Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-14, 23:41
Medlem
Hej,

Jag och min vän har funderat över hur vi skulle agera vid drunkning. Kort och gott, skulle ni ta ett djupt andetag och hålla andan ifall blytyngder fästs vid era ben och ni sakta sjunker ner mot havets botten? Eller skulle ni strunta i att ta det där extra andetaget?

Ett annat dilemma; Ifall ni var tvungna att välja, skulle ni valt att få blytyngder fästa mot kroppen och sakta sjunka ner mot bottnen eller fastna under isen på en sjö?

Har ni några andra funderingar kring detta, eller har ni andra tankar kring val vid dödsorsaker? Skriv på bara!

Tack!
Senast redigerad av McDonaldsSAB 2013-02-14 kl. 23:46. Anledning: Komplettering
Citera
2013-02-15, 00:00
Medlem
MrCreedys avatar
Somliga människor skulle nog bli riktigt skrämda av att ens läsa dessa hemskheter, dock tillhör jag inte dessa. Personligen tycker jag att det, ur ett rent filosofiskt perspektiv, är en intressant fråga som jag med glädje skulle skriva en längre text om. Dessvärre har jag bara 6 minuter kvar på min solcellsdrivna generator så det får bli en annan gång.

Kort och gott skulle jag, rent instinktivt, välja att drunkna med vikter och inte under isen då det nog bringar fram den värsta sortens panik.

Hejdå.
Citera
2013-02-15, 01:24
Medlem
Jack.Dogs avatar
Nu vet jag inte riktigt hur detta passar i akademisk filosofi men okrå!

Jag hade inte tagit något andetag och jag hade föredragit blytyngderna, av den enkla anledningen att om jag kan försäkra mig till 100 % att jag kommer att dö så kan jag säkert försöka hitta någon ro i att det är överstökat snabbare på det viset. Om döden är oundviklig ser jag inte varför man ska dra ut på eländet.
Citera
2013-02-17, 09:06
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Nu vet jag inte riktigt hur detta passar i akademisk filosofi men okrå!

Jag hade inte tagit något andetag och jag hade föredragit blytyngderna, av den enkla anledningen att om jag kan försäkra mig till 100 % att jag kommer att dö så kan jag säkert försöka hitta någon ro i att det är överstökat snabbare på det viset. Om döden är oundviklig ser jag inte varför man ska dra ut på eländet.

Läs det fetmarkerade och fundera lite på vad det är du säger.
Citera
2013-02-17, 12:19
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Läs det fetmarkerade och fundera lite på vad det är du säger.

Haha i see your point. Nu syftade jag visserligen på en enskild situation där jag inte har något annat val än att stryka med, kunde kanske formulerat mig lite bättre.
Citera
2013-02-17, 22:07
Medlem
Suveräna frågor. Vad gör man i händelse av som det började med drunkning. Fortsätt filosofera så läser jag vidare.
Citera
2013-02-25, 12:09
Medlem
Jag skulle ta andetaget. Jag skulle hellre fastna under isen.

Som en riktig viking så vill man ju kämpa in i det sista. Ingen kan se in i framtiden. Kanske någon dyker efter en och tar bort blytyngderna. Kanske man hittar en sten och slår sönder isen. Bättre att försöka så att man vet säkert. Finns ingen anledning att ge upp på förhand.
Citera
2013-03-01, 17:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem