2013-02-12, 03:25
Medlem
Hej!

Vad är bäst - privat pensionsfond eller sparkonto? Jag sparar nu i Skandia Liv men eftersom jag måste skatta när jag väl tar ut pengarna så funderar jag på att gå över till sparkonto i stället. Jag jobbar nämligen som volontär utomlands och har inga större inkomster att [idag] dra pensionsinsättningarna mot. På ett sparkonto kanske avkastningen inte är lika hög men jag slipper bli av med en tredjedel av den sparade summan.
Tänker jag rätt?
Citera
2013-02-12, 07:00
Medlem
Jag skulle överväga ett hederligt fondsparande i någon vettig fond med låga avgifter. Själv sparar jag skattade pengar i Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag på ett vanligt fondkonto hos Avanza. På så sätt kan jag använda pengarna när jag behöver dem (även om de är främst tänkta till att sätta guldkant på tillvaron som pensionär om drygt 30 år).
Citera
2013-02-12, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Vid låg inkomst ska man inte hålla på med pensionsförsäkringar pga dyra avgifter med ränta på ränta-upplägg. Det är bättre om man som ovanstående talare nämnde köpa lågkostnads/gratis-fonder eller investera i aktier i kvalitetsbolag.

Här är några aktier jag skulle våga ha i min riktigt långa portfölj:

H&M, SCA, Skanska, Holmen, Nordea, Swedbank, Google

Investmentbolag:

Lundbergföretagen, Industrivärden, Ratos, Kinnevik, Investor, Latour

Fonder:

Avanza Zero, Spiltan Investmentbolagfond.
Citera
2013-02-12, 09:03
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Jag skulle överväga ett hederligt fondsparande i någon vettig fond med låga avgifter. Själv sparar jag skattade pengar i Avanza Zero och Spiltan Investmentbolag på ett vanligt fondkonto hos Avanza. På så sätt kan jag använda pengarna när jag behöver dem (även om de är främst tänkta till att sätta guldkant på tillvaron som pensionär om drygt 30 år).

Det han sa ^.

Det låter som du resonerar på ett klokt sätt med pensionsfond eller inte. Det du bör hålla dig borta från är stora kostnader, dvs. att du sätter dig i en fond som börja knapra upp ditt kapital. Satsa på något mer passivt förvaltat, typ Avanza Zero.
Citera
2013-02-12, 10:48
Medlem
leprasjuklings avatar
Jobbskatte"avdraget" gör det olönsamt för låg- och medelinkomsttagare att spara i privata pensionsförsäkringar. Den uppskjutna lönen beskattas hårdare när du tar ut pengarna.

Spara inte, konsumera, om så på kredit, är regeringens melodi, saktar konsumtionen ner så spårar det ur.
Citera
2013-02-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jobbskatte"avdraget" gör det olönsamt för låg- och medelinkomsttagare att spara i privata pensionsförsäkringar. Den uppskjutna lönen beskattas hårdare när du tar ut pengarna.

ovanstående är skäl nog för TS och de flesta andra av oss att inte pensionsspara i privata pensionsförsäkringar över huvud taget.

till detta kan man, om man så önskar, lägga massor av andra nackdelar såsom inlåsningseffekt, avgifter, risk, inverkan på bostadstillägg...
Citera
2013-02-12, 22:54
Medlem
Som ett empiriskt exempel på hur värdelösa pensionsförsäkringar är:

Jag fick igår info om värdeökningen på en PF jag startade 1991 med en större engångsinsättning och sedan pytsade in lite då och då under 4-5 år. Idag är värdeökningen på hela summan ca 9%, detta under som mest 22 år! Vilket sparkonto som helst hade slagit detta resultat med råge, avgifter och mediokra placerare har ätit upp åtskilliga tusenlappar av det förräntade kapitalet.

När jag tecknade PF, var ju den allmänna sanningen att man kunde förvänta sig lägre skatt den dag pensionen skulle utbetalas. Idag vet vi att det är tvärtom, så avdragseffekten blir även den en förlust.

Sätt dina framtida pensionspengar i ett högräntekonto eller en fond med noll eller minimala avgifter istället.
Citera
2013-02-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Som ett empiriskt exempel på hur värdelösa pensionsförsäkringar är:

Jag fick igår info om värdeökningen på en PF jag startade 1991 med en större engångsinsättning och sedan pytsade in lite då och då under 4-5 år. Idag är värdeökningen på hela summan ca 9%, detta under som mest 22 år! Vilket sparkonto som helst hade slagit detta resultat med råge, avgifter och mediokra placerare har ätit upp åtskilliga tusenlappar av det förräntade kapitalet.

När jag tecknade PF, var ju den allmänna sanningen att man kunde förvänta sig lägre skatt den dag pensionen skulle utbetalas. Idag vet vi att det är tvärtom, så avdragseffekten blir även den en förlust.

Sätt dina framtida pensionspengar i ett högräntekonto eller en fond med noll eller minimala avgifter istället.

Precis, det enda man vet säkert är avgifternas inverkan på sparkapitalet och skatteläget i dagsläget. Ligger man under brytpunkten för statlig inkomstskatt så är det bättre att ta skattesmällen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in