Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-16, 08:50
  #13
Medlem
bailmeouts avatar
If-satser används definitivt! Men det går att använda dem olika snyggt beroende på hur du strukturerar din kod i övrigt. Det viktiga är att föreställa sig olika system med tydligt definierat ansvar, som kommunicerar på en mer abstrakt nivå, än att man gör det enkelt för sig och låter alla variabler/data vara synligt för allt annat, och i en stor loop hejvilt utökar funktionalitet genom att lägga till fler och fler if/switch-satser. För ett Tetris eller liknande spel, med ganska begränsad logik, så fungerar det, men till större projekt, så tappar man bort sig totalt.

Har du det i dig att sitta och nöta tills du själv kommer på "design patterns", så är det bra. Då kommer du få mycket gjort. Är du istället som jag, som är för nitisk när det gäller designbiten, så kommer du att sitta och teoretisera fram en "perfekt design", som du sedan inte orkar knacka färdigt.

Kan varmt rekommendera gamedev.net (deras forum om denna typ av frågor) och allegro.cc, som har mycket matnyttigt gällande koddesign, med stort fokus på just de system som 2D-spel ofta har gemensamt.
Citera
2013-02-18, 00:21
  #14
Medlem
Yeonggwangs avatar
Tycker att de används nästintill hela tiden.
Citera
2013-03-23, 04:27
  #15
Medlem
Joakwims avatar
Givetvis används if-satser men troligtvis inte på det sätt du avser TS. Om jag tolkar dig rätt är din fråga huruvida man egentligen strukturerar upp ett spel / program om man inte gör det via if-satser?

Att köra en while / for-loop där det följer ett totallt clusterfuck av if-satser är inte den sorts programmering man pysslar med på seriös nivå, men det funkar kanske för att knapra ihop något spel på gymnasienivå.

Istället för att låta strukturen i sitt program bestå helt av if-satser brukar man använda sig av OOP (Objekt Oriented Programming). Till detta finns ett hav av vägar för att skapa välstrukturerad kod. Om du känner dig intresserad av hur man bygger och skapar program på ett mer professionellt sätt så kan jag rekommendera boken Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software (Gang of four) som förklarar vissa vanliga sätt att lösa vanliga bekymmer på. Förvisso sedan -94, men lika aktuell för det!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback