Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 00:01
  #1045
Medlem
ih82w846s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken bautasten! Google översätt konstrar dock (min ryska är extremt begränsad så jag tog lite hjälp) och skrev "Dykare hakade en vinsch-liknande föremål på meteoriten, som väger 300-500 pounds." Va fan pound skriver vi ju inte på svenska och jag tänkte att Ryssland har ju anammat SI-systemet lika bra som vi så det vore konstigt om de angav vikt i pund av något slag. Utan översättning står det 300- 500 Килограмм och ryska wikipediaartikeln http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%...B0%D0%BC%D0%BC (oj vad lustig länken ser ut...) handlar om kg. 300-500 kg meteoritbit alltså. Ett fint napp för dykarna.

De har fiskat upp 11 småstenar på upp till 11kg och en stor på c:a 570kg som dock gick sönder under upptagandet och blev 3st, de har dykt sen September till en kostnad av 51,000Dollar
Citera
2013-10-17, 00:07
  #1046
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
De har fiskat upp 11 småstenar på upp till 11kg och en stor på c:a 570kg som dock gick sönder under upptagandet och blev 3st, de har dykt sen September till en kostnad av 51,000Dollar

Känns som de kommer gå med vinst om de säljer den där stenen
Citera
2013-10-17, 01:01
  #1047
Medlem
Bilder på stenen RT
http://www.youtube.com/watch?v=comWl5KgxSs


Här kommer lite engelska från BBC
http://www.youtube.com/watch?v=xaehWpT7two
Citera
2016-11-12, 11:50
  #1048
Medlem
ieshos avatar
Ett intressant Youtubeklipp visar filmer på meteoriten från ett stort antal platser. På vissa ställen är det mörkt och på andra är det ljust och folk är på jobbet, så man förstår att meteoriten syntes inom en ganska stor area.

Tiden 4:02 i klippet syns ett som det tycks närbeläget objekt fara förbi kameran i stor hastighet och i ungefär samma riktning som den stora, strax innan exploderande, meteoriten:

https://www.youtube.com/watch?v=dpmXyJrs7iU;t=242

Den naturliga förklaringen är att det är ett stycke materia som kom med meteoriten och som brutits loss på ett tidigare stadium, men frågan är varför det inte brinner eller åtminstone glöder? Om det härrör från meteoriten så måste det färdas mycket snabbt.

På några sekvenser ser det ut att vara två objekt. Kan det vara fåglar som flyger så fort och försvinner så plötsligt?
Citera
2016-11-12, 13:00
  #1049
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ett intressant Youtubeklipp visar filmer på meteoriten från ett stort antal platser. På vissa ställen är det mörkt och på andra är det ljust och folk är på jobbet, så man förstår att meteoriten syntes inom en ganska stor area.

Tiden 4:02 i klippet syns ett som det tycks närbeläget objekt fara förbi kameran i stor hastighet och i ungefär samma riktning som den stora, strax innan exploderande, meteoriten:

https://www.youtube.com/watch?v=dpmXyJrs7iU;t=242

Den naturliga förklaringen är att det är ett stycke materia som kom med meteoriten och som brutits loss på ett tidigare stadium, men frågan är varför det inte brinner eller åtminstone glöder? Om det härrör från meteoriten så måste det färdas mycket snabbt.

På några sekvenser ser det ut att vara två objekt. Kan det vara fåglar som flyger så fort och försvinner så plötsligt?
Det är en fågel.
Citera
2016-11-12, 16:31
  #1050
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är en fågel.
Hur kan du se det? Möjligen skulle jag gissa på två duvor, men någon säker identifiering kan jag inte göra.
Citera
2016-11-12, 16:45
  #1051
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur kan du se det? Möjligen skulle jag gissa på två duvor, men någon säker identifiering kan jag inte göra.
Ok, det är ett flygande tefat då. Nöjd? Du ser ju att vad det nu är så flyger det ju inte ens parallellt med meteoren så de lär inte ha något med varandra att göra. Visst ser det ut att vara rätt nära kameran och då säger mig gamle Ockham att det förmodligen är en flygande dinosauriesläkting.
Citera
2016-11-12, 17:40
  #1052
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ok, det är ett flygande tefat då. Nöjd? Du ser ju att vad det nu är så flyger det ju inte ens parallellt med meteoren så de lär inte ha något med varandra att göra. Visst ser det ut att vara rätt nära kameran och då säger mig gamle Ockham att det förmodligen är en flygande dinosauriesläkting.
Min första tanke var att det var meteoritdelar, men två eller fler duvor som flög tätt är inte omöjligt. De försvann lite plötsligt bara.

Det finns många oidentifierade flygande föremål med jordiskt ursprung.
Citera
2016-11-12, 20:58
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De försvann lite plötsligt bara.
Den försvinner förmodligen på grund av att videokomprimeringen bestämde sig för att kasta bort den lilla fläcken. Videon komprimerades minst tre gånger. I kameran, av den som klippte ihop videon och av youtube. Varje komprimering medför försämring av kvalitén.
Citera
2016-11-13, 03:10
  #1054
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Den försvinner förmodligen på grund av att videokomprimeringen bestämde sig för att kasta bort den lilla fläcken. Videon komprimerades minst tre gånger. I kameran, av den som klippte ihop videon och av youtube. Varje komprimering medför försämring av kvalitén.
En möjlig förklaring, om komprimering verkligen tar bort fläckar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback