• 1
  • 2
2013-02-12, 18:51
Medlem
neurogens avatar
Vad gör vi om eliten beslutar sig för att strypa Internet helt?

Jag menar, de stänger ner det helt. Mycket av Internet går via ett par ISPs (som sedan säljer bandbredd till mindre ISPs, osv).
Men om de stryper Internet på högsta nivån, så att vi vanliga användare inte längre får tillgång.

Vad gör vi då?
Finns det backup nät vi kan använda istället, som INTE går via Internet?
Förr fanns det ju BBSer man ringde upp med modem, finns sådant fortfarande?
Fick idag känslan av att vi får nog ha en plan B, så att vi kan mobilisera oss även om de beslutar sig för att ta ner Internet helt, för den vanliga användaren.
Vad jag menar när jag säger den vanliga användaren, då syftar jag på alla som får sitt Internet genom en kommersiell ISP, dvs de allra flesta.
Universitet och myndigheter ingår alltså i detta.

Tänk dig själv, ett liv utan Internet. Nu har vi blivit så vana vid att det finns, och alltid kommer att finnas. Men blir det ett för stort hot mot makteliten så kan de faktiskt stänga ner det, i olika instanser. Rent juridiskt, på domstolsnivån (förbjuder ISP för att vara i tjänst) och även på den tekniska nivån (fysiskt stänga ner de stationer som dirigerar data över Internet)
Citera
2013-02-12, 18:55
Medlem
endymions avatar
Du förstår att hela världen skulle stanna om dom gjorde så? Alltså är det inte ett alternativ.
Citera
2013-02-12, 19:08
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Du förstår att hela världen skulle stanna om dom gjorde så? Alltså är det inte ett alternativ.

Hela världen skulle stanna?? Och hur menar du nu egentligen?
Inget skulle stanna för eliten. Den skulle bara stanna för oss, och för det kommersiella. Alltså precis vad jag skrev.

Meningen var alltså att ponera vad vi skulle göra om de stängde Internet.
Att "hela världen stannar" eller hur man nu uttrycker sig för att beskriva konsekvensen av detta är alltså verkligen inte intressant och ej heller relevant för tråden.

Det var alltså, åter igen, vad gör vi om de stänger internet. Vad har vi för plan B.
Citera
2013-02-12, 19:09
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
Vad gör vi om eliten beslutar sig för att strypa Internet helt?

Jag menar, de stänger ner det helt. Mycket av Internet går via ett par ISPs (som sedan säljer bandbredd till mindre ISPs, osv).
Men om de stryper Internet på högsta nivån, så att vi vanliga användare inte längre får tillgång.

Vad gör vi då?
Finns det backup nät vi kan använda istället, som INTE går via Internet?
Förr fanns det ju BBSer man ringde upp med modem, finns sådant fortfarande?
Fick idag känslan av att vi får nog ha en plan B, så att vi kan mobilisera oss även om de beslutar sig för att ta ner Internet helt, för den vanliga användaren.
Vad jag menar när jag säger den vanliga användaren, då syftar jag på alla som får sitt Internet genom en kommersiell ISP, dvs de allra flesta.
Universitet och myndigheter ingår alltså i detta.

Tänk dig själv, ett liv utan Internet. Nu har vi blivit så vana vid att det finns, och alltid kommer att finnas. Men blir det ett för stort hot mot makteliten så kan de faktiskt stänga ner det, i olika instanser. Rent juridiskt, på domstolsnivån (förbjuder ISP för att vara i tjänst) och även på den tekniska nivån (fysiskt stänga ner de stationer som dirigerar data över Internet)

Menar du rent hypotetiskt eller är du verkligen orolig?
Citera
2013-02-12, 19:09
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Menar du rent hypotetiskt eller är du verkligen orolig?

Helt hypotetiskt, såklart.
Citera
2013-02-12, 19:15
Medlem
endymions avatar
I princip allt går via internet idag därav skulle hela världen stanna. Det blir inte direkt samma sak som när far din drar ut nätkabeln för du varit olydig.
Citera
2013-02-12, 19:17
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
I princip allt går via internet idag därav skulle hela världen stanna. Det blir inte direkt samma sak som när far din drar ut nätkabeln för du varit olydig.

Suck. Då du verkar sakna någon form av intelligens vill jag be dig vänligt att lämna tråden.
Det kvittar liksom om världen skulle explodera om de stängde ner Internet, än mindre att den stannar.
Det är inte relevant eller intressant för trådens diskussionsämne.
Citera
2013-02-12, 19:20
Medlem
Citat:
Det var alltså, åter igen, vad gör vi om de stänger internet. Vad har vi för plan B.

Går tillbaka till som det var för 15-20 år sedan.
Citera
2013-02-12, 19:21
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Går tillbaka till som det var för 15-20 år sedan.

Jaha. Bara sådär eller?
Bara sticker modemet i telefonjacket o kör på?
Ringer upp nån gammal BBS som vi fortfarande har numret till?
Eller vad?

Nä, knappast.
Ta inte det personligt men du verkar extremt dum i huvudet.
Citera
2013-02-12, 19:22
Medlem
iSlashs avatar
Hade internet slocknat så hade det nog blivit en förvirrad vecka. Sen hade folk (yngre generationen) upptäckt att post och telefon är fullt fungerande kommunikationsmedel och att man kan hitta mängder av information på bibliotek. Ganska soft när jag tänker efter.
Citera
2013-02-12, 19:24
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Hade internet slocknat så hade det nog blivit en förvirrad vecka. Sen hade folk (yngre generationen) upptäckt att post och telefon är fullt fungerande kommunikationsmedel och att man kan hitta mängder av information på bibliotek. Ganska soft när jag tänker efter.

Så vi skall ringa varandra, när vi varken har namn eller telefonnummer till våra vänner på Internet?
Skall vi skicka post till varandra, när vi varken har namn eller adresser, till våra vänner på Internet?

du verkar också vara en väldigt klok människa!
Citera
2013-02-12, 19:25
Medlem
Citat:
Jaha. Bara sådär eller?
Bara sticker modemet i telefonjacket o kör på?
Ringer upp nån gammal BBS som vi fortfarande har numret till?
Eller vad?

Nä, knappast.
Ta inte det personligt men du verkar extremt dum i huvudet.

Ja faktiskt. Bara sådär.

Det finns fortfarande andra alternativ till saker du göra via Internet idag som du inte behöver för att leva väldigt obehindrat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in