekonomi.

Gillar inte dagens prylhets och ser oss inte som fattiga fast jag har lg inkomst och numera studerar.
Citera
2013-02-17, 00:46
Medlem
Rdda Barnens definition p barnfattigdom sger att vi ska slsa slsa slsa och det r en allmn rttighet att kunna gra det. Jag vet inte om det r s. Pengar kommer inte ltt, speciellt inte idag med hg arbetslshet. Barn ska inte f allt de pekar p. Jag tycker inte det.

Jag har inte varit p utlandssemester med familjen sedan barnen fddes. Det r frsts lite trkigt d jag arbetar, betalar skatt och gr det man ska gra hr i Sverige. andra sidan r jag osker p att det r var familjs rttighet att ka till Grekland varje r. Eller till Slen.
Citera
2013-02-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiqwen
Rdda Barnens definition p barnfattigdom sger att vi ska slsa slsa slsa och det r en allmn rttighet att kunna gra det. Jag vet inte om det r s. Pengar kommer inte ltt, speciellt inte idag med hg arbetslshet. Barn ska inte f allt de pekar p. Jag tycker inte det.

Jag har inte varit p utlandssemester med familjen sedan barnen fddes. Det r frsts lite trkigt d jag arbetar, betalar skatt och gr det man ska gra hr i Sverige. andra sidan r jag osker p att det r var familjs rttighet att ka till Grekland varje r. Eller till Slen.
Och hg skatt... Inte ens ett frsvar fr man fr pengarna. Samtidigt pdyvlar konsensuspolitiker och journalistsymbionterna/-parasiterna p oss en gigantisk skuldflla la multikulti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in