Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
Ja, han har ju helt rätt. Att inbilla sig att alla vita i sverige är ättlingar till de jägare som bodde på samma plats deras hus idag står på är verklighetsfrånvänt. Det är mkt svårt att påstå att etniska svenskar finns och vilka de är. Snarare ska man peka på etniska nordbor.
Vilket trams. Bara för att svenskar, danskar, norrmän och tyskar inte skiljer sig åt särskillt mycket betyder det inte att grupperna inte finns. Vi härstammar till viss del från jägarna. Att det inte nödvändigtvis är de jägare som "bodde på samma plats deras hus idag" är ointressant.
Bedömer du alla folkgrupper på samma sätt? Hur stor skillnad är det sydkoreaner och japaner? Jag vet inte, men om någon frågade mig hade jag inte sagt att japaner inte existerar på grund av att sydkoreaner liknar dem.
Citat:
Alla sherlocks här verkar tro att landsgränserna alltid sett likadana ut. Det är bara den "senaste tiden" som sverige varit just sverige. Det svenska folket har historiskt sett bott i betydligt annorlunda geografiskt rike än det vi har idag. Jag läste att det kommer ta flera hundra år till innan "st: petersburg" varit ryskt lika länge som det varit svenskt, för att ta exempel på hur verkligheten faktiskt ser ut.
Nej, varför skulle vi tro att gränserna alltid sett likadana ut? Är du från Expo eller Aftonblaskan? Naturligtvis har inte gränserna sett likadana ut. Om Sverige frös till is imorgon och vi svenskar bosatte oss i Kina skulle vi fortfarande vara svenskar, inte kineser. Det vi vill bevara är vår genetik.
Citat:
Inse att det ni vill bevara är samhället och kulturen, inte rasen för den finns inte. Det finns vita nordbor det håller jag med om - men kom inte och påstå att ni kan skilja på norrmän, danskar och svenskar om man ställer dem brevid varandra.
SD har släppt sina grundlösa resonemang på att sveriges gränser alltid sett likadana ut och att någon magisk ras helt plötsligt skapats inom dessa gränser när den drogs om för femtioelfte gången.
Rasskillnader mellan indianer, nordbor, svarta, aborginer etc är en helt annan diskussion. Detta handlar bara om etniska svenskar.
Jo, jag vill bevara den vita rasen. Man skulle kunna säga att vi vill bevara germaner och andra vita. Att man inte kan se skillnad mellan danskar, norrmän, svenskar och tyskar betyder inte att det inte finns raser. Att svenskar inte är en egen ras är en annan sak. Det legitimerar inte Åkessons syn på att negrer och kineser kan bli svenskar. Han hade kunnat sagt att etniska svenskar finns, men att flertalet naturligtvis under årtusendena har beblandat sig med närbesläktade folkslag.
Rasliga gränser dras inte med hjälp av geografiska gränser, även om geografin till en viss del korrelerar med de rasliga gränserna. Har inte amerikaner mer gemensam genetik med nordeuropéer i Europa än med negrer i USA? Eller vänta, du tror förstås att vi vill bevara negrerna i USA också på grund av att de bor på samma plats som vita och att de därför, per automatik, tillhör samma ras som vita i USA på grund av geografin!