Citat:
Ursprungligen postat av Luremacka
Nu vet jag inte hur många på detta forumet som faktiskt gör det, men vi testar.
Ni som frilansar och säljer bilder till företag som köper hela rättigheter till bilder. Hur går ni tillväga? Mailar ni företaget i fråga och bifogar aktuella bilder, eller kontaktar ni dem på annat sätt? Väljer ni företag efter bilder, eller bilder efter företag? Alltså - tänker ni, "nu ska jag ta en bild som jag ska försöka sälja till en turistbyrå". Arrangerar en bild som skulle passa sig för en turistbyrå och sedan kontaktar dem, eller tvärtom?
Tack på förhand.
Nu orkar jag inte läsa vad dom andra skrivit, men jag producerar videografik för Shutterstock.com (om än i blygsam skala ännu).
Har hittills sålt grafik till ett 90-tal produktioner över hela världen. Jag får 30% av försäljningspriset och jag kan ladda upp mina klipp till 10-tals andra bildbyråer, om jag vill, eftersom dom inte har ensamrätt.
Jag ansökte om att bli "contributor", när man laddat upp ett visst antal så måste de godkännas tekniskt.
Om man inte godkänns vid det tillfället stängs ditt konto ned i 30 dagar och så får man ladda upp bättre grejor nästa gång istället.
För bilder tror jag att dina första 10 bilder måste 7 av dom bli tekniskt godkända för att du skall kunna börja ladda upp.
Det finns hur många sådan här bildsajter som helst att välja bland.
I forumet på Shutterstock har jag läst om snubbar som slutat sina ordinarie jobb för att bara uteslutande fota/producera grafik eller videofilma.
Om du har identifierbara personer med måste modellrelease bifogas, annars får bilderna bara använda redaktionellt.