Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan70
Jag tror säkert de kan sälja 1 miljon bilar i år. Sen tror jag inte det räcker för att höja aktiekursen.
Jag tror lite att tåget redan gått för Tesla. Det är bara att gratulera alla som gjort stora pengar på det, men jag tror helt enkelt att den största tillväxtresan redan skett.
Tesla är helt enkelt för stora för att kunna växa 4 ggr per år såsom exempelvis Xpeng vilket gör att det finns mer att hämta i Xpeng aktien.
Sedan tror jag samtliga EV tillverkare kommer växa på bra utav den enkla anledningen att ICE fasas ut till fördel för EV
1 miljon bilar är i bästa fall, tror wallstreet förväntar sig 866k men det ändras varje kvartal. Jag håller med om att det antagligen inte kommer öka kursen märkvärdigt enbart på det.
Det som kommer få Tesla att bryta loss från $600 snåret är FSD, 4680 batterierna, Berlin&Austin produktion, ökad energiförsäljning, ökad vinst m.m.
Tåget har absolut inte gått, men självklart är de för stora för att ha en lika stor ökning som de hade 2020.
Många tror fortfarande att Tesla inte kan göra vinst utan krediter och det är helt fel! Om man får gratis pengar från konkurrenterna så tycker jag det är självklart att man återinvesterar det till tillväxt, och det kommer bli uppenbart nästa år.
Det finns många bra videor man kan se angående Teslas vinst, men de är rätt långa på minst 20 min, men ingen verkar vilja göra research här.
Rätt enkelt egentligen, Tesla har redan högsta marginaler idag som en ganska liten biltillverkare. Marginalerna kommer öka markant när 4680 batterierna masstillverkas och när Berlin är helt uppe, då den fabriken använder nya och mer effektiva metoder till att bygga Model Y. Berlin kommer använda sig av 4680 batterierna, strukturellt batteripack och använda världens största stämplingsmaskin som eliminerar ca 370 delar och 300 robotar på linan. Marginalerna kommer vara sjuka!
Vill ni veta mer så är denna videon väldigt bra, men den är på 20 min så jag förväntar mig inte att någon kommer kolla. Han tar upp alla björn-argument och förklarar på ett enkelt sätt att förstå.
Ämnen som tas upp är:
"Tesla är övervärderad"
"Tesla är en bubbla"
"Tesla gör ingen vinst utan krediter"
"Konkurrenterna kommer"
https://www.youtube.com/watch?v=YSUNLyzzvWU&t=1158s