2022-02-03, 11:03
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju snarare anmärkningsvärt att det börjas skrikas FUD, blint raseri, gay bears osv när ett inlägg som bestående av ren obestridbar fakta postas.
Det blir dock väldigt tröttsamt att höra er klaga på samma saker om och om igen. Dom förklarade på earnings call varför alla dessa produkter är försenade. Det makes no sense att ta fram ett nytt fordon när det råder komponentbrist. Nuvarande fabriker rullar inte ens i full kapacitet pga det, så om dom hade "slösat" komponenter på nya fordon så hade total försäljning minskat.
Nu är det 2023 som gäller och om inga nya fordon släpps då heller, ja då kan ni börja klaga igen.
Citera
2022-02-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Det blir dock väldigt tröttsamt att höra er klaga på samma saker om och om igen. Dom förklarade på earnings call varför alla dessa produkter är försenade. Det makes no sense att ta fram ett nytt fordon när det råder komponentbrist. Nuvarande fabriker rullar inte ens i full kapacitet pga det, så om dom hade "slösat" komponenter på nya fordon så hade total försäljning minskat.
Nu är det 2023 som gäller och om inga nya fordon släpps då heller, ja då kan ni börja klaga igen.
Men det stämmer ju inte, Roadster och Tesla Semi skulle varit i massproduktion innan pandemin slog till. Att man två år senare säger att man skjuter upp lanserandet av nya modeller pga komponentbrist förklarar inte varför Tesla Semi inte rullat på vägarna i 2 år... Att man bara rycker axlarna åt något sånt här är mig ofattbart.

Visst är det säkert det mest inkomstbringande alternativet att kränga ut så många Model 3 som möjligt, men hur ärligt är det att stå på scen och sälja produkter som om de var färdigutvecklade och redo för massproduktion när det uppenbarligen inte kan ha varit i närheten av någon sanningshalt i de påståendena. Det är antingen bedrägeri eller inkompetens.
Citera
2022-02-03, 11:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men det stämmer ju inte, Roadster och Tesla Semi skulle varit i massproduktion innan pandemin slog till. Att man två år senare säger att man skjuter upp lanserandet av nya modeller pga komponentbrist förklarar inte varför Tesla Semi inte rullat på vägarna i 2 år... Att man bara rycker axlarna åt något sånt här är mig ofattbart.

Visst är det säkert det mest inkomstbringande alternativet att kränga ut så många Model 3 som möjligt, men hur ärligt är det att stå på scen och sälja produkter som om de var färdigutvecklade och redo för massproduktion när det uppenbarligen inte kan ha varit i närheten av någon sanningshalt i de påståendena. Det är antingen bedrägeri eller inkompetens.
Innan pandemin var det brist på batterier, nu är det inte brist på batterier längre utan komponenter som halvledare.
Självklart hade vi bulls också velat se Cybertruck och Semi på vägarna nu, vi är också besvikna men vi vet att det bara är en tidsfråga. Model S var försenad men den kom till slut, Model X var försenad men den kom till slut, Model 3 var försenad men den kom till slut. Den enda modellen som kom i tid var Model Y.
Vi har sett förseningar många gånger och Tesla levererar alltid till slut.
Min poäng är att nu har vi fått en uppdatering och det är 2023 som gäller, så snälla sluta fråga vart alla nya modeller är, det är tröttsamt.
Citera
2022-02-03, 11:38
Medlem
raskenss avatar
Klippt från Tesla hemsida, Specs fr semi:

Acceleration 0-60 mph with 80k lb. 20 sec.
Speed up a 5% Grade. 60 mph.
Mile Range. 300 or 500 miles.
Powertrain. 4 Independent Motors on Rear Axles.
Energy Consumption. Less than 2 kWh per mile.
Fuel Savings. $200,000+
Expected Base Price (300 mile range) $150,000.
Expected Base Price (500 mile range) $180,000.

om den ska kunna lasta 20ton som är standard i dag för en semi-tuck så ska det bli spännande om Tesla kommer kunna hålla vad dom lovar. 300miles=48 mil. Fantasisiffror i dag, det är alla överens om. Men visst om 10 år kanske batteriteknologin är där, samtidigt som du kan köpa en elektrisk lastbil i dag både från Volvo och Scania. Tesla har missat tåget så det skriker om det.
Citera
2022-02-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Snacka om att inte se skogen för alla träd! Blint raseri much? Ja vissa saker drar ut på tiden av förklariga skäl. Elon time är ett internt skämt. Det är dock tack vare Elon time som de presterat och kommit så långt de har i dagsläget.

