Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-25, 21:37
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Har ni tänkt på varför de har en flugsvamp man blir just stor av?
Och liknelsen med fel prinsessa som man räddar ända tills man kommer till riktiga borgen.
Klart ni har. Har de ens flugsvampar i Japan som vi har? Tydligen.
Och den här världen har man faktiskt levt på hela tiden. Hur annorlunda det kan bli.

Nes och Mario som var så stort på 80 talet. De borde haft massa varningar på förpackningarna att barn; ät för helskotta inte flugsvamp. Eller man kanske borde göra det. Fan vet jag. Nej då.

Och DrMario med alla piller wtf?
Pratade medierna om detta då?
Det borde de kanske gjort?

Seriöst vad är det med alla dessa svampar? Prinsessan flugsvamp nån!

Miyamoto har sagt att de ville ha en symbol som var universellt förstådd som något som kunde ha en konstig effekt. Alltså inte dålig effekt som goombas med sina arga ögon, eller bra effekt som den glittrande stjärnan, utan helt enkelt något oväntat och märkligt.

Nintendo tänker ofta på sådant, vilket är varför de t.ex. ofta tar bort koopa troopas från nya releaser av arkadspelet (spelare har lärt sig att man kan hoppa på sköldpaddorna, men det kan man inte i arkadspelet).
Citera
2018-08-25, 23:27
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Miyamoto har sagt att de ville ha en symbol som var universellt förstådd som något som kunde ha en konstig effekt. Alltså inte dålig effekt som goombas med sina arga ögon, eller bra effekt som den glittrande stjärnan, utan helt enkelt något oväntat och märkligt.

Nintendo tänker ofta på sådant, vilket är varför de t.ex. ofta tar bort koopa troopas från nya releaser av arkadspelet (spelare har lärt sig att man kan hoppa på sköldpaddorna, men det kan man inte i arkadspelet).

Det är liknelserna. Symbolismen jag är ute efter. Era tolkningar..
Jag vet inte. Illusioner må hända..
Citera
2018-08-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaSa123
Tror mig ha spelat de flesta Mario ända från 8-bitars till senaste på Wii U. Jag älskar fortfarande serien som så många andra och satsar på att försöka äga dem alla. Tänkte att det kunde vara intressant att se vad folk har för favoriter i Mario-serien

Min lista:

5- Super Mario Bros (NES)
4- Mario & Luigi Bowsers inside story (3DS)
3- New super mario bros 2 (3DS)
2- Super Mario bros 3 (NES/SNES)
1- Super Mario World (SNES)

Förklara gärna varför också. Jag fastnade för miljön i SMW med den vackra världen, alla roliga nya powerups och såklart yoshi. Det spelet var halva min barndom och är nog därför min favorit! Dessutom det första spel jag någonsin klarade ut. Vilka minnen

Edit; räknar såklart också med mario-kart, sportspelen och övriga spel där mario är en karaktär. Får nog lägga till Mario Party 9 som nummer 6 på listan, sjukt kul

1. Super Mario World (Super Nintendo)
2. Super Mario Land (Gameboy)
3. Super Mario Bros 3
4. Mario 64

Håller helt med dig när det gäller Super Mario World! Älskar miljön med de olika världarna, bossarna och alla borgar, Stjärn-världen, Yoshi, att man kan ha slängkappa och flyga! Helt klart det bästa Mario spelet!

Kan också påpeka att jag fick Super Nintendo, Super Ghouls n Ghosts och Super Mario World i julklapp julen 1993! Innan dess var det Gameboy som gällde med Super Mario Land och massa annat som man spelade! Julen 1993 var en av de bästa julafton som jag minns! Och även den 1996 för då fick jag min första dator. Julen 1997 var också helt ok för så fick jag mitt favoritstrategispel genom tiderna: Command and Conquer Red Alert...
Citera
2018-08-27, 12:41
Medlem
Asklords avatar
Super mario world 2
Super mario world
Super mario 64.
Mario kart (snes)
Citera
2018-10-27, 07:44
Medlem
Svennglenns avatar
Min lista:

1. Super Mario Bros 3
2. Super Mario World
3. Mario 64
Citera
2018-10-27, 10:57
Medlem
Nihennas avatar
Det var inte många som hade Super Mario Odyssey bland toppen

Beror det på att ni helt enkelt inte har spelat det, eller att ni inte gillar det?

För mig är det helt klart på andra plats, preciiiiis efter 64 och före Galaxy 2.
Citera
2019-07-05, 02:13
Bannlyst
Den enda som är bra är:

1: Super Mario World (Snes).

De som påstår annat förtjänar icke livfet som Herren gifvit dem!

Men det finns några till som går att spela:

2: Super Mario Bros 3 (NES)

3: Super Mario 64

4: New Super Mario Bros. Wii

Resten är rent skit! Jag hatar Super Mario Sunshine! Den som kom på det spelet förtjänar icket lifvet som Herren gifvit hen!
Senast redigerad av mankki 2019-07-05 kl. 02:16.
Citera
2019-07-05, 02:29
Bannlyst
Läste nu att också övriga Mario-spel räknas, så listan får då bli:

1) Super Mario World
2) Super Mario Bros. 3
3) Super Mario Kart 64
4) Super Mario 64
5) New Super Mario Bros.
6) Super Smash Bros. 64

Är det någon som kommer ihåg Mario Paint till SNES förresten?
Citera
2019-07-05, 08:36
Medlem
PrinceMeandors avatar
1. Super Mario Odyssey (Switch)
2. Super Mario Sunshine (GC)
3. Super Mario 64 (N64)
4. Super Mario World (SNES)
5. Super Mario Bros 2 (GBA)

Odyssey klart bäst i min mening. Där finns de bästa inslagen från tidigare spel kombinerat med kreativ bandesign och en rolig gimmick med mössans alla användningsområden.

Uppskattar Sunshine av samma anledning, vattenkanonen gör att spelet sticker ut från övriga och känns lite nytt och fräscht.

Mario 64 är en klassiker men utan nostalgiglasögon så står det sig inte mot de nyare spelen i serien.

Super Mario World och Super Mario Bros 2 är båda exempel på 2D perfektion. Personligen tycker jag att Mario gör sig bäst i 3D därav är dessa två inte i topp.
Citera
2020-07-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankki
Den enda som är bra är:

De som påstår annat förtjänar icke livfet som Herren gifvit dem!

Men det finns några till som går att spela:

2: Super Mario Bros 3 (NES)

3: Super Mario 64

4: New Super Mario Bros. Wii

Resten är rent skit! Jag hatar Super Mario Sunshine! Den som kom på det spelet förtjänar icket lifvet som Herren gifvit hen!

Haha! Håller faktiskt med dig till hundratio procent!
Citera
2020-07-04, 16:39
Medlem
King-Fjomps avatar
Mario måste vara en av världhistoriens mest överskattade spelserier. De flesta av Mariospelen saknar immersion; att man upplever att världen finns på riktigt. Det infinner sig ingen känsla av att att man är inuti Mushroom Kingdom och vill rädda den. Hursomhelst, här kommer min lista:

1. Super Mario Bros
2. Super Mario Bros 2 (I Japan Doki Doki Panic)
3. Donkey Kong (1981) (Short but sweet)
4. Super Mario Bros 3. (Skulle väl säga att detta har immersion men har inte spelat så mycket av det så kan inte svära på det.)
5. Super Mario Maker. Här finns det banor för alla nivåer av färdighet. Dock ingen immersion.

Hedersomnämnande: De flesta Mario Party-spelen och säkert många andra Maria spin-offs har en bra balans av tur och skicklighet vilket är kul att spela med några kompisar offline tillsammans framför tv. Sedan är Rarewarespelen också bra, om man nu räknar dom som en del av Mario-universumet. Vissa av deras spel har en grafik som håller än idag.
Citera
2020-07-04, 16:57
Medlem
King-Fjomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankki
Den enda som är bra är:

!

Super Mario World är tv-spelens The Wire. Många säger att den är superbra, men jag fattar inte varför. Kontrollerna är sega på att svara på inputs, vilket innebär att det t.ex är en pina att bemästra wing cap. I Super Mario Maker är det mycket lättare. Dessutom innehåller spelet mycket orättvis svårighetsgrad. Det vill säga att på grund av medelvärdeslagen kommer man dö av alla myllror av fiender som dyker upp hela tiden. Eller så är det bara jag som suger på tv-spel. Världen känns dessutom oinspirerad. Jag ser inte fram emot nästa bana. Bara ett tråkigt Boo House som kommer. 😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in