2021-06-20, 14:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Q2 snart slut, vad tror ni om resultatet?

När publicerar dom Q2? Har försökt hitta dagsaktuella försäljningssiffror för EV globalt men det är svårt hitta tillförlitliga data. Vill minnas VW gått om Tesla i EU med fler sålda fordon.
Citera
2021-06-20, 15:23
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
När publicerar dom Q2? Har försökt hitta dagsaktuella försäljningssiffror för EV globalt men det är svårt hitta tillförlitliga data. Vill minnas VW gått om Tesla i EU med fler sålda fordon.
Man får veta hur många fordon som levererats första veckan i juli men själva Q2 rapporten som har all annan information släpps inte förrän slutet av juli. Brukar va så.

Ja EU leveranserna brukar skifta upp och ner eftersom dom måste skicka från Kina. Jag är mer nyfiken på total försäljning. Q1 var rekord med 185k bilar. Jag hoppas på över 200k i Q2
Citera
2021-06-20, 20:35
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Q2 snart slut, vad tror ni om resultatet?
Blir nog ett rekord kvartal igen. Över 200k bilar levererade antagligen.

Q3 kan jag se närmare 300k då andra halvan på året vanligtvis är starkare. 1 miljon bilar levererade 2021 är målet. Tror det kan nås.
Citera
2021-06-20, 22:23
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr

Q3 kan jag se närmare 300k då andra halvan på året vanligtvis är starkare. 1 miljon bilar levererade 2021 är målet. Tror det kan nås.
1 miljon hade varit guld! Speciellt med tanke på att dom kommer ha dubbelt så många fabriker nästa år
Citera
2021-06-22, 12:53
Medlem
wwrs avatar
Bara fler förskjutningar med Berlinfabriken. Den skulle ha startat produktion nästa månad men nu blir det inte förrän (kanske) nästa år. Musks planering skulle aldrig hålla som oberoende entreprenör. Men han har stöd av media och internationella nätverk som verkar kunna ösa in obegränsat kapital.

Aktien harvar på runt 600.

https://www.google.com/amp/s/fortune.com/2021/06/17/tesla-berlin-factory-delays-2021/amp/
Citera
2021-06-22, 21:08
Medlem
Citat:

Jag tror säkert de kan sälja 1 miljon bilar i år. Sen tror jag inte det räcker för att höja aktiekursen.
Jag tror lite att tåget redan gått för Tesla. Det är bara att gratulera alla som gjort stora pengar på det, men jag tror helt enkelt att den största tillväxtresan redan skett.
Tesla är helt enkelt för stora för att kunna växa 4 ggr per år såsom exempelvis Xpeng vilket gör att det finns mer att hämta i Xpeng aktien.
Sedan tror jag samtliga EV tillverkare kommer växa på bra utav den enkla anledningen att ICE fasas ut till fördel för EV
Citera
2021-06-23, 13:41
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag tror säkert de kan sälja 1 miljon bilar i år. Sen tror jag inte det räcker för att höja aktiekursen.
Jag tror lite att tåget redan gått för Tesla. Det är bara att gratulera alla som gjort stora pengar på det, men jag tror helt enkelt att den största tillväxtresan redan skett.
Tesla är helt enkelt för stora för att kunna växa 4 ggr per år såsom exempelvis Xpeng vilket gör att det finns mer att hämta i Xpeng aktien.
Sedan tror jag samtliga EV tillverkare kommer växa på bra utav den enkla anledningen att ICE fasas ut till fördel för EV
1 miljon bilar är i bästa fall, tror wallstreet förväntar sig 866k men det ändras varje kvartal. Jag håller med om att det antagligen inte kommer öka kursen märkvärdigt enbart på det.
Det som kommer få Tesla att bryta loss från $600 snåret är FSD, 4680 batterierna, Berlin&Austin produktion, ökad energiförsäljning, ökad vinst m.m.

Tåget har absolut inte gått, men självklart är de för stora för att ha en lika stor ökning som de hade 2020.

Många tror fortfarande att Tesla inte kan göra vinst utan krediter och det är helt fel! Om man får gratis pengar från konkurrenterna så tycker jag det är självklart att man återinvesterar det till tillväxt, och det kommer bli uppenbart nästa år.

Det finns många bra videor man kan se angående Teslas vinst, men de är rätt långa på minst 20 min, men ingen verkar vilja göra research här.

Rätt enkelt egentligen, Tesla har redan högsta marginaler idag som en ganska liten biltillverkare. Marginalerna kommer öka markant när 4680 batterierna masstillverkas och när Berlin är helt uppe, då den fabriken använder nya och mer effektiva metoder till att bygga Model Y. Berlin kommer använda sig av 4680 batterierna, strukturellt batteripack och använda världens största stämplingsmaskin som eliminerar ca 370 delar och 300 robotar på linan. Marginalerna kommer vara sjuka!