Om man inte ser vad som pågår hos Tesla och all vertikal integration samt grundstenarna som läggs för att kunna massproducera i stor skala då är man bra blind eller så är man en Tesla bear som shortar för fullt och vill bara sprida FUD konstant.

Alla andra som investerar i Tesla gör det för man tror på företaget och dess vision och vill att det ska gå bra. Gay bear shorters vill sprida FUD för sina positioner.

Det tar den tid det tar och vi som lever med drömmar om en bättre framtid vare sig det gäller grön teknik eller rymdresor och få mänskligheten ett steg närmare typ 2 civilisation hejar glatt på i alla år som krävs.

Sluta vara löjliga gay bears och bli glada investerare istället så blir livet lättare.

Återigen svarar du på fakta med känslor och går till personlig attack istället för att bemöta faktan.
Jag är en ”glad investerare” bara det att jag inte ligger investerad i Tesla utan andra fina tech bolag som Alphabet som nämnt tidigare,

Tesla är ett bra bilbolag enligt mig, men inte så mycket mer än just ett bilbolag.

Och ska man prata om vertikal integration så känns BYD som en betydligt bättre investering, BYD gör sina egna (världsledande) LFP batterier, de är de enda som tillverkar sina egna halvledare + att de tillverkar 90k elbilar i månaden. Detta till 1/10 av Teslas värdering.

Min frågeställning var ”vart går gränsen för en försening och en uppenbar lögn” och jag anser att om man lovar världsledande specs till fantasipriser som ex Roadster och Semi för att sedan inte ens tänka tanken på att producera dem i tid är en lögn. Det var lika stor batteribrist när dessa lovades som när de skulle lanseras.

Tesla skulle kunnat parera batteri bristen med att tillverka egna batterier som BYD. Men valde att förlita sig på externa parter. Dvs INTE vertikalt integrera
Citera
2022-02-03, 12:10
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Återigen svarar du på fakta med känslor och går till personlig attack istället för att bemöta faktan.
Jag är en ”glad investerare” bara det att jag inte ligger investerad i Tesla utan andra fina tech bolag som Alphabet som nämnt tidigare,

Tesla är ett bra bilbolag enligt mig, men inte så mycket mer än just ett bilbolag.

Och ska man prata om vertikal integration så känns BYD som en betydligt bättre investering, BYD gör sina egna (världsledande) LFP batterier, de är de enda som tillverkar sina egna halvledare + att de tillverkar 90k elbilar i månaden. Detta till 1/10 av Teslas värdering.

Min frågeställning var ”vart går gränsen för en försening och en uppenbar lögn” och jag anser att om man lovar världsledande specs till fantasipriser som ex Roadster och Semi för att sedan inte ens tänka tanken på att producera dem i tid är en lögn. Det var lika stor batteribrist när dessa lovades som när de skulle lanseras.

Tesla skulle kunnat parera batteri bristen med att tillverka egna batterier som BYD. Men valde att förlita sig på externa parter. Dvs INTE vertikalt integrera
BYD säljer inte 90k elbilar i månaden. Du räknar med hybrider.
BYD sålde 321k elbilar 2021 jämfört med 936k för Tesla.
https://insideevs.com/news/560620/china-byd-plugin-sales-2021/amp/

Här är ett gammalt klipp du borde titta på.
https://vm.tiktok.com/ZMLFrLPLD/

Model X var försenad i över 2 år, tror du någon kommer ihåg det? Cybertruck, Roadster och Semi kommer komma till marknaden. Tesla levererar alltid.
Citera
2022-02-03, 12:22
Medlem
Citat:

Model X var försenad i över 2 år, tror du någon kommer ihåg det? Cybertruck, Roadster och Semi kommer komma till marknaden. Tesla levererar alltid.
Du kan väl knappast kalla det att "alltid leverera" när det är förseningar på flera år?
Bedrövligt skulle jag säga!
Andra tillverkare levererar också det dom sagt, men oftast mycket mer i tid än Tesla.
Man måste vara riktigt långt inne i sekten om man tycker att några år hit eller dit från utlovad leverans är kanonbra.
Citera
2022-02-03, 12:32
Medlem
Citat:

Ja, NEVs dvs BEV + PHEV, vad spelar det egentligen för roll, BYD som är agila tillverkar det konsumenterna vill ha. De kommer tillverka 1.4 miljoner NEVs 2022 varav 800k är rena BEVs. Bara för att Musk har levererat annat sent men ”att det kom till slut” gör väl inte att allt annat kommer göra det. De har lika många bilar lovade (sena)som de har till salu. Är inte det helt sjukt
Citera
2022-02-03, 12:36
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Du kan väl knappast kalla det att "alltid leverera" när det är förseningar på flera år?
Andra tillverkare levererar också det dom sagt, men oftast mycket mer i tid än Tesla.
Man måste vara riktigt långt inne i sekten om man tycker att några år hit eller dit från utlovad leverans är kanonbra.
Model S, X och 3 var försenade men levererades till slut. Nu är det ingen som kommer ihåg det. Samma sak kommer ske med Cybertruck, Roadster och Semi.
Jag är väldigt nöjd med Teslas tillväxt. Ännu mer imponerande att dom växt såpass fort med bara 2 modeller i massproduktion.
Du kan tycka att det är bedrövligt men jag håller inte med. Tesla har en ljus framtid
Citera
2022-02-03, 12:39
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70

Det ni verkar glömma bort är att Tesla inte är ett normalt tech bolag utan gör så mycket mer och med det kommer komplikationer. Nästan ingen investerare är förbannad på att cybertruck inte är tillgänglig ännu eller att roadstern är försenad eller att FSD ännu inte susar fram på gatorna etc etc. Vi tittar sunt på varför det skett förseningar och förstår problematiken och att bolla allt som Tesla gör kommer innebära förseningar.

Vill man inte investera i Tesla så är det fritt att avstå. Vill man shorta Tesla och sprida FUD hela tiden så gör man det. För oss mer väderbitna Tesla investerare så blir det rätt tydligt vilken agenda vissa har. Det är bara titta på våran goda vän
gay bear Gordon och när man läser i denna tråd så tror man nästan att Gordon lärt sig svenska och skapar massa konton för att fortsätta sitta och klaga.

Jag kliver in då och då och läser i Tesla trådarna och ser samma trött tjat från gay bears konstant. Men vi väljer alla vilken linje man har när man väljer att investera i bolag. Jag personligen skulle aldrig lägga pengar på shorta eller tid på att klaga över bolag. Jag vill fokusera mina pengar och tid på bolag som är värda att investera i och inte sitta och klaga konstant och bygga short position.
Citera
2022-02-03, 12:42
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja, NEVs dvs BEV + PHEV, vad spelar det egentligen för roll, BYD som är agila tillverkar det konsumenterna vill ha. De kommer tillverka 1.4 miljoner NEVs 2022 varav 800k är rena BEVs. Bara för att Musk har levererat annat sent men ”att det kom till slut” gör väl inte att allt annat kommer göra det. De har lika många bilar lovade (sena)som de har till salu. Är inte det helt sjukt
Jo med facit i hand så är man ju riktigt korkad om man inte tror att Musk levererar till slut.
Tror du verkligen att dom nya modellerna inte kommer släppas alls?
Citera
2022-02-03, 13:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Hur har det gått med 4680 Batteriet som Tesla tillverkade ?
Du kanske känner till vissa uttalanden du själv gjorde ?
Dina inlägg finns såklart lagrade likaså
Kan vara bra om du taggade ned något .

Går väl bra, eller? Vad är problemet?
Tesla har börjar implementera dem i Giga Texas-producerade Model Y med celler från Kato Road-fabriken. Lyssnade du inte på earnings-call?

Finns ingen anledning att tagga ner när man vet vad man pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Exakt ! Hur Aktien fortfarande kan vara levande på dessa nivåer är en gåta.
Nyckeln är självklart 4680 batteriet som skulle sitta i alla bilarna , produktionen av Batteriet i Berlin kan vi glömma på länge , av missnöjda Aktiehandlare så jobbar Elon på med den nya Roboten, istället för att lösa andra problem ..

Tesla-björnar är som en labrador när man gömmer bollen bakom ryggen och sen räcker fram tomma händer och vovven börjar leta efter bollen runt omkring. Gåtfullt!
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-02-03 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in