Jag är ruskigt kass när det kommer till hårdvara. Jag har en 3-4 år gammal dator som jag köpt av en kompis för 800kr. Mitt ända krav är att datorn ska klara av Arma 2: Operation Arrowhead utan problem alls! Kan ni hjälpa mig? Ska helst inte kosta för mycket.
Nuvarande CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5200+
Nuvarande Grafikkort: GeForce 9500 GTX
RAM: 3.5 GB
Hahaha... tänker ni vilka kassa grejjer!
Datorn möter minimum kraven strax över men jag spelar spelet på lägsta grafiken så spelupplevelsen blir ju som sagt lite "dull" jag kan hellre in ha far visibility så jag kan inte se andra spela bara de som är 200-300 meter nära mig (värdelöst)... hjälp mig hitta sakerna som jag behöver för att allt ska gå smooth!
Recommended System Requirements:
CPU: Quad Core CPU or fast Dual Core CPU (Intel Core 2.8 GHz or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster)
RAM: 2 GB
VGA: Fast GPU (NVIDIA GeForce 8800GT or ATI Radeon 4850 or faster) with Shader Model 3 and 512 or more MB VRAM
DX: DirectX 9.0c
HDD: 12 GB free HDD space
ODD: DVD (Dual Layer compatible) for DVD version
660 är ett bra kort men skulle behöva veta mer exakt vilken budget du har. Om du ska ha en ny processor dessutom så måste du köpa ett nytt moderkort också. Kan du ge oss namnet på ditt nuvarande moderkort?
660 är ett bra kort men skulle behöva veta mer exakt vilken budget du har. Om du ska ha en ny processor dessutom så måste du köpa ett nytt moderkort också. Kan du ge oss namnet på ditt nuvarande moderkort?
Jag vart tvungen att ladda ner ett program för att kunna se vilket moderkort som är i så förlåt att det dröjde.
Är det någonting mer? Dessa saker är som förhistoriska schifferskrifter för mig.
Ingen fara, om du vill ha en ny processor så kommer du nog behöva ett nytt moderkort då processorn du har är bland de bättre till socket AM2 (den typ av processorer som passar i moderkortet). Det går kanske att få tag på en som är lite bättre på blocket men jag tror inte det blir en sån stor skillnad i prestanda utan att det är i sådana fall bättre att uppgradera moderkortet så du får in en nyare processor i datorn.
Sen vore det bra om du kunde kolla upp vad ditt nätaggregat heter och hur många watt det levererar. Detta kanske måste bytas ut om du ska uppgradera så att komponenterna inte får för lite ström. Så återkom med ungefärlig budget samt vilket nätagg du har och hur många watt det levererar så ska jag hjälpa dig ytterligare.
Budget kan lika gärna vara runt 4k eller liknande, duger det?
Det ska nog gå att snickra ihop något med den budgeten men som jag skrev i den senaste posten så vore det bra att veta hur många watt nätaggregatet levererar så vet jag om detta måste uppgraderas eller ej.
Ditt ända (enda) krav var ju att klara nämnda spel. På minne och processor ligger du ju över rekommenderat. Problemet är helt klart grafiken. Med dagens serier är de som ligger strax över rekommenderat system GTX650 och HD7750: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html
Det ska nog gå att snickra ihop något med den budgeten men som jag skrev i den senaste posten så vore det bra att veta hur många watt nätaggregatet levererar så vet jag om detta måste uppgraderas eller ej.
Jag måste skruva upp chassit, jag återkommer med svar!
En jädra massa schiffer om att den är 60Hz-50Hz (frekvens) sen längre ner står det
Combined 480W sen TOTAL MAX 500W
Är ingen direkt elnisse men det var allt jag kunde förstå som kan tänkas användbart.
Men min processor är bra eller? Jag vill ju kunna spela spelet med högre grafik utan att det laggar sönder känns ju för jävla tråkigt när jag får sänka view distance range 500- för att kunna spela och ha de flesta inställningar på low. Jag kan ju inte se andra spelare på långt håll osv är ju en sitting duck vad jag än gör, mitt kvar är att jag ska kunna spela med decent grafik och bra fps.
Jag vet inte riktigt om budgeten men 2-3 tusen kr bör jag ju kunna undvara om det bara nu är grafikkort och nättag som blir det som måste till, missade ju nämligen att processorn dög så det får väl bli prio 2 då?
Senast redigerad av Pickpack 2013-02-12 kl. 00:11.
Ditt ända (enda) krav var ju att klara nämnda spel. På minne och processor ligger du ju över rekommenderat. Problemet är helt klart grafiken. Med dagens serier är de som ligger strax över rekommenderat system GTX650 och HD7750: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html
Frågan är om processorn inte kommer att flaska något av dem där korten.
Citat:
Ursprungligen postat av Pickpack
Längst upp står det följande:
ATX 500W
Input: 115 v- och 330v-
En jädra massa schiffer om att den är 60Hz-50Hz (frekvens) sen längre ner står det
Combined 480W sen TOTAL MAX 500W
Är ingen direkt elnisse men det var allt jag kunde förstå som kan tänkas användbart.
Men min processor är bra eller? Jag vill ju kunna spela spelet med högre grafik utan att det laggar sönder känns ju för jävla tråkigt när jag får sänka view distance range 500- för att kunna spela och ha de flesta inställningar på low. Jag kan ju inte se andra spelare på långt håll osv är ju en sitting duck vad jag än gör, mitt kvar är att jag ska kunna spela med decent grafik och bra fps.
Jag vet inte riktigt om budgeten men 2-3 tusen kr bör jag ju kunna undvara om det bara nu är grafikkort och nättag som blir det som måste till, missade ju nämligen att processorn dög så det får väl bli prio 2 då?
Nätagget behöver inte bytas ut, 500W är tillräckligt om man bara ska köra 1 grafikkort och inte ska överklocka processorn alltför högt. Processorn är helt ok även om den inte är den nyaste men om du bara vill kunna spela Arma 2 så borde den nog räcka till. Skulle du kunna kolla vad din processor användning ligger på när du spelar spelet? Då blir det lite lättare att veta om processorn kommer räcka till.
Jag tror att något av korten Kacki länkade skulle kunna göra jobbet men frågan är om det räcker för att du som spelare ska bli nöjd. Det vore ju dåligt om du köpte ett kort som ändå inte levererar den prestanda du vill få ut. Har aldrig spelat Arma 2 så jag vet inte riktigt hur det funkar med view distance och hur mycket det kräver av kortet.