2013-02-16, 15:08
Medlem
Nu vet jag inte hur många på detta forumet som faktiskt gör det, men vi testar.

Ni som frilansar och säljer bilder till företag som köper hela rättigheter till bilder. Hur går ni tillväga? Mailar ni företaget i fråga och bifogar aktuella bilder, eller kontaktar ni dem på annat sätt? Väljer ni företag efter bilder, eller bilder efter företag? Alltså - tänker ni, "nu ska jag ta en bild som jag ska försöka sälja till en turistbyrå". Arrangerar en bild som skulle passa sig för en turistbyrå och sedan kontaktar dem, eller tvärtom?

Tack på förhand.
Citera
2013-02-16, 15:23
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luremacka

Ni som frilansar och säljer bilder till företag som köper hela rättigheter till bilder. Hur går ni tillväga? Mailar ni företaget i fråga och bifogar aktuella bilder, eller kontaktar ni dem på annat sätt? Väljer ni företag efter bilder, eller bilder efter företag? Alltså - tänker ni, "nu ska jag ta en bild som jag ska försöka sälja till en turistbyrå". Arrangerar en bild som skulle passa sig för en turistbyrå och sedan kontaktar dem, eller tvärtom?

Tack på förhand.

Nu jobbar jag för tillfället mest bara mot tidningar, och det handlar framförallt om att fota evenemang. Då brukar det handla om att jag kontaktar redaktören i förväg, får jag då inget napp innan så brukar jag ändå kontakta med färdiga bilder och ofta också text i efterhand. Antar att det kan apliceras på all form av frilans dock.
Citera
2013-02-17, 11:02
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Antar att det kan apliceras på all form av frilans dock.

Det är nog inget vanligt tillvägagångssätt när det gäller kommersiella bilder, reklam.
Då brukar ju företaget ha en produkt eller tjänst i åtanke som det ska göras reklam för, oftast har de en bildidé också (och kanske även modeller, stylister osv.). Att sälja in en bild man tagit utan att veta om företagen ens är intresserade är ju naturligtvis skitsvårt då, för att inte säga omöjligt.

Då är det naturligtvis företaget som kontaktar en själv, därefter görs allting upp.
Med andra ord så är det precis som i fråga om vilket annat företag eller vilken annan butik som helst.
Kunden kommer till butiken, butiken kommer inte till kunden.
Det är det vanligaste.
Citera
2013-02-17, 14:31
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det är nog inget vanligt tillvägagångssätt när det gäller kommersiella bilder, reklam.
Då brukar ju företaget ha en produkt eller tjänst i åtanke som det ska göras reklam för, oftast har de en bildidé också (och kanske även modeller, stylister osv.). Att sälja in en bild man tagit utan att veta om företagen ens är intresserade är ju naturligtvis skitsvårt då, för att inte säga omöjligt.

Då är det naturligtvis företaget som kontaktar en själv, därefter görs allting upp.
Med andra ord så är det precis som i fråga om vilket annat företag eller vilken annan butik som helst.
Det är det vanligaste.

Jo absolut, jag fastnade lite på resefotografi eftersom TS exempel relaterade till det. Kommersiella bilder av det slaget som du beskriver blir ju ännu en kategori, som dessutom ofta kan ha en tredje part i form av en reklambyrå inblandad (om än inte alltid, beror lite på företagets storlek och budget). Den typen av jobb som du säger är mycket svårare att jaga rätt på själv, där är det nog åtminstone 90% av jobben som kommer genom att du blir kontaktad snarare än tvärt om.

Sen finns ju så klart även andra möjligheter att sälja bilder till företag och organisationer i form av tavlor och liknande. Som Barkeeper beskrev i en annan tråd, där han fotade en flyguppvisning och sålde tavlor till ett hotell vid flygplatsen. Där handlar det nog ännu mer om att sälja i efterhand, när man redan har skapat bilden.

Det finns många sätt att frilansa på helt enkelt, vilket sätt som passar just dig handlar mycket om vad du har för stil och inriktning som fotograf. Alla sätt har sina fördelar och nackdelar. Men som i all typ av företagsamhet är det viktigaste att man syns ordentligt. Marknadsföring är alltid A och O. Man måste lära känna sin marknad, både konkurensen och kunderna. Jobbar man mot tidningar måste man veta vilken typ av bilder tidningen brukar "köra", och adaptera stilen men samtidigt kunna lägga in sin egen stil för att ändå särskilja sig tillräckligt och erbjuda sin egen unika vision. Annars kan kunden lika gärna använda sig av samma fotografer som de brukar.
Citera
2013-02-17, 23:51
Medlem
Citat:
Nu jobbar jag för tillfället mest bara mot tidningar, och det handlar framförallt om att fota evenemang. Då brukar det handla om att jag kontaktar redaktören i förväg, får jag då inget napp innan så brukar jag ändå kontakta med färdiga bilder och ofta också text i efterhand. Antar att det kan apliceras på all form av frilans dock.

Okej, så att det händer att du åker och fotar evenemang, utan att ha någon beställning på jobb, för att förhoppningsvis kunna fixa det efteråt? Du skriver att du också har text med. Vad är det för typ av texter? Hela artiklar?
Citera
2013-02-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503

Det är det vanligaste.

Jag förstår att det lär vara vanligast hos en redan etablerad fotograf. Alltså att kunden kommer till butiken. Men någon stans måste man börja, antar jag.

Om vi utgår från mig, som endast fotat för mig själv, hur skulle ett steg i rätt riktning vara ifall jag skulle vilja sälja mina bilder? Som ett första steg lär det väl vara enklare att själva jaga kunder. Eller finns det andra tillvägagångssätt att marknadsföra sig på?
Citera
2013-02-18, 01:08
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Okej, så att det händer att du åker och fotar evenemang, utan att ha någon beställning på jobb, för att förhoppningsvis kunna fixa det efteråt? Du skriver att du också har text med. Vad är det för typ av texter? Hela artiklar?

Jag åker i princip inte på någonting utan att ta bilder. Det är artiklar, recensioner, intervjuer, krönikor. Beror lite på omständigheterna.
Citera
2013-02-18, 01:22
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Nu orkar jag inte läsa vad dom andra skrivit, men jag producerar videografik för Shutterstock.com (om än i blygsam skala ännu).

Har hittills sålt grafik till ett 90-tal produktioner över hela världen. Jag får 30% av försäljningspriset och jag kan ladda upp mina klipp till 10-tals andra bildbyråer, om jag vill, eftersom dom inte har ensamrätt.

Jag ansökte om att bli "contributor", när man laddat upp ett visst antal så måste de godkännas tekniskt.

Om man inte godkänns vid det tillfället stängs ditt konto ned i 30 dagar och så får man ladda upp bättre grejor nästa gång istället.

För bilder tror jag att dina första 10 bilder måste 7 av dom bli tekniskt godkända för att du skall kunna börja ladda upp.

Det finns hur många sådan här bildsajter som helst att välja bland.

I forumet på Shutterstock har jag läst om snubbar som slutat sina ordinarie jobb för att bara uteslutande fota/producera grafik eller videofilma.

Om du har identifierbara personer med måste modellrelease bifogas, annars får bilderna bara använda redaktionellt.
Citera
2013-02-18, 01:28
Medlem
Citat:
Jag åker i princip inte på någonting utan att ta bilder. Det är artiklar, recensioner, intervjuer, krönikor. Beror lite på omständigheterna.

Jag förstår att du inte åker dit och inte tar några bilder. Det jag menade var om du åker till evenemang och fotar, trots att du inte fått något uppdrag, och sedan försöker sälja det i efterhand.

Tack för alla svar hittills, btw!
Citera
2013-02-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen
Nu orkar jag inte läsa vad dom andra skrivit, men jag producerar videografik för Shutterstock.com (om än i blygsam skala ännu).

Har hittills sålt grafik till ett 90-tal produktioner över hela världen. Jag får 30% av försäljningspriset och jag kan ladda upp mina klipp till 10-tals andra bildbyråer, om jag vill, eftersom dom inte har ensamrätt.

Jag ansökte om att bli "contributor", när man laddat upp ett visst antal så måste de godkännas tekniskt.

Om man inte godkänns vid det tillfället stängs ditt konto ned i 30 dagar och så får man ladda upp bättre grejor nästa gång istället.

För bilder tror jag att dina första 10 bilder måste 7 av dom bli tekniskt godkända för att du skall kunna börja ladda upp.

I forumet på Shutterstock har jag läst om snubbar som slutat sina ordinarie jobb för att bara uteslutande fota/producera grafik eller videofilma.

Om du har identifierbara personer med måste modellrelease bifogas, annars får bilderna bara använda redaktionellt.

Jag har börjat lite smått med det där. Har laddat upp 20-30 bilder på två olika byråer. Det känns däremot som att man behöver riktigt stora kvantiteter för att det ska bli någon inkomst att räkna med. Jag kommer givetvis fylla på med fler bilder på flera byråer och förhoppningsvis så kommer det att i framtiden ge en liten extrainkomst i alla fall.
Citera
2013-02-18, 09:29
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen

På Shutterstock: 445 nedladdningar har jag sedan i somras. Har 90 bilder uppe av alla de hundratals jag försökt ladda upp. 140 dollar minus skatt.
I höstas sålde jag 5 bilder för 5000 kr ex moms. En timmes jobb om man inte räknar med själva fototillfället. Jämför jag detta med Shutterstock och den tid jag lagt ned, ja, då känner jag att det är svenska företag man ska rikta in sig mot istället. Visst, pengarna från Shutterstock fortsätter att rulla in, men all den tid man lägger ner där kan man lägga ned på att söka företag istället.
Citera
2013-02-18, 10:41
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Jag förstår att du inte åker dit och inte tar några bilder. Det jag menade var om du åker till evenemang och fotar, trots att du inte fått något uppdrag, och sedan försöker sälja det i efterhand.

Tack för alla svar hittills, btw!

Jo nog händer det också, beror lite på vilken typ av evenemang. Om det är någonting som jag tycker kommer vara värt att plåta även om jag inte får sålt någonting, och om jag faktiskt blir insläppt utan uppdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in