2013-02-12, 19:00
Medlem
Xindaks avatar
Jag har släpat upp en gammal Mac Pro G5 från källaren skulle se vad jag har på disken på denna. Problemet är att jag har ingen skärm eller lämpligt tangentbord hemma så jag tänkte fjärrstyra den via Apple Remote Desktop. Men det går inte så bra…

Jag ser datorn i ARD och på mitt nätverk men kan inte ansluta till den. Den har fått ett lite märkligt IP nummer men det kan vara hårt ställt på den datorn, jag minns inte riktigt vad jag hade den till sist den var igång, den går inte på dhcp i alla fall. Den kan även ligga på en annan delnätmask än vad jag har övriga datorer på.

Det märkliga är att jag får inget svar om jag kör ping från terminalen och jag kan således inte heller logga in på den med ssh. Försöker jag med telnet så tuggar den ett tag och ger sedan upp. Jag vet mina inloggningsuppgifter så problemet ligger inte där.

Eftersom jag inte har något tangentbord med sladd hemma så kan jag inte heller starta den i target mode heller.

Finns det något annat sätt att hacka sig in i datorn? Det som ev. finns på disk är inte så viktigt att jag orkar skruva ur disken och sätta den i ett usb/fw chassi utan nu är det mer en kul grej att se om jag kan hacka mig in i skrället på något sätt.
Citera
2013-02-12, 20:16
Medlem
systems avatar
Target mode?
Citera
2013-02-15, 14:12
Medlem
Pilla ut hårddisken och koppla in den i datorn du har nu och ta dig in på den? Finns verktyg för att låsa upp den om du har lösenordsskyddat den.
Citera
2013-02-15, 15:25
Medlem
Leta rätt på ett tangenbord och starta i Target mode
Citera
2013-02-15, 17:39
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hpdJOLT
Pilla ut hårddisken och koppla in den i datorn du har nu och ta dig in på den? Finns verktyg för att låsa upp den om du har lösenordsskyddat den.
Min fetning. Berätta gärna mer.
Citera
2013-02-15, 22:50
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Target mode?

Datorn startar i ett läge där den enkelt uttryckt endast är ett extern hårddisk chassi och du kan via en FW kabel ansluta till disken med en annan dator.

Citat:
Ursprungligen postat av hpdJOLT
Citat:
Ursprungligen postat av vt420
Leta rätt på ett tangenbord och starta i Target mode

Ni två skulle nog behöva läsa mitt första inlägg en gång till.
Jag har inget viktigt på disken, jag vill bara försöka ta mig in i datorn för att se om det går.
Citera
2013-02-15, 23:28
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Datorn startar i ett läge där den enkelt uttryckt endast är ett extern hårddisk chassi och du kan via en FW kabel ansluta till disken med en annan dator.
Precis. Gör detta och anslut din dumma Mac mot en snäll Mac och allt kommer du att finna. Såvida inte du valt att skydda din disk med hjälp av kryptering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in