2013-02-11, 20:43
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Vissa forum, som exempelvis Organiserad Brottslighet håller språkligt så låg kvalitet att jag får ont i huvudet av att läsa denna dynga.

Själv anser jag i grund och botten att yttrandefriheten inte skall begränsas till ens personliga förmåga att uttrycka sig skriftligt. Men samtidigt, så anser jag att det idag finns såpass bra hjälpmedel att detta borde vara enkelt att lösa.

Om en person råkar skriva fel, med att skriva fel med, de/dem/dom eller att denne allmänt har bristfälligt ordförråd kan man inte göra så mycket åt. Men följande exempel blir jag vansinnig på.

Exemplifierad text:

Citat:
Vaffan yrar du om, din lilla fitta. Nisse e sjukt insatt o välkunig i det mesta. Tryk på knapen o svrid på spaken.

Det vill säga helt uppenbar lathet från skribentens sida.

Att personen inte bemödar sig att skriva korrekt, och ersätter och med o eller är med e/ä visar bara på ren och skär lathet. Vilket inte är fallet om en råkar skriva mne istället för men, vilket även det lätt kan undvikas, men dock förstås.

Så min fråga är i sin korthet. För att förbättra kvalitén i inläggen på ett utsatt forum som OB, kunde man inte temporärt införa hårdare krav på skriftlig kvalitet? Då avsaknaden av detta enligt mig faktiskt hämmar diskussionen och drar ner den till en betydligt lägre nivå.
Citera
2013-02-11, 20:48
Medlem
GanjahSmokes avatar
Tycker han skriver på ett roligt och uppfinningsrikt vis ,mer av detta .
Tycker folk själva ska kämpa mer för att få in sina trådar på det spår dom önskar och inte moderatorerna .
Det är mer flashback om det är så tycker jag .Mindre makt till moderatorerna är mycket bättre.
Senast redigerad av GanjahSmoke 2013-02-11 kl. 20:52.
Citera
2013-02-11, 20:49
Moderator
skunkensunes avatar
Absolut inte! Det fina med Flashback är att även efterblivna, kretiner som skriver på en tre-årings nivå har en möjlighet att få yttra sig. Det enda de behöver göra är att hålla sig till de förhållandevis få och enkla regler som finns på forumet.
Citera
2013-02-11, 20:53
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Absolut inte! Det fina med Flashback är att även efterblivna, kretiner som skriver på en tre-årings nivå har en möjlighet att få yttra sig. Det enda de behöver göra är att hålla sig till de förhållandevis få och enkla regler som finns på forumet.

Poängen var kanske mer i tillfälligt, håller med dig om att man inte kan ha det så hela tiden. Men precis som man redan nu hårdmodererar forum som "ballat" ur, så tycker jag att man även kunde göra det när det kommer till språket.

Om man med en veckas hårdmoderering får hälften att tänka till innan de postar inlägget, så skulle mycket vara vunnet.
Citera
2013-02-11, 20:55
Medlem
tzjs avatar
Det vore mycket olämpligt om vi som moderatorer skall in i användares inlägg och redigera på det sättet.

Precis som i verkliga livet får vi acceptera att alla inte behärskar språket.

Vissa kan inte prata, vissa kan inte skriva. Så är det bara.
Citera
2013-02-11, 21:05
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det vore mycket olämpligt om vi som moderatorer skall in i användares inlägg och redigera på det sättet.

Inte redigera, ge en varning.
Citera
2013-02-11, 21:13
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Inte redigera, ge en varning.

Och var ska gränsen dras?
Om man skriver en bokstav fel,två eller flera?
Ska dyslexiker få något slags undantag för att de ens ska våga posta utan att riskera en varning?

Jag tror inte du får med så många på detta utan fb är och ska kunna vara för alla.
Citera
2013-02-11, 21:21
Moderator
blomvattnares avatar
Jag tycker att vilket språkbruk som helst ska få användas så länge man håller topic.
Citera
2013-02-11, 21:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Så är det absolut. Alla moderatorer är inte heller världsmästare på svenska vilket är ytterligare ett skäl till varför språklig moderering är ett uselt förslag.

Edit...ovanstående gäller självklart inte tzj...
Citera
2013-02-11, 21:30
Moderator
^Eazs avatar
Nej!

Ja, det är störande som fan att läsa, det kan jag hålla med om, men man ska inte kräva att användare stavar korrekt och Flashbacks moderatorer ska inte behöva radera/ändra inlägg pga detta.
Citera
2013-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tycker att vilket språkbruk som helst ska få användas så länge man håller topic.

Jag har sett inlägg tas bort som håller sig till topic, men har ett fullständigt onödigt
språkbruk. Dvs en rad könsord riktade mot en skribent. I de fallen tycker jag moderatorn
har gjort helt rätt.
Citera
2013-02-11, 21:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytt-I-Pannan
Jag har sett inlägg tas bort som håller sig till topic, men har ett fullständigt onödigt
språkbruk. Dvs en rad könsord riktade mot en skribent. I de fallen tycker jag moderatorn
har gjort helt rätt.
Om ett inlägg i stort sett bara tycker till om en medskribent så är inte inlägget topic...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in