2013-03-20, 00:43
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
@Toppmeny:
Nej, så lätt kommer du inte undan. Svara på frågan;
- Varför är "din" morallag bättre och mer rätt än andra länders?
De som argumenterar mot homosexualitet anser ju att detta är emot naturens mening, sprider sjukdomar, och har en skadlig inverkan på familj och samhälle. Sex mellan människor av samma kön är inte "riktigt sex", säger man. Därför är repressiva åtgärder mot homosexualitet av godo. Ser du likheten med dina egna resonemang? Förmodligen inte eftersom du hycklar och kör med dubbla måttstockar.
Liknande säger man om populärmusik i Iran, exempelvis. Med morallagar kan man beröva folk friheten på vilka grunder som helst.
Vad är det som gör att sexköpslagens moraliska uppfattning om "det rätta sexet" är mer objektiv och väl underbyggd än de andra morallagarna? Låt höra nu.
Dessutom: du hävdar själv att du tjänar pengar på en verksamhet du anser är förtryckande, och att man inte borde begagna sig av dina (påstådda) tjänster. Hur trovärdigt är detta? Är det logiskt? Eller har du friskrivit dig själv från allt personligt och intellektuellt ansvar i egenskap av menlöst offer?
Nej, så lätt kommer du inte undan. Svara på frågan;
- Varför är "din" morallag bättre och mer rätt än andra länders?
De som argumenterar mot homosexualitet anser ju att detta är emot naturens mening, sprider sjukdomar, och har en skadlig inverkan på familj och samhälle. Sex mellan människor av samma kön är inte "riktigt sex", säger man. Därför är repressiva åtgärder mot homosexualitet av godo. Ser du likheten med dina egna resonemang? Förmodligen inte eftersom du hycklar och kör med dubbla måttstockar.
Liknande säger man om populärmusik i Iran, exempelvis. Med morallagar kan man beröva folk friheten på vilka grunder som helst.
Vad är det som gör att sexköpslagens moraliska uppfattning om "det rätta sexet" är mer objektiv och väl underbyggd än de andra morallagarna? Låt höra nu.
Dessutom: du hävdar själv att du tjänar pengar på en verksamhet du anser är förtryckande, och att man inte borde begagna sig av dina (påstådda) tjänster. Hur trovärdigt är detta? Är det logiskt? Eller har du friskrivit dig själv från allt personligt och intellektuellt ansvar i egenskap av menlöst offer?
Jag utgår inte från min moral när jag förespråkar en sexköpslag i Sverige, jag utgår ifrån ett etiskt tänkande och de negativa konsekvenser jag anser att ett samhälle och redan utsatta individer utsätts för utan en lag som vill försöka reglera en sexköpsmarknad eller förhindra en legal sexköpsmarknad eller en lag som får fler prostituerade att våga anmäla övergrepp. Det är väl det vi har diskuterat fram och tillbaks de senaste veckorna här. Att religösa fanatiker i andra länder vill förbjuda både det ena och det andra är ganska så ointressant att diskutera i sammanhanget då dom flesta, förutom du och ett fåtal andra, inser att sexköpslagen inte är en religiös morallag, eller en morallag överhuvudtaget, som vill förhindra människor från att ha sex. Det är bara löjligt att påstå det. Du kan knulla hur mycket du vill i Sverige, att det sen inte finns kvinnor som vill knulla med dig är inte sexköpslagens fel utan troligen ditt eget fel. Du behöver nog inte oroa dig för att Sverige ska börja införa lagar som bryter mot de mänskliga rättigheterna och att sex mellan personer av samma kön ska förbjudas eller att mullorna i Iran ska bli svenska lagstiftares nya förebild.
Det är varje individs egna beslut och ansvar om dom vill köpa sex eller inte, oavsett om det finns en sexköpslag eller ej. Däremot anser jag, och många i Sverige med mig, att sexköp som företeelse är skadligt för individ och samhälle och därför anser jag en sexköpslag som en helt och hållet berättigad lag för att till viss eller stor del förhindra att sexköpsmarknaden expanderar och dom negativa konsekvenserna ökar i omfattning.
För att klargöra en sista gång, då du verkar ha haft svårt att förstå tidigare. Jag anser inte att sex mellan man och man, kvinna och kvinna eller kvinna och man är emot naturens mening, att det sprider skadliga sjukdomar (sålänge man skyddar sig) eller har en skadlig inverkan på familj. Jag anser inte heller att betalsex är emot naturens mening, sprider sjukdomar (sålänge man skyddar sig, men tyvärr drabbas prostituerade i högre utsträckning av underlivsbesvär såsom skadade slemhinnor, infektioner, värk i underlivet, flytningar och cellförändringar enligt en studie från 1995) eller behöver ha en skadlig inverkan på familj. Det är inte det jag menar med skadligt för samhället, vilket jag trodde inte behövde förklaras. Men nu inser jag på vilken superlåg nivå dina tankegångar går. Men det som kan betraktas som skadeverkningar för samhället är bland annat att en sexköpsmarknad för med sig en ökad kriminalitet, till exempel misshandel, våldtäkter (våldtäkterna mot prostituerade i Norge minskade med 50% efter att den norska sexköpslagen infördes och i Tyskland har man varit tvungen att anordna speciella platser utomhus med vakter för att dom prostituerade ska känna sig trygga i den våldsutsatta miljön), skattebrott (se på Tyskland där nästan inga prostituerade betalar skatt på den legala sexköpsmarknaden), social utslagning (fram för allt efter att en person slutat prostituerat sig då det blir svårt att kunna försörja sig på annat sätt om man ägnat år av sitt liv åt att knulla för pengar och därmed är det mycket svårt att sluta prostituera sig även om personen vill det), stigmatisering, psykiska skador (det finns en undersökning där elva prostituerade intervjuats och där alla dessa elva har uppgett att dom tror att prostitution är psykiskt skadligt för den sexsäljande individen, det vill säga dom själva), kränkningar, depressioner och stressymtom hos prostituerade för att nämna något. Allt detta påverkar samhället negativt, även ur en ekonomisk aspekt då det kostar att ha människor som mår dåligt, blir sjuka, utsätts för misshandel eller våldtäkter eller undanhåller skattepengar. Om du anser att din "frihet" att få betala en kvinna för att suga din kuk går före dessa skadeverkningar på individ och samhället så får det stå för dig. Visar mest hur egocentrerad du är.
Nu kanske du ska svara på min fråga om varför du själv inte säljer sex då du älskar sex så mycket att du till och med betalar för det, då du anser att sälja sex är som vilket annat jobb som helst och då du är en stor förespråkare av en legal sexköpsmarknad.
Eller hur är det egentligen med din inlevelseförmåga? Den verkar inte direkt vara på topp. Så lite praktisk erfarenhet skulle inte skada.