2013-02-15, 11:30
Medlem
INGEN gillar öl första gången, den som säger något annat ljuger eller är väldigt väldigt unik, öl lär man sig gilla, som kaffe och whisky.
Jag kan tycka öl är gott till viss mat eller dricka lite framför tvn, men helst dricker jag läsk, vill jag bli full blandar jag i lite sprit bara.
2013-02-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
All öl? Både ljus och mörk? Vad i ölen?
Det enda jag menar är att det är jävligt svårt att förklara vad det är jag gillar för någon som inte gillar det.

Men jag kan väl säga att finlandsfärjeöl inte riktigt är en favorit. Jag kan absolut dricka det för att bli full, eller i nödfall bara för att ta en bärs, men normalt köper jag öl som kostar minst det dubbla. Att dela upp öl i mörkt och ljust är en väldigt konstig indelning tycker jag. Personligen är jag väldigt förtjust i kriek, ipa och trapist.
2013-02-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runesune
INGEN gillar öl första gången, den som säger något annat ljuger eller är väldigt väldigt unik, öl lär man sig gilla, som kaffe och whisky.
Jag gillade alla tre från början.
2013-02-15, 11:35
Medlem
Krickerts avatar
Öl är ju något som man "lär" sig att tycka om.
2013-02-15, 11:38
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Öl är ju något som man "lär" sig att tycka om.

Tala för dej själv
2013-02-15, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det enda jag menar är att det är jävligt svårt att förklara vad det är jag gillar för någon som inte gillar det.

Men jag kan väl säga att finlandsfärjeöl inte riktigt är en favorit. Jag kan absolut dricka det för att bli full, eller i nödfall bara för att ta en bärs, men normalt köper jag öl som kostar minst det dubbla. Att dela upp öl i mörkt och ljust är en väldigt konstig indelning tycker jag. Personligen är jag väldigt förtjust i kriek, ipa och trapist.
Se där!

Det var väl inte så jävla svårt att klämma ur sig ett vettigt svar som sträcker sig över mellanstadiets skriv-och talförmåga till skillnad mot många andra i den här hittills korta jävla tråden. Personligen så förstår jag inte riktigt tjusningen i öl. Det värsta som kan hända mig i sociala sammanhang är när någon yttligt bekant tjocksmock väljer att bjuda mig på en stor stark utan att ens fråga mig ifall jag vill ha en. Folk i största jävla allmänhet blir oftast allmänt sinnesrubbade och dryga av öl enligt egen erfarenhet. Men det är väl förmodligen mig det är fel på.
Senast redigerad av OMGClayAiken 2013-02-15 kl. 11:44.
2013-02-15, 11:40
Medlem
brutefishs avatar
sluta vara så jävla dryg så kanske du får vettiga svar.

folk gillar öl för att smaken tilltalar, precis om allt annat man äter och dricker.

om du nu vill veta exakt vad i smaken som tilltalar så kan det vara beskan, humlesmaken, sötman etc. etc. - detta varierar från person till person, vissa dricker det enbart för att bli berusade, men det är ju inte dom vi pratar om.

problemet i ditt fall är du antagligen enbart har smakat vanlig lager, antagligen från något stort bryggeri
ungefär som att tro att all sprit smakar vodka, fast sprit kan smaka vodka, whiskey, rom, gin, congac, likör etc. etc., så pass stor variation finns det på smakerna i öl-världen också.

ett tips är att gå på en ölprovning där de testar allsköns olika sorter så förstår du nog att öl är bra mycket mer än en carlsberg på fat.
2013-02-15, 11:53
Medlem
Jag gillar öl eftersom det har en tillfredsställande sorts brödig smak som inte går att finna i någon annan dryck, kombinerat med en uppfriskande beska. Ett ärligt och enkelt svar som du ville ha, om du kräver mer än det talar det snarare för att det är du som har problem.

Är det inte svenskars hutlösa alkoholkonsumtion som egentligen får dig att spy hinkvis med galla? Det skulle åtminstone vara mer förståeligt...
Senast redigerad av Folktro 2013-02-15 kl. 12:00.
2013-02-15, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folktro
Jag gillar öl eftersom det har en tillfredsställande sorts brödig smak som inte går att finna i någon annan dryck, kombinerat med en uppfriskande beska. Ett ärligt och enkelt svar som du ville ha, om du kräver mer än det talar det snarare för att det är du som har problem.

Är det inte svenskars hutlösa alkoholkonsumtion som egentligen får dig att spy hinkvis med galla? Det skulle åtminstone vara mer förståeligt...
Också ett bra svar.

Nej, jag skiter egentligen ifall halva befolkningen är alkoholmissbrukare eller inte, vill egentligen bara veta varför alla höjer öl till hemmel och rike när denna dryck får mig att vilja spy av blotta tanken.

Att det finns 600 olika sorters öl i världen spelar mindre roll för trådens ämne. Svaret jag vill ha är varför just du som dricker öl tycker att öl är så gott. Att det smakar gott är inget svar. För då hade jag lika gärna kunnat döpa tråden till "Tycker ni öl smakar gott?".
2013-02-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
Se där!

Det var väl inte så jävla svårt att klämma ur sig ett vettigt svar som sträcker sig över mellanstadiets skriv-och talförmåga till skillnad mot många andra i den här hittills korta jävla tråden. Personligen så förstår jag inte riktigt tjusningen i öl. Det värsta som kan hända mig i sociala sammanhang är när någon yttligt bekant tjocksmock väljer att bjuda mig på en stor stark utan att ens fråga mig ifall jag vill ha en. Folk i största jävla allmänhet blir oftast allmänt sinnesrubbade och dryga av öl enligt egen erfarenhet. Men det är väl förmodligen mig det är fel på.
Det roliga är att jag faktiskt inte har svarat på din fråga.

Om du skulle fråga mig varför jag gillar just Southern Tiers chocolate stout skulle jag svara att den smakar precis som flytande chokladmousse. Den är helt enkelt helt jävla suverän, och den bästa chokladölen jag någonsin har druckit.

Men varför jag gillar öl? Ja, varför gillar du läsk?
2013-02-15, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det roliga är att jag faktiskt inte har svarat på din fråga.

Om du skulle fråga mig varför jag gillar just Southern Tiers chocolate stout skulle jag svara att den smakar precis som flytande chokladmousse. Den är helt enkelt helt jävla suverän, och den bästa chokladölen jag någonsin har druckit.

Men varför jag gillar öl? Ja, varför gillar du läsk?
Ditt svar stack ut från mängden så även fast du kanske inte personligen beskrev varför just du personligen tycker om öl så tog jag det ändå som ett bra och vettigt svar för trådens ändamål.

Mjölk, fråga mig varför jag tycker om mjölk istället, då får du ett bättre svar. Läsk är för folk med hål i tänderna.
2013-02-15, 12:07
Bannlyst
Jag njöt verkligen av att läsa ditt inlägg, just för att jag faktiskt måste hålla med. Hade en kollega på mitt förra jobb som varje dag längtade hem efter jobbet för att ta sig en ``kall bira``. Kan tillägga att han jobbar på lager och kör truck och snusar, Säger fan allt om honom. Tråkig snubbe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in