2013-02-12, 22:38
Medlem
-rascal-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men om det är en skribent som inte riktigt fattar eller inte är så engagerad i stavningen men som ändå har något viktigt att säga - ska då inte denna skribent få komma till tals?

Det måste väl ändå vara budskapet som är det viktiga?
Om man har något viktigt att säga så inbillar jag mig i min naivitet att man gör en ansträngning att uttrycka sig på ett begripligt vis. Rätta mig om jag har fel när jag påstår att du blir mer engagerad av ett välskrivet och välformulerat inlägg än ett där du med ansträngning kan tyda vad skribenten avser.

Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Fast vilket intresse finns det i att ställa krav på språklig kvalitet före innehållsmässig sådan? Hur ska man hantera medlemmar som skriver från telefonen - utan rättstavning?

Så länge ett inläggs budskap går fram så ser jag ingen nytta av att införa en regel för språklig korrekthet. Snarare att det skulle avskräcka många eftersom tiden istället måste läggas på språk istället för innehåll.
Tillåt mig att upprepa mig, det finns utmärkt teknikstöd, även i mobiltelefoner, som hjälper skribenten att stava. Att låta bli att ta den hjälpen, när den uppenbart behövs, visar på lathet och bristande engagemang. Varför ska jag då behöva läsa rotvälskan?

Fast d e ju klatr att alla få skriv såm dom vil.
Citera
2013-02-12, 22:43
Medlem
Sålänge det är begripligt så är de la okej? Är det inte begripligt faller det väl på OT antar jag?

Att tänka på är också att om det börjar modereras språkligt så är det en väldigt prima grund för subjektiva tolkningar av vad som får stanna och inte stanna och det känns ju lite sisådär.
Citera
2013-02-12, 22:52
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rascal-
Om man har något viktigt att säga så inbillar jag mig i min naivitet att man gör en ansträngning att uttrycka sig på ett begripligt vis. Rätta mig om jag har fel när jag påstår att du blir mer engagerad av ett välskrivet och välformulerat inlägg än ett där du med ansträngning kan tyda vad skribenten avser.

Givetvis bryr sig nog de flesta mindre om ett inlägg som kastar ur sig dynga av typen som beskrivs i denna tråd, men det är ju den aktuella postarens problem att hens inlägg inte tas på allvar.
Citera
2013-02-13, 13:02
Medlem
bernad_laws avatar
Jag önskar att det gick att permabanna alla som använder ordet dem fel, som skriver "dra över samma kant" eller som stavar tex "ytligt sett" som "ytligt sätt". Det finns ingen jag stör mig på mer, och det visar på en avgrundsdjup inkompetens som irriterar mig mycket mer än vederbörandes åsikter.

Tyvärr är det inte rimligt med tanke på forumets målsättning om yttrandefrihet motsvarande, även om man faktiskt kunde argumentera för att folk som skriver som lallande fån inte håller sig inom de språk som forumet godkänner.
Citera
2013-02-13, 17:13
Medlem
Roxanas avatar
Som moderator kan man i alla fall sträcka sig så pass långt att inlägg som enbart innehåller en smiley raderas. Man kan ju tycka att folket åtmionstone kan bemöda sig att använda bokstäver när de vill uttrycka sig så inte FB ser ut som nån fjortischat.
Citera
2013-02-13, 17:19
Medlem
Buffelo Balls avatar
Kommunikation mellan människor är svårt - även om syftet är gott. Men ingen har rätt att kräva ett gott syfte av någon - det är grundregeln.

Nu är ju inte Flashback en instans där man riskerar att hamna i en domstol när det uppstår en tvist på grund av missförstånd. Men om alla vi som vistas på Flashback anser att Flashback är ett forum där vi vill diskutera och försöka förstå varandra så gott det går utan missförstånd - då är det inte ens kul med inlägg som TS länkar till.

Vad är syftet med korkade inlägg? Självklart är det inte lätt att avgöra. Men en minstanivå på oss som skall vara minst 18 år borde innebära att man inte kan uttrycka sig hur oklart som helst. Miniminivån torde ändå vara att man har ett syfte att göra sig förstådd!
Citera
2013-02-13, 17:23
Medlem
JakeTheMusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Som moderator kan man i alla fall sträcka sig så pass långt att inlägg som enbart innehåller en smiley raderas. Man kan ju tycka att folket åtmionstone kan bemöda sig att använda bokstäver när de vill uttrycka sig så inte FB ser ut som nån fjortischat.
Man kan ju skriva ":yes;" eller klicka på en smilegubbe. Hur ska du veta om personen har skrivit eller klickat på en smilegubbe?
Citera
2013-02-13, 17:27
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Man kan ju skriva ":yes;" eller klicka på en smilegubbe. Hur ska du veta om personen har skrivit eller klickat på en smilegubbe?

Men kom igen! Hur långt är du beredd att driva försvaret för obegripliga inlägg
Citera
2013-02-13, 17:44
Medlem
prmanentwacks avatar
Ibland så skulle det kunna vara på sin plats men jag måste ändå hålla med om att inlägg inte ska röras från moderatorernas sida så länge det är on topic.

Jag hoppar vidare till nästa inlägg om jag märker att ett långt inlägg är ovanligt dåligt skrivet och vill rekommendera ts att göra likadant.

Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Men kom igen! Hur långt är du beredd att driva försvaret för obegripliga inlägg

Läs hans tidigare inlägg i andra trådar så märker du att han är villig att gå ganska långt..
Citera
2013-02-13, 21:24
Medlem
Germanias avatar
då bör man nog ge sig på kommatering och punktering också. är det önskvärt för dig?
Citera
2013-02-15, 09:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Nej, säger även jag.

Det finns även en annan aspekt på detta: jag har sett en hel del som vittnat om att åren på Flashback lärt dem svenska på en nivå som skolan inte klarade av att lära ut.
Det funkar ett tag att uttrycka sig som en treåring men de flesta som har något att säga märker rätt snabbt att man blir tagen på allvar på ett helt annat sätt om man kan formulera korrekta meningar.
Citera
2013-02-15, 15:38
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag önskar att det gick att permabanna alla som använder ordet dem fel, som skriver "dra över samma kant" eller som stavar tex "ytligt sett" som "ytligt sätt". Det finns ingen jag stör mig på mer, och det visar på en avgrundsdjup inkompetens som irriterar mig mycket mer än vederbörandes åsikter.

Tyvärr är det inte rimligt med tanke på forumets målsättning om yttrandefrihet motsvarande, även om man faktiskt kunde argumentera för att folk som skriver som lallande fån inte håller sig inom de språk som forumet godkänner.
Då får vi nog ta och permbanna mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Fast det faller ju under OT i vilket fall som helst, oavsett hur språkligt korrekt eller estetiskt tilltalande det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in