2015-11-06, 10:45
Medlem
Nymphias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanos
Vart lite mkt text där, har inte läst allt men du har blandat ihop k-sigge med en annan sigge som vart mördad pga denna bobel, dessutom så har han inte umgåtts med BK utan med Dani Moussa.

Blandade ihop namnen Sigge och K-Sigge men det var "rätt" händelse jag tänkte på iaf:

Citat:
I juli 2007 var BB tillsammans med sin kompis DK ute efter att inkassera en knarkskuld från en svart kille, SD, 26, i stadsdelen Geneta. En dispyt uppstod varefter skott brann av ”av misstag”. SD träffades i bröstet och avled. DK dömdes till fängelse i elva år.

I FUP står det dock att BB har umgåtts med "Berno" också:

Citat:
MI berättar om BB:s bakgrund att när han var runt 19-20 år började han umgås med Moussa och Berno och dom killarna. MI beskriver det att BB ville bygga upp ryktet om sig själv som en "bad boy", men utan den finansiella profilen. MI menar att ett beslut att umgås med Moussa och Berno fattat i 14-15 års åldern kan vara förlåtligt om man sedan inser att det inte är en långsiktig vänskap och bryter där. Men, menar MI, när man är runt 20 och söker upp dessa killa som ingen klok person skulle vända sig till, det är inte ok. MI tror att det handlade om att skapa en skrämselfaktor runt sig.

LI nämner även att på filmen från deras bröllop syns en person som är inblandad i skjutningen på bröderna Moussa som en av gästerna. Hon minns inte namnet på honom, men kan ta reda på det och återkomma. LI berättade att den person som syns på bröllopsfilmen är Bernos yngre kusin.
Citera
2015-11-06, 11:00
Medlem
Nymphias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanos
Vart lite mkt text där, har inte läst allt men du har blandat ihop k-sigge med en annan sigge som vart mördad pga denna bobel, dessutom så har han inte umgåtts med BK utan med Dani Moussa.

Berno och D*ny M*ussa var barndomsvänner.

Citat:
Trots detta framgår att de ofta träffats och talat med varandra. Exempelvis hade D*ny Moussa och B*rnard K*ouri tät och regelbunden telefonkontakt både dagen före och efter det första mordet.
I ett förhör beskriver D*ny M*ussa Södertäljenätverkets ledare B*rnard K*ouri som ”en barndomsvän, men vi umgås inte längre.”
I ett senare förhör vädjar Dany Moussa till poliserna som förhör honom att ”inte blanda sig i något de inte har med att göra”.
– Det här löser vi själva.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13946137.ab
Senast redigerad av Nymphia 2015-11-06 kl. 11:04.
Citera
2015-11-06, 17:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är bara riksåklagaren som får vara allmän åklagare i HD (han kan sen i och för sig förordna en anna åklagare att föra talan) åklagaren som fört talan i tingsrätt och hovrätt hade begärt att riksåklagaren skulle överklaga hovrättsdomen men riksåklagaren beslutade alltså att inte göra en överklaga till HD.

De är få brottmål som Riksåklagaren vidare till HD, minns jag rätt handlar det om c:a 20- 40 ärenden per år.

Det finns inte grund för någon JO-anmälan.
Fast oavsett att det är riksåklagaren eller någon han delegerar till som skall driva målet vidare så visar ju utslaget i HD att det var ett misstag att inte driva det -- detta bör åklagarväsendet ta lärdom av.
Det som man kan klaga på åklagaren som drivit målet är ju att han inte vidtagit tillräckliga undersökningar i förundersökningen. Det bröderna betalat för är ju bl a sådan som de inte brydde sig om att testa/utreda i förundersökningen -- och som i högre rätt alltså bidragit till ett fällande..

Vi måste kunna lita på att förundersökningar faktiskt drivs fullt ut - så att det så långt det är möjligt faktiskt testas/utreds i alla delar.
Citera
2015-11-06, 17:26
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är möjligt - jag har inte kontrollerat om bröderna fick någon kompensation för utredningsinsatserna -- Jag har däremot läst i HD att advokaten betalades av staten, och att hon inte behövde stå för något själv i den delen ...

