Citat:
Ursprungligen postat av a.einstein
alltså, vi spelar ju definitivt i takt när vi spelar tillsammans och repar (givetvis med små skillnader, ingen av oss är direkt en mänsklig metronom). men det känns som om man ska spela in sina projekt så kanske det ska vara till klickljud så det är exakt.
ni med lite erfarenhet kanske kan svara på den frågan. är det några som spelar in sina hela projekt utan klickljud över huvudtaget? bara slänger in en snabb slask utan klick och sedan lägger allting på.
@wearcapefly
har själv funderat i de banorna också, lägga in något klapp eller simpelt trumkomp efter den angivna bpm'n man vill ha.
Det finns nästan inga proffisionella inspelningar nuförtiden (alltså, där man väljer att vara utan, istället för att vara tvingad, av t.ex. budgetskäl eller liknande) som är inspelade utan klick. ett undantag jag kan komma på är Steven Wilson - The Raven that Refused to Sing, som släpps snart. Den är inspelad live i studion (med overdubs), utan metronom. Skillnaden är att musikerna i bandet (förutom Wilson själv) är bland de bästa i världen på sina instrument. Är man inte så bra, så bör man nog se till att använda klick (undantag finns ju förstås).
När jag ska spela in svåra sektioner med mycket taktartsbyten, så brukar jag göra ett semi-ordentligt trumkomp och spela över det, för att det blir lättare att orientera sig. Detta är dock inget du borde lita på, därför att går du och spelar in i en studio kommer ingen i bandet vilja lägga pengar på att du ska få ett annat klickspår för att du inte klarar att spela till en metronom.
Närhelst du övar på dina stycken, så öva till en metronom. Spela till klick är något man måste kunna som musiker, om man planerar att göra någonting av sina verk. Dessutom tror jag att om du inte kan spela till klick, så är det så att du inte riktigt hör när du är ur takt när du spelar med bandet.
Vilket är ännu en anledning att öva till metronom.