2013-02-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
För att det är så mycket skit på vägarna där ännu. Med en kamera kan du värja dig från div. försäkringsbedrägerier till exempel, då du enkelt kan visa exakt hur en ev. incident gick till. Det är därför ryssar hemskt gärna har dashcams i sina fordon och, som en följd, lyckas fånga allt möjligt kul på film mest hela tiden. Detta har gåtts igenom flera gånger i tråden redan...
Den frågan har nu dykt upp ett antal gånger i tråden, kan ni inte ta den i TS inlägg?
Citera
2013-02-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Man har simulerat detta. Det slungas upp enorma mängder material i omlopp kring jorden som långsamt faller tillbaks. Jorden kan inte ha stabila ringar av någon anledning. Detta stoftet kommer bromsas in mot jordens atmosfär kommande timmarna/dagarna och hetta upp atmosfären som kommer vara full av brännhett dam/stenar/grus. Tillräckligt för att eldsvådor ska uppstå på dom flesta håll.
Låter fullt logiskt. Jag ber om ursäkt
Citera
2013-02-16, 01:18
Medlem
Citat:
Det blir annorlunda, den hinner inte explodera på samma sätt när den är så oerhört stor. Mycket av energin går åt till att flytta jordens bana och slunga upp miljarder ton berg/lava i rymden.

Inte så stor skillnad. Energin som används för att flytta jorden är försumbar (p.g.a. att rörelsemängden hos en asteroid är på tok för liten för att göra någon skillnad). I stort sett all ejekta faller tillbaka på jorden, vilket hettar upp atmosfären till ugnstemperatur. Tryckvågen kan jämna allt med marken på flera hundra mils avstånd.
Citera
2013-02-16, 01:19
Medlem
troubleices avatar
Jag blir helt i extas av sånt här... (Min pojkvän kallar mig tönt) SÅ JÄKLA BALLT! Visst, det är tråkigt att massa människor blev skadade men förhoppningsvis så dog ingen. Älskar att se dokumentärer på tv om rymden och allt som hör där till. Blir så fascinerad av tanken på att det finns så enorma krafter utanför våran egen planet som kan åstadkomma sånt här.

Frågor:

- Kommer man att leta efter meteoritdelar och vem kommer isåfall att behålla dom? Dom är väl värda rätt mycket pengar? En liten flinga går väl på 3000 spänn?

- Är det sant att man skjöt på meteoriten innan den landade? När? Varför isåfall?

- Kunde inte NASA eller dom andra se den innan den kom? Solens fel? Och hur kunde dom isåfall skjuta på den om dom nu inte visste att den skulle komma?
Citera
2013-02-16, 01:20
Medlem
cephs avatar
Citat:
Man har simulerat detta. Det slungas upp enorma mängder material i omlopp kring jorden som långsamt faller tillbaks. Jorden kan inte ha stabila ringar av någon anledning. Detta stoftet kommer bromsas in mot jordens atmosfär kommande timmarna/dagarna och hetta upp atmosfären som kommer vara full av brännhett dam/stenar/grus. Tillräckligt för att eldsvådor ska uppstå på dom flesta håll.

Ringar kring planeter har med Eduard Roches gräns att göra, med grund i detta teoretiska ramverk (som kan observeras in action i ringsystemen runt Jupiter, Saturnus, Neptunus osv) kan Jorden mycket väl skaffa sig ringar rent teoretiskt (men månen stör en sådan plan en aning).

Detta är dock OT i den här tråden.
Citera
2013-02-16, 01:38
Medlem
DesolationRows avatar
Jag tror inte folk förstår vad som händer när en meteor går in i atmosfären. Det verkar som många tror att stenbumlingen bara trillar ner från himlen och kraschar mot jorden i ett stycke.
Meteoren smulas sönder av hettan och friktionen. Det blir ingen nedslagsplats som sådan.
Citera
2013-02-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Jag blir helt i extas av sånt här... (Min pojkvän kallar mig tönt) SÅ JÄKLA BALLT! Visst, det är tråkigt att massa människor blev skadade men förhoppningsvis så dog ingen. Älskar att se dokumentärer på tv om rymden och allt som hör där till. Blir så fascinerad av tanken på att det finns så enorma krafter utanför våran egen planet som kan åstadkomma sånt här.

Frågor:

- Kommer man att leta efter meteoritdelar och vem kommer isåfall att behålla dom? Dom är väl värda rätt mycket pengar? En liten flinga går väl på 3000 spänn?

- Är det sant att man skjöt på meteoriten innan den landade? När? Varför isåfall?

- Kunde inte NASA eller dom andra se den innan den kom? Solens fel? Och hur kunde dom isåfall skjuta på den om dom nu inte visste att den skulle komma?
På fråga A, det är upp till rysk lagstiftning vems egendom det är.
På fråga B, tvivlar jag på hastigheten är så stor att ingen patriot robot eller liknande kunde
träffa den?
På fråga C, dom var upptagna på annat håll med en annan metroit som är större.
Citera
2013-02-16, 01:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesolationRow
Jag tror inte folk förstår vad som händer när en meteor går in i atmosfären. Det verkar som många tror att stenbumlingen bara trillar ner från himlen och kraschar mot jorden i ett stycke.
Meteoren smulas sönder av hettan och friktionen. Det blir ingen nedslagsplats som sådan.

Jag tror inte du vet vad du pratar om. Meteor? Vet du vad som menas med en meteor..?

Vi pratar om en eventuell meteorit och du har således aldrig hört talas om meteoritkrater.

Du kanske ska ta en sväng på internet å kolla på lite geografiska bilder. Förslagsvis med början med Barringerkratern i Arizona
Citera
2013-02-16, 02:13
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
På fråga A, det är upp till rysk lagstiftning vems egendom det är.
På fråga B, tvivlar jag på hastigheten är så stor att ingen patriot robot eller liknande kunde
träffa den?

På fråga C, dom var upptagna på annat håll med en annan metroit som är större.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279020/Russian-meteor-shower-Sonic-boom-caused-meteorite-hurtling-Chebarkul-injures-1-000-people.html
The Russian Academy of Sciences is estimating the meteor weighed about 10 tons.

The academy said in a statement hours fall that the meteor entered the Earth's atmosphere at a speed of at least 54,000 kph (33,000 mph) and shattered about 30-50 kilometres (18-32 miles) above ground.
Enligt den här artikeln flög den med en hastighet av ca 33554 mph, dvs ca 54000 km/h vilket motsvarar i machtal . . . Mach 44

http://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos
It is the world's fastest cruise missile in operation. The missile travels at speeds of Mach 2.8 to 3.0. The land-launched and ship-launched versions are already in service, with the air and submarine-launched versions currently in the testing phase. An air-launched variant of BrahMos is planned which is expected to come out in 2012 and will make India the only country with supersonic cruise missiles in their army, navy, and air force. A hypersonic version of the missile is also presently under development with speed of Mach 7 to boost aerial fast strike capability. It is expected to be ready for testing by 2017.

Här står lite fakta om anti missil system
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-ballistic_missile

Den snabbaste missilen färdas med en hastighet av Mach 2.8 till 3.0, en snabbare skall börja testat år 2017 och den skall klara ca Mach 7

Det skulle var rätt svårt att skjuta ner en meteorit med dagens teknologi som helt enkelt är alldeles för långsam.
Senast redigerad av -X-hellfire 2013-02-16 kl. 02:21.
Citera
2013-02-16, 02:14
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror inte du vet vad du pratar om. Meteor? Vet du vad som menas med en meteor..?

Vi pratar om en eventuell meteorit och du har således aldrig hört talas om meteoritkrater.

Du kanske ska ta en sväng på internet å kolla på lite geografiska bilder. Förslagsvis med början med Barringerkratern i Arizona

Typ här har vi en https://www.google.se/search?q=meteoritkrater&hl=sv&client=safari&tbo=d& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CN0eUdf0POT_4QTZj4GIB w&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=416#i=6
Citera
2013-02-16, 02:17
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279020/Russian-meteor-shower-Sonic-boom-caused-meteorite-hurtling-Chebarkul-injures-1-000-people.html
The Russian Academy of Sciences is estimating the meteor weighed about 10 tons.

The academy said in a statement hours fall that the meteor entered the Earth's atmosphere at a speed of at least 54,000 kph (33,000 mph) and shattered about 30-50 kilometres (18-32 miles) above ground.
Enligt den här artikeln flög den med en hastighet av ca 33554 mph, dvs ca 54000 km/h vilket motsvarar i machtal . . . Mach 44

http://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos

It is the world's fastest cruise missile in operation. The missile travels at speeds of Mach 2.8 to 3.0. The land-launched and ship-launched versions are already in service, with the air and submarine-launched versions currently in the testing phase. An air-launched variant of BrahMos is planned which is expected to come out in 2012 and will make India the only country with supersonic cruise missiles in their army, navy, and air force. A hypersonic version of the missile is also presently under development with speed of Mach 7 to boost aerial fast strike capability. It is expected to be ready for testing by 2017.

Den snabbaste missilen färdas med en hastighet av Mach 2.8 till 3.0, en snabbare skall börja testat år 2017 och den skall klara ca Mach 7

Det skulle var rätt svårt att skjuta ner en meteorit med dagens teknologi som helt enkelt är alldeles för långsam.

Den sköts alltså inte ner? Bara bullshit?
Citera
2013-02-16, 02:20
Medlem
DesolationRows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Jag är ingen expert. Det erkänner jag gärna. Men i det här fallet finns det inget som pekar på att något annat än debris har fallit ner på jorden. Eller du kanske kan visa mig den där kratern som du påstår blev till på Fredagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in