2013-02-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om ett inlägg i stort sett bara tycker till om en medskribent så är inte inlägget topic...

Merparten av inlägget var on topic. Moderatorn gjorde rätt som tog bort det ändå,
eftersom språkbruket var så illa.
Citera
2013-02-11, 21:46
Medlem
-rascal-s avatar
Med alla fiffiga rättstavningsfunktioner som finns tillgängliga idag är det ett rimligt krav att inläggen till största delen är korrekt stavade, så TS har en poäng.
Är skribenten lat och oengagerad är inte inlägget mycket värt i vilket fall.
Citera
2013-02-11, 21:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rascal-
Med alla fiffiga rättstavningsfunktioner som finns tillgängliga idag är det ett rimligt krav att inläggen till största delen är korrekt stavade, så TS har en poäng.
Men om det är en skribent som inte riktigt fattar eller inte är så engagerad i stavningen men som ändå har något viktigt att säga - ska då inte denna skribent få komma till tals?

Det måste väl ändå vara budskapet som är det viktiga?
Citera
2013-02-11, 22:02
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Att personen inte bemödar sig att skriva korrekt, och ersätter och med o eller är med e/ä visar bara på ren och skär lathet. Vilket inte är fallet om en råkar skriva mne istället för men, vilket även det lätt kan undvikas, men dock förstås.
Eller bara att personen är typ 14 år, ganska vanligt att ungdomar skriver på det sättet. Mindre vanligt att vuxna personer faktiskt skriver t ex "o" istället för "och", osv..
Citera
2013-02-11, 22:04
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rascal-
Fast vilket intresse finns det i att ställa krav på språklig kvalitet före innehållsmässig sådan? Hur ska man hantera medlemmar som skriver från telefonen - utan rättstavning?

Så länge ett inläggs budskap går fram så ser jag ingen nytta av att införa en regel för språklig korrekthet. Snarare att det skulle avskräcka många eftersom tiden istället måste läggas på språk istället för innehåll.
Citera
2013-02-11, 23:25
Medlem
Sunners avatar
Använd ignore-funktionen. Folk som skriver sådär lär knappast ha något vettigt att säga till att börja med så risken att du ska missa något känns inte överhängande.
Citera
2013-02-11, 23:44
Moderator
evilhoneys avatar
Absolut inte! Det skulle ju vara bedrövligt om vi skulle börja kolla på sådant också, för alla inblandade.
Citera
2013-02-11, 23:55
Medlem
crillecrilles avatar
Att TS fortfarande inte har adapterat mental filtrering av skit-inlägg(godtyckligt) är märkligt.

Så länge det går att utröna vad meningen och budskapet är så är det ett regelrätt och fullgott inlägg enligt reglerna och även enligt min personliga uppfattning. Det skulle bli ett omöjligt gränsdragande om man bedömde inlägg efter kraven som förs fram i trådstarten. Det är helt enkelt inte rimligt på FB.

Kanske i en tråd i Språk som uttryckligen handlar om att att skriva rätt, men i största allmänhet känns det fel. Man måste få uttrycka sig på FB även om man är totalt värdelös på att stava och har noll förståelse för grammatisk uppbyggnad.

Så nej. Det finns inte utrymme som jag ser det.
Citera
2013-02-12, 00:02
Medlem
Nlesjems avatar
Ordval o stavning är väl skit samma,värre är det om man på FB inte kan ignorera detta utan att börja införa regelverk.(FB skall inte vara någon korrektionspolis)
Vissa lider dessutom av dyslexi,skall dessa personer straffas för detta,här med.
Citera
2013-02-12, 00:05
Medlem
Skulle vilja träffa den moderatorn som tar på sig jobbet att sitta och läsa igenom VARJE inlägg i detalj och kollar så att allt är grammatiskt rätt och rättstavat.

Förövrigt tycker jag att TS förslag är hål i huvudet. Speciellt för mig som dyslektiker. Jag kör stavningskontroller så det räcker och blir över redan nu.
Citera
2013-02-12, 04:09
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hej,

Vissa forum, som exempelvis Organiserad Brottslighet håller språkligt så låg kvalitet att jag får ont i huvudet av att läsa denna dynga.

Själv anser jag i grund och botten att yttrandefriheten inte skall begränsas till ens personliga förmåga att uttrycka sig skriftligt. Men samtidigt, så anser jag att det idag finns såpass bra hjälpmedel att detta borde vara enkelt att lösa.

Om en person råkar skriva fel, med att skriva fel med, de/dem/dom eller att denne allmänt har bristfälligt ordförråd kan man inte göra så mycket åt. Men följande exempel blir jag vansinnig på.

Exemplifierad text:

Det vill säga helt uppenbar lathet från skribentens sida.

Att personen inte bemödar sig att skriva korrekt, och ersätter och med o eller är med e/ä visar bara på ren och skär lathet. Vilket inte är fallet om en råkar skriva mne istället för men, vilket även det lätt kan undvikas, men dock förstås.

Så min fråga är i sin korthet. För att förbättra kvalitén i inläggen på ett utsatt forum som OB, kunde man inte temporärt införa hårdare krav på skriftlig kvalitet? Då avsaknaden av detta enligt mig faktiskt hämmar diskussionen och drar ner den till en betydligt lägre nivå.

Är beredd att hålla med. Känns som att högst 15-20 % härinne kan skriva svenska ens hjälpligt. Det går ju aldrig att ta en person på allvar som inte kan skriva. Sedan skulle det ju vara ett sisyfosjobb för moderatorerna att plöja igenom all skit, men nog skulle de kunna ta bort skräp som rapporteras.
Citera
2013-02-12, 22:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Skulle vilja träffa den moderatorn som tar på sig jobbet att sitta och läsa igenom VARJE inlägg i detalj och kollar så att allt är grammatiskt rätt och rättstavat.

Förövrigt tycker jag att TS förslag är hål i huvudet. Speciellt för mig som dyslektiker. Jag kör stavningskontroller så det räcker och blir över redan nu.

Läs om, tänk om, tänk rätt. Frågan är givetvis inte en totalitär regel, och bygger som mycket annat på RP:ande från andra medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Är beredd att hålla med. Känns som att högst 15-20 % härinne kan skriva svenska ens hjälpligt. Det går ju aldrig att ta en person på allvar som inte kan skriva. Sedan skulle det ju vara ett sisyfosjobb för moderatorerna att plöja igenom all skit, men nog skulle de kunna ta bort skräp som rapporteras.

Precis, och för mig handlar det inte om folk som väljer fel ord eller råkar stava fel. Det handlar om folk som totalt skiter i andra och skriver som femåringar. Att skriva och istället för o är fan inte mycket begärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in