2013-02-12, 17:42
Medlem
Käre flashbackare,
Jag befinner mig i ett problematiskt läge. Hostar som aldrig förr (torrhosta varvat med slemhosta), och kan inte uttala två meningar utan att attackerna sätts igång. Imorgon så ska jag hålla ett föredrag inför ett större universitet, i hopp om att bli utvald till en otroligt attraktiv tjänst.

Hur gör jag för att bota hostan? Den som kommer med ett förslag som fungerar, är jag evigt tacksam! För att hosta under föredraget är verkligen inget alternativ.

PS. Vet hur man googlar och hur man finkammar flashback. Har testat det mesta utan att finna något som fungerar. Mitt sista hopp är nu att en av er eftermiddagsflashbackare sitter inne på något sjukt effektivt husmors-knep.
Senast redigerad av adato 2013-02-12 kl. 17:45.
Citera
2013-02-12, 17:47
Medlem
Bluebeast72s avatar
3 dl mjölk
Malört, har du ingen färsk kan du ta pulver eller malörtsbrännvin, funkar oxå.
2 msk honung
2 vitlöksklyftor,mosade i.

Drickes varmt.

På kvällen, idag, tar du ett "Blå burken vicks i varmvattenbad", med handuk över ansiktet, står på burken hur man gör.

Lycka till.
Citera
2013-02-12, 17:49
Medlem
Lite sent att gå till doktorn, men det finns receptbelagd medicin som ganska effektivt tillfälligt tar bort hosta. Tex denna http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=053108

Du kan nu ikväll springa iväg till närmsta apotek och köpa receptfria hostmediciner. Du kan även köpa färsk ingefära på mataffären som är slemlösande. Man gör lämpligen ett te på ingefära. Googla ingefära hosta så får du upp en massa husmorstips på hur du gör te på det.
Drick mycket vätska då det gör att slemmet lättare går att hosta upp.
Citera
2013-02-12, 17:57
Medlem
Kan pröva Nipaxon (noskapin) men läs bipacksedel och ta ej över rekommenderad dos. Skall ej tas om man har slemhosta då slem skall hostas upp för att minska risk för farligheter. Skulle alltid undvika nya läkemedel om man står inför något viktigt då man ej vet hur mansjälv reagerar på läkemedlet. Huskurer med varma drycker är sannolikt säkrare. Sen försår ju flertalet att man är motiverad om man trots hosta håller viktigt föredrag.
Citera
2013-02-12, 18:03
Medlem
Tack för tipsen damer och herrar! Med hostan (förhoppningsvis) ur världen, så måste jag fortsätta med att repetera mitt föredrag. Trevlig kväll!
Citera
2013-02-12, 18:16
Medlem
Att förklara att du har hosta och be om överseende med det, antar jag att du gör innan ditt föredrag.
Ha ett glas vatten i närheten och pappersnäsdukar då du kan hålla för munnen med en pappersnäsduk om du får tokhosta och dämpa ljudet, skyla dig själv och inte riskera att hosta upp hemskheter i tomma luften.
Citera
2013-02-12, 18:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Att förklara att du har hosta och be om överseende med det, antar jag att du gör innan ditt föredrag.
Ha ett glas vatten i närheten och pappersnäsdukar då du kan hålla för munnen med en pappersnäsduk om du får tokhosta och dämpa ljudet, skyla dig själv och inte riskera att hosta upp hemskheter i tomma luften.
Eller..spinner man vidare på hostan vilket kan ge hysteriska inslag..

http://www.youtube.com/watch?v=w_-wFQb7Db0&playnext=1&list=PL07875C20632D5840&featur e=results_video
Citera
2013-02-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Eller..spinner man vidare på hostan vilket kan ge hysteriska inslag..

http://www.youtube.com/watch?v=w_-wFQb7Db0&playnext=1&list=PL07875C20632D5840&featur e=results_video

Ja ingen kan hosta och harkla som Robert Gustavsson
Hoppas TS återkommer imorgon med en uppdatering så vi får veta hur det gick.
Citera
2013-02-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja ingen kan hosta och harkla som Robert Gustavsson
Hoppas TS återkommer imorgon med en uppdatering så vi får veta hur det gick.

Självfallet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in