Detta var påståendet jag bemötte:

En solklar felaktighet mao...

Detta var vad jag svarade ..

Jag pratar alltså om den ersättning som advokaten begärt för sitt arbete -- samt att kvinnan inte alls behöver stå för rättegångskostnaderna - vilket hävdades.

Nej, det du skrev var direkt felaktigt - på alla sätt.''[/b]

Och nej, jag är inte rik - men faktum är att 100 tusen är inte en ansenlig summa ... Det är mer pengar än en månadslön - men klart överkomligt att lägga ut för något jag vill ha eller något som är viktigt.
I det här fallet är det ju dessutom inte en ensam person som stått för pengarna - utan kostnaden har fördelats på bröderna..

Edit:
Enligt domen har L yrkat på 50 226 kronor i utredningskostnader - av det får hon 10 000 kr.

Övriga kostnader - t ex rättegångskostnaden - belastar staten.

Behövs inte speciellt stor rättegång för att advokater ska kunna begära 100 000 i ersättning. En del av dom är fördj-vliga på att yrka ersättning och givetvis helt skamlösa. För en vanlig liten vardaglig rättegång på ett par timmar så drar dom lätt på med sådär 10 000:- utan att skämmas. Men det fungerar ungefär som när man yrkar avdrag på deklarationen. Går det så går det.
Citera
2015-11-06, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är bara riksåklagaren som får vara allmän åklagare i HD (han kan sen i och för sig förordna en anna åklagare att föra talan) åklagaren som fört talan i tingsrätt och hovrätt hade begärt att riksåklagaren skulle överklaga hovrättsdomen men riksåklagaren beslutade alltså att inte göra en överklaga till HD.

De är få brottmål som Riksåklagaren vidare till HD, minns jag rätt handlar det om c:a 20- 40 ärenden per år.

Det finns inte grund för någon JO-anmälan.

Nu har åklagarmyndigheten fallerat big-time.

Man kan JO anmäla alla statliga/kommunala tjänstemän.

Att det inte leder någon vart...är en annan femma
Senast redigerad av HogerZpoke 2015-11-06 kl. 17:37.
Citera
2015-11-06, 17:45
Medlem
White.Sauces avatar
intressant fall men tråden är fattig på info om GM
Citera
2015-11-06, 17:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Behövs inte speciellt stor rättegång för att advokater ska kunna begära 100 000 i ersättning. En del av dom är fördj-vliga på att yrka ersättning och givetvis helt skamlösa. För en vanlig liten vardaglig rättegång på ett par timmar så drar dom lätt på med sådär 10 000:- utan att skämmas. Men det fungerar ungefär som när man yrkar avdrag på deklarationen. Går det så går det.
Ja?

Jag förstår dock inte vad det har med ämnet att göra. Advokat/målsägarbiträde och försvar är något som staten vanligen står för i brottmål.
Citera
2015-11-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HogerZpoke
Lite förvånad att hennes bröder inte har mördat snubben...dumpat honom i ett dike.
Etnicitet?
Citera
2015-11-06, 19:10
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Etnicitet?

Dom, liksom svenska rättsväsendet, hittar väl inte honom.
Citera
2015-11-06, 19:13
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
intressant fall men tråden är fattig på info om GM

Du eller jag som är rolig?

Om han är försvunnen, är det troligtvis familj osv som gömmer honom? Låter otroligt för en präst.
Citera
2015-11-06, 20:02
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok, då hänger jag med

Ja, jag instämmer. Åklagaren borde har drivit målet vidare.
De undersökningar som bröderna betalade för borde förundersökningen ha vidtagit - nu får ju de betala för slarv i FU.

Bra advokat - absolut.
Nu är det ju så att målsägandebiträdet Viktor Carlberg är fd. åklagare, så jag antar att han nog kunde fylla åklagarens funktion utan problem
Citera
2015-11-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatchefer
Inte bara sekreterare - dotter också: https://www.facebook.com/sophia.liljekvist?ref=ts&fref=ts

Wtf ... stackars lilla korkade flicka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in