2013-02-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Har någon någonsin räknat på hur många kiloton Chicxulub-asteroiden kunde ha varit på?

Hur stor kan den har vart, tror ni? Jag vet att hastigheten spelar en roll för explosionen, men ett intervall borde väl inte kunna vara omöjligt att ge?

Är nyfiken på att få en jämförelse mellan den asteroiden som antagligen utrotade dinosaurierna och den här händelsen, eftersom detta är den enda jag sett på video. Det ger perspektiv.

Den var i storleksordningen 100 teraton, d.v.s. 300 miljoner gånger större än detta.
Citera
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Hål i isen

http://www.youtube.com/watch?v=SZLPQtX2Pw4

En mindre del av meteoriten som landat där med låg hastighet. Antagligen fritt fall hastighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Denna meteorit var alltså tillräckligt stor för att explodera i atmosfären och orsaka skada, detta sker inte alls ofta, senast var 1908, den sk "tunguska event" där en mycket större meteorit exploderade med en enorm explosion ovanför sibirien. Om denna varit lika stor(ca 10-20 megaton uppskattar man) hade nog dom flesta människorna som filmade blivit rejält skadade eller till och med dödade.

Tänk på att om det hade kommit en verkligen stor meteorit kanske 50-100 meter+ får man INTE titta mot den! Ögonen kommer bli stekta om man tittar på den när den exploderar!

Riktigt stora meteoriter liknande den som slog ut dinosaurierna når dock jorden innan explosionen hinner förstöra den i bitar, det är därför man bara hittar väldigt stora kratrar och inga "mellanstora" eller små. Den som slog ut dinosaurierna slungade upp så mycket stoft i luften att jorden fick ringar precis som saturnus, dessa ringar kollapsar dock mot jordens yta och ringarna brände mot jordens atmosfär så att temperaturen når kokpunkten på jorden, det mesta brann upp alltså. Sedan när askan från 99% av jordens grönt lagt sig som moln väntade 1000-årig istid.
Förlåt, men det låter som att du inte har en aning om vad du pratar om (syftar på den senare hälften)
Citera
2013-02-16, 00:55
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Den var i storleksordningen 100 teraton, d.v.s. 300 miljoner gånger större än detta.

Det blir annorlunda, den hinner inte explodera på samma sätt när den är så oerhört stor. Mycket av energin går åt till att flytta jordens bana och slunga upp miljarder ton berg/lava i rymden.
Citera
2013-02-16, 00:55
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Förlåt, men det låter som att du inte har en aning om vad du pratar om (syftar på den senare hälften)

Varför inte? Vad är det som du har invändningar mot?
Citera
2013-02-16, 00:58
Medlem
Citat:
Denna meteorit var alltså tillräckligt stor för att explodera i atmosfären och orsaka skada, detta sker inte alls ofta, senast var 1908, den sk "tunguska event" där en mycket större meteorit exploderade med en enorm explosion ovanför sibirien. Om denna varit lika stor(ca 10-20 megaton uppskattar man) hade nog dom flesta människorna som filmade blivit rejält skadade eller till och med dödade.

Tänk på att om det hade kommit en verkligen stor meteorit kanske 50-100 meter+ får man INTE titta mot den! Ögonen kommer bli stekta om man tittar på den när den exploderar!

Riktigt stora meteoriter liknande den som slog ut dinosaurierna når dock jorden innan explosionen hinner förstöra den i bitar, det är därför man bara hittar väldigt stora kratrar och inga "mellanstora" eller små. Den som slog ut dinosaurierna slungade upp så mycket stoft i luften att jorden fick ringar precis som saturnus, dessa ringar kollapsar dock mot jordens yta och ringarna brände mot jordens atmosfär så att temperaturen når kokpunkten på jorden, det mesta brann upp alltså. Sedan när askan från 99% av jordens grönt lagt sig som moln väntade 1000-årig istid.

