Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Jo men överlagt mord kan det inte röra sig om. Sparkar mot huvudet är farligt men det fanns förmodligen inte uppsåt att döda vilket knappast åklagaren ens trott själv varför det inte kan bli en morddom. Däremot tycker jag att det borde kunna bli dråp. Jag vet om en kille som slog ner en kille på fyllan varvid killen slog huvudet i i trottoarkanten så illa att han dog. Killen dömdes för dråp fast han inte tidigare var dömd för något grövre.
Var du med om dödsmisshandeln, jag undrar eftersom du gör en annan bedömning än åklagaren? Varför tror du att det inte fanns uppsåt att döda?
Man behöver inte alls visa uppsåt att döda, endast att den som tar livet av någon använder våld som rimligen är livsfarligt.
Ett exempel, Sigge skjuter en man i benet, mannen faller så illa att han avlider, Sigge döms ej för mord. Glasklart, eller hur, han såg till att inte utsätta mannen för onödig fara?
Exempel2: Sigge skjuter mannen i magen istället för benet, missar precis ryggraden och träffar ingen vital kroppsdel men mannen slår huvudet i marken och dör, nu är det förmodligen mord eftersom Sigges skott lika gärna kunde träffat levern eller kroppspulsådern eller liknande. Skillnaden är att Sigge visat likgiltighet inför den andres liv. det betyder dock inte att det var Sigges uttalade mening att ta livet av mannen.
Åklagarens resonemang är liknande. Brottsbalken säger att det är mord när man tar någons liv, dråp bli det om det finns förmildrande omständigheter. Åklagaren hade gjort fel om hon siktat på dråp, då det inte verkar finnas några förmildrande omständigheter i det här fallet.
De som Sparkat på Marcus huvud tills det lossnade (!) kan inte bekymrat sig mycket för om Marcus skulle överleva eller ej, således har de visat tillräcklig oaktsamhet och ringakting för hans liv för att dömas för mord, helt korrekt av åklagaren.
Sen är det förstås tråkigt att vittnena ändrar sina utsagor från polisförhören, tydligen i syfte att skydda de åtalade, men det kan ju knappast åklagaren klandras för. De borde istället åtalas för mened och, sedan, skyddande av brottsling.