2005-05-11, 16:53
Medlem
miklons avatar
Som rubriken säger, när jag lättar på gasen rycker bilen till mer eller mindre häftigt. Samma sak händer när jag gasar, men det är mer påtagligt när jag lättar på gasen.

Vad beror det på och hur kan det avhjälpas? Bilen är en Mazda från -91 med insprutning.
Citera
2005-05-11, 17:51
Medlem
Något motorfäste som är dåligt kanske
Citera
2005-05-11, 18:03
Medlem
Loppans avatar
Åhh, att man ska ha så dåligt minne. Våran lärare pratade om det där för bara nåra veckor sen.

Jag är inte säker, men jag tror att vissa "ryck" är normala.

Själv åker jag mycket i en Peugeot 205 gti 1.9 @ 122 hk. Och den rycker ibland när man gasar hårt och släpper.
Citera
2005-05-11, 18:47
Medlem
Fuzzs avatar
Dåligt bränlsefilter
Dåliga tändelar så som tändstift,Fördelarlock, Tändkablar även kanske glapp till en kabeln till tändspolen.
Och även dåligt motorfäste.
Citera
2005-05-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Åhh, att man ska ha så dåligt minne. Våran lärare pratade om det där för bara nåra veckor sen.

Jag är inte säker, men jag tror att vissa "ryck" är normala.

Själv åker jag mycket i en Peugeot 205 gti 1.9 @ 122 hk. Och den rycker ibland när man gasar hårt och släpper.

Ja det är väl klart som tusan att en liten 205 med en så pass stark motor rycker när man gasar och släpper häftigt.

Men om vi nu lämnar Loppans sandlådestadie så är det nog som Caroso säger att motorupphängningarna behöver ses över. Är inte gummiupphängningar och motorfästen bytta eller kontrollerade så är det med all säkerhet därför som bilen rycker vid gassläpp. Jfr med ett dåligt upphängt avgassystem som skallrar o vibrerar vid gassläpp och jämför med krafterna i en motor/växellåda med slitna fästen så förstår du kanske. Sånt beteende finns förresten i nästan alla bilar när dom börjar bli litet till åren, och att det märks mer när du släpper gasen än drar på tyder på sånt. Kontrollera upphängningarna noga, har du tur så kan du se felen med blotta ögat.
Citera
2005-05-11, 19:02
Medlem
miklons avatar
Ok, då blir det till att kolla motorfästena då, jag ska även byta tändstift (och ev kablar) tänkte jag.

Är det svårt att komma åt att kolla motorfästena och är det svårt att åtgärda?
Citera
2005-05-11, 19:25
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Ja det är väl klart som tusan att en liten 205 med en så pass stark motor rycker när man gasar och släpper häftigt.

Men om vi nu lämnar Loppans sandlådestadie så är det nog som Caroso säger att motorupphängningarna behöver ses över. Är inte gummiupphängningar och motorfästen bytta eller kontrollerade så är det med all säkerhet därför som bilen rycker vid gassläpp. Jfr med ett dåligt upphängt avgassystem som skallrar o vibrerar vid gassläpp och jämför med krafterna i en motor/växellåda med slitna fästen så förstår du kanske. Sånt beteende finns förresten i nästan alla bilar när dom börjar bli litet till åren, och att det märks mer när du släpper gasen än drar på tyder på sånt. Kontrollera upphängningarna noga, har du tur så kan du se felen med blotta ögat.

Vadå sandlådestadie?!

Mitt inlägg var helt seriöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in