Trodde stenen som utrotade dinosaurierna kallades asteroid ?
Citera
2013-02-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Var den huvudsakligen gjord av lättare sten och runt 2m i sida så blir det en vikt på kring 10 ton.
Ett vanligt badkar med vatten väger flera hundra kilo och då är vatten betydligt lättare än sten så du kan lätt föreställa dig hur vikten ökar med volymen.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Tänk på vad en kubikmeter vatten väger. En meteorit har en densitet på omkring 3000kg/m^3.

aha, inte min grej med kubikmeter å sånt vilket ämne det nu tillhörde i skolan Men det ger iaf en bild av hur tungt det är tack för svar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
I runda slängar har meteoriter samma densitet som vanlig sten, alltså cirka 3 ton per kubikmeter. Den var nog mindre än en BMW . Tur att vi har Jupiter säger jag bara .

Nåja, trea på pucken...
okej! Varör tur att vi har jupiter, krashade dem största meteoriterna där?
Citera
2013-02-16, 01:05
Medlem
Citat:
Varför inte? Vad är det som du har invändningar mot?
Dels så tror jag inte att asteroiden som utrotade dinosaurierna skapade ringar runt jorden likt Saturnus. Asteroiden(/dvärgplaneten) som skapade månen gjorde antagligen det, däremot.

Det här ställer jag mig också ganska tveksam till:
Citat:
dessa ringar kollapsar dock mot jordens yta och ringarna brände mot jordens atmosfär så att temperaturen når kokpunkten på jorden, det mesta brann upp alltså. Sedan när askan från 99% av jordens grönt lagt sig som moln väntade 1000-årig istid.
Varför orsakade dessa ringar en såpass förhöjd temperatur att jorden nådde kokpunkten?

Du kanske har någon bra teori, men en redogörelse hade inte vart fel. Du skrev "domedagsaktigt" och uttryckte dig på ett sätt så att jag blev skeptisk till vad du skrev.
Senast redigerad av nummer10011 2013-02-16 kl. 01:09.
Citera
2013-02-16, 01:06
Medlem
Bananarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Är det inte lite knasigt att man bygger så pass många olika typer av kärnvapen, när de aldrig används? Räcker det inte med en mega bomb? Nej, man måste ha hundratals, utav olika typer, bara ifall att lixom..

Det där är ju inte kärnvapen utan interkontinentala ballistiska robotar som kan bära kärnvapen och andra sprängmedel.

ont: Läste nånstans att den lika gärna kunde slagit ner i Malmö och det var ju för synd att den inte gjorde det
Citera
2013-02-16, 01:08
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Trodde stenen som utrotade dinosaurierna kallades asteroid ?
Du vet vad jag menar. Det enda som skiljer dom egentligen är storleken.
Citera
2013-02-16, 01:09
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
aha, inte min grej med kubikmeter å sånt vilket ämne det nu tillhörde i skolan Men det ger iaf en bild av hur tungt det är tack för svar

okej! Varör tur att vi har jupiter, krashade dem största meteoriterna där?

Man kan säga att Jupiter enkelt förklarat fungerar som en sköld för jorden.
Den befinner sig på en sådna plats att det mesta måste passera den innan de når jorden.
Med tanke på jupiters dragningskraft så tar jupiter det mesta av smällarna.
Med det sagt är det inte helt riskfritt för jorden förstås.
Citera
2013-02-16, 01:11
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Dels så tror jag inte att asteroiden som utrotade dinosaurierna skapade ringar runt jorden likt Saturnus. Asteroiden(/dvärgplaneten) som skapade månen gjorde antagligen det, däremot.

Det här ställer jag mig också ganska tveksam till:

Varför orsakade dessa ringar en såpass förhöjd temperatur att jorden nådde kokpunkten?

Du kanske har någon bra teori, men en redogörelse hade inte vart fel. Du skrev "domedagsaktigt" och uttryckte dig på ett sätt så att jag blev skeptisk till vad du skrev.

Sedan så förstår jag inte varför ringarna brände mot jordens atmosfär och gjorde jorden kokande.

Man har simulerat detta. Det slungas upp enorma mängder material i omlopp kring jorden som långsamt faller tillbaks. Jorden kan inte ha stabila ringar av någon anledning. Detta stoftet kommer bromsas in mot jordens atmosfär kommande timmarna/dagarna och hetta upp atmosfären som kommer vara full av brännhett dam/stenar/grus. Tillräckligt för att eldsvådor ska uppstå på dom flesta håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in