Vill ni veta mer så är denna videon väldigt bra, men den är på 20 min så jag förväntar mig inte att någon kommer kolla. Han tar upp alla björn-argument och förklarar på ett enkelt sätt att förstå.
Ämnen som tas upp är:
"Tesla är övervärderad"
"Tesla är en bubbla"
"Tesla gör ingen vinst utan krediter"
"Konkurrenterna kommer"
https://www.youtube.com/watch?v=YSUNLyzzvWU&t=1158s
Citera
2021-06-23, 18:05
Medlem
illuminas avatar
Citat:
1 miljon bilar är i bästa fall, tror wallstreet förväntar sig 866k men det ändras varje kvartal. Jag håller med om att det antagligen inte kommer öka kursen märkvärdigt enbart på det.
Det som kommer få Tesla att bryta loss från $600 snåret är FSD, 4680 batterierna, Berlin&Austin produktion, ökad energiförsäljning, ökad vinst m.m.

Tåget har absolut inte gått, men självklart är de för stora för att ha en lika stor ökning som de hade 2020.

Många tror fortfarande att Tesla inte kan göra vinst utan krediter och det är helt fel! Om man får gratis pengar från konkurrenterna så tycker jag det är självklart att man återinvesterar det till tillväxt, och det kommer bli uppenbart nästa år.

Det finns många bra videor man kan se angående Teslas vinst, men de är rätt långa på minst 20 min, men ingen verkar vilja göra research här.

Rätt enkelt egentligen, Tesla har redan högsta marginaler idag som en ganska liten biltillverkare. Marginalerna kommer öka markant när 4680 batterierna masstillverkas och när Berlin är helt uppe, då den fabriken använder nya och mer effektiva metoder till att bygga Model Y. Berlin kommer använda sig av 4680 batterierna, strukturellt batteripack och använda världens största stämplingsmaskin som eliminerar ca 370 delar och 300 robotar på linan. Marginalerna kommer vara sjuka!

Vill ni veta mer så är denna videon väldigt bra, men den är på 20 min så jag förväntar mig inte att någon kommer kolla. Han tar upp alla björn-argument och förklarar på ett enkelt sätt att förstå.
Ämnen som tas upp är:
"Tesla är övervärderad"
"Tesla är en bubbla"
"Tesla gör ingen vinst utan krediter"
"Konkurrenterna kommer"
Väldigt bra och informativ video, tack för delningen. Jag gillade jämförelsen med amazon och hur tesla omsätter 3 ggr så mycket under samma tidsperiod.
Intressant också att tesla betalade mer av Elons aktie-kompensation under 2020 än hela 2018 och 2019 tillsammans.

Rekommenderar fler att kolla för det finns bra information här. Vet inte hur jag lyckats missa den videon då jag prenumererar på tesla daily.
Citera
2021-06-27, 10:50
Medlem
Citat:
Väldigt bra och informativ video, tack för delningen. Jag gillade jämförelsen med amazon och hur tesla omsätter 3 ggr så mycket under samma tidsperiod.
Intressant också att tesla betalade mer av Elons aktie-kompensation under 2020 än hela 2018 och 2019 tillsammans.

Rekommenderar fler att kolla för det finns bra information här. Vet inte hur jag lyckats missa den videon då jag prenumererar på tesla daily.
Att tänka på dock är att Rob Maurer är lång i Tesla så informationen och hur denna läggs fram ska ses i ljuset av det.
Citera
2021-06-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att tänka på dock är att Rob Maurer är lång i Tesla så informationen och hur denna läggs fram ska ses i ljuset av det.

Japp, det ska man alltid göra när någon uttrycker sig positivt om sin egen investering... nej! Det är nog bättre att läsa vad kritikerna tycker och vad dem som pushar företaget och aktien. Då hittar men ett mellanläge, ingen är egentligen opartisk, om man inte tjänar pengar på att vara det.

Så antar något mittemellan.
Citera
2021-06-27, 14:29
Medlem
raskenss avatar
Någon som vet hur det går med deras Semi den lanserades 2017 och dom lovade att produktionen skulle starta 2019. Det är 2021 nu och det har varit väldigt tyst om lastbilen. Inte ett ord om nån produktionsstart.

Dom lovade heligt att det skulle rulla en halv miljon autonoma Taxibilar 2020 som skulle vara i princip sedelpressar.

Solcellpanelerna skulle revolutionera och lanserade 2019 men man ser inte röken av dessa.

Cybertruck ser man inte röken av heller.

Dom har köpt världens femte snabbaste superdator för att göra IA simuleringar. Problemet med autonoma bilar kan nog inte lösas med större datorkraft enbart: https://www.youtube.com/watch?v=fxiHM11w-rk
Citera
2021-06-27, 15:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
"Konkurrenterna kommer"
Jag såg det korta avsnittet om konkurrensen mot slutet, eftersom det intresserar mig särskilt. Tyvärr inte särskilt informativt. Tydligen är Teslas planerade produktionskapacitet 9-10x större än VW:s. Detta tolkar presentatören som att Tesla har en mycket högre ambitionsnivå än VW. En annan tolkning är att VW är Tyskt försiktiga, medan Tesla styrs av en narcissist som inte har något problem med att överdriva enormt. Sedan är Super Charger Network imponerande gjort av Tesla, måste jag tillstå, men jag är inte förtjust i monopoliserad infrastruktur, jag tror det blir svårt för sådan att hålla i längden. Marknaden vill hellre gå åt en öppen standard, vilket är bättre för konsumenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in