2026-05-16, 23:23
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Vad händer med den här aktien när SpaceX noteras?
Det återstår att se. Det är väldigt tydligt att dom vill dumpa sina SpaceX-aktier på småsparare och förvandla dessa till bagholders. Dom klubbade precis igenom en 5-to-1-split, väldigt genomskinligt.
Citera
2026-05-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så du har inte läst rapporten?

Vad har du för grund att tro att du kan förstå något som marknaden inte förstår trots att du inte har lyckats med något?
Citera
2026-05-16, 23:45
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Vad har du för grund att tro att du kan förstå något som marknaden inte förstår trots att du inte har lyckats med något?
Jag är sjukt smart, ingenjörsutbildad och har studerat tidigare bubblor.

Varför har du inte läst kvartalsrapporten?
Citera
2026-05-17, 00:56
Medlem
Citat:
Jag är sjukt smart, ingenjörsutbildad och har studerat tidigare bubblor.

Varför har du inte läst kvartalsrapporten?

Du skulle inte vara så här bitter om du hade varit smart och framgångsrik, hade du kunnat utvärdera bolag bättre än marknaden skulle du blivit snuskigt rik. Att du tror utbildning betyder att du är smart visar hur naivt korkad du är.
Citera
2026-05-17, 01:00
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Du skulle inte vara så här bitter om du hade varit smart och framgångsrik, hade du kunnat utvärdera bolag bättre än marknaden skulle du blivit snuskigt rik. Att du tror utbildning betyder att du är smart visar hur naivt korkad du är.
Men har du läst rapporten?
Citera
2026-05-17, 01:03
Medlem
otellos avatar
Citat:
Jag är både smart och framgångsrik, men det är ganska off topic, vad som däremot är on topic är det faktum att Tesla visat sig vara ett krympande/fallerande bolag, precis som jag och många andra förutsåg. Verkligheten kommer ikapp förr eller senare.

Du har fortfarande inte svarat på varför du inte läst kvartalsrapporten?
Citera
2026-05-17, 01:06
Medlem
Citat:
Jag är både smart och framgångsrik, men det är ganska off topic, vad som däremot är on topic är det faktum att Tesla visat sig vara ett krympande/fallerande bolag, precis som jag och många andra förutsåg. Verkligheten kommer ikapp förr eller senare.

Du har fortfarande inte svarat på varför du inte läst kvartalsrapporten?

Varför har du blivit så här bitter och fattig då? Om du hade varit så smart som du tror och kunde analysera bolag bättre än marknaden skulle du blivit en ny Warren Buffet, inte än bitter flashbackare.

Du har ännu inte svarat på hur du kan tro att du är smartare än marknaden trots att du inte lyckats bli rik.
Citera
2026-05-17, 01:10
Medlem
otellos avatar
Citat:
Varför har du blivit så här bitter och fattig då? Om du hade varit så smart som du tror och kunde analysera bolag bättre än marknaden skulle du blivit en ny Warren Buffet, inte än bitter flashbackare.

Du har ännu inte svarat på hur du kan tro att du är smartare än marknaden trots att du inte lyckats bli rik.
Jag vet inte varför du inbillar dig att jag skulle vara bitter/fattig. Det är tydligt att du inte är intresserad av att diskutera företagets katastrofala fundamenta, rapporterad.
Citera
2026-05-17, 01:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför du inbillar dig att jag skulle vara bitter/fattig. Det är tydligt att du inte är intresserad av att diskutera företagets katastrofala fundamenta, rapporterad.

Det syns tydligt här i tråden att du är extremt bitter och dessutom naivt okunnig. Hur kan du tro att marknaden inte har sett det du har sett i bolagsrapporten? När marknaden inte gör den bedömning du gör betyder det att de ser andra saker som du inte ser. Bolag bedöms inte utifrån nuvarande vinst, de bedöms utifrån den framtida utvecklingen och potentialen.

När du inte förstår detta är det inte så konstigt att du hamnar snett och aldrig lyckas.
Citