Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-18, 18:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
På Shutterstock: 445 nedladdningar har jag sedan i somras. Har 90 bilder uppe av alla de hundratals jag försökt ladda upp. 140 dollar minus skatt.
I höstas sålde jag 5 bilder för 5000 kr ex moms. En timmes jobb om man inte räknar med själva fototillfället. Jämför jag detta med Shutterstock och den tid jag lagt ned, ja, då känner jag att det är svenska företag man ska rikta in sig mot istället. Visst, pengarna från Shutterstock fortsätter att rulla in, men all den tid man lägger ner där kan man lägga ned på att söka företag istället.

Det räcker för mig att sälja 4 HD-klipp för att komma upp i drygt 100 dollar, jag har förstått att sälja bilder ger inte många cent per bild, just därför valde jag video istället.

Fördelen med en bildbyrå som Shutterstock är att när du väl lagt upp bilden/videon, så ligger den där till du dör eller den dag du väljer att ta bort den och att dom tar hand om försäljningen "worldwide".

Jag har inte laddat upp nåt på nästan 1 år, ändå blev 2012 mitt bästa försäljningsår hittills. Hemligheten är att över tid bygga upp en stooor portfölj, sen är det bara att ligga på stranden och casha in

"Fördelen" med Shutterstock och liknande bildbyråer på nätet är att du behöver inte visa papper på någon officiell utbildning, utan håller det du laddar upp hög kvalité tekniskt och innehållsmässigt så är du "på".

Jag har förberett konton på 9 andra sajter och jag skall så fort jag kan få tummen ur ladda upp min portfölj där också, det ökar förmodligen mina möjligheter att få sålt något rejält. Mitt bästa klipp har jag sålt 23 gånger hittills.

Det är väl bra för TS att vi delar med oss av våra erfarenheter, så fortsätt jaga svenska företag du så håller jag mig till bildbyråerna på nätet. Helt klart har vi olika erfarenheter och omdömen om detta.
Citera
2013-02-18, 20:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen
Det räcker för mig att sälja 4 HD-klipp för att komma upp i drygt 100 dollar, jag har förstått att sälja bilder ger inte många cent per bild, just därför valde jag video istället.

Fördelen med en bildbyrå som Shutterstock är att när du väl lagt upp bilden/videon, så ligger den där till du dör eller den dag du väljer att ta bort den och att dom tar hand om försäljningen "worldwide".

Jag har inte laddat upp nåt på nästan 1 år, ändå blev 2012 mitt bästa försäljningsår hittills. Hemligheten är att över tid bygga upp en stooor portfölj, sen är det bara att ligga på stranden och casha in

"Fördelen" med Shutterstock och liknande bildbyråer på nätet är att du behöver inte visa papper på någon officiell utbildning, utan håller det du laddar upp hög kvalité tekniskt och innehållsmässigt så är du "på".

Jag har förberett konton på 9 andra sajter och jag skall så fort jag kan få tummen ur ladda upp min portfölj där också, det ökar förmodligen mina möjligheter att få sålt något rejält. Mitt bästa klipp har jag sålt 23 gånger hittills.

Det är väl bra för TS att vi delar med oss av våra erfarenheter, så fortsätt jaga svenska företag du så håller jag mig till bildbyråerna på nätet. Helt klart har vi olika erfarenheter och omdömen om detta.

Yes, långsiktigt så kan nog microstocking vara en bra sak. I alla fall för en liten extra slant. Men då gäller det nog att man har ett bra och effektivt arbetsflöde.

Har du några tips på bildbyråer som du tycker är bra? Just nu är jag verksam på dreamstime och 123rf samt shutterstock.

Generellt så tycker jag att bildbyråer verkar vara extremt inkonsekventa när det gäller vilka bilder som ska godkännas inte. Samt att vissa är otroligt långsamma. Vilket bidrar till frustration + onödig tid.
Citera
2013-02-19, 02:30
  #15
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen
Det räcker för mig att sälja 4 HD-klipp för att komma upp i drygt 100 dollar, jag har förstått att sälja bilder ger inte många cent per bild, just därför valde jag video istället.

Fördelen med en bildbyrå som Shutterstock är att när du väl lagt upp bilden/videon, så ligger den där till du dör eller den dag du väljer att ta bort den och att dom tar hand om försäljningen "worldwide".

Jag har inte laddat upp nåt på nästan 1 år, ändå blev 2012 mitt bästa försäljningsår hittills. Hemligheten är att över tid bygga upp en stooor portfölj, sen är det bara att ligga på stranden och casha in

"Fördelen" med Shutterstock och liknande bildbyråer på nätet är att du behöver inte visa papper på någon officiell utbildning, utan håller det du laddar upp hög kvalité tekniskt och innehållsmässigt så är du "på".

Jag har förberett konton på 9 andra sajter och jag skall så fort jag kan få tummen ur ladda upp min portfölj där också, det ökar förmodligen mina möjligheter att få sålt något rejält. Mitt bästa klipp har jag sålt 23 gånger hittills.

Det är väl bra för TS att vi delar med oss av våra erfarenheter, så fortsätt jaga svenska företag du så håller jag mig till bildbyråerna på nätet. Helt klart har vi olika erfarenheter och omdömen om detta.
Kikade in på videodelen på shutterstock. Det var jädrar i mig en helt annan prisbild. Ska man behöva införskaffa en filmrigg nu...
Ska gräva i mitt filmarkiv och se om jag kan hitta något att ladda upp.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2013-02-19 kl. 02:39.
Citera
2017-08-08, 15:16
  #16
Medlem
Hej! Jag vill fråga dem som säljer bilder på Shutterstock och andra mickrostocker.
Jag har nyss flyttat till Sverige och vet inte direkt hur tar man ut pengar här. I mitt hemland brukade jag använda PayPal och ta ut pengar till mitt bankkort. Men hur gör man det i Sverige? Vilket sätt är det bästa? Funderar på Payoneer eller Scrill. Eller är det bättre att skaffa svensk PayPal istället?
Betalar ni skatt för pengar från Shutterstock? Måste man öppna företag?

Är tacksam för alla tips
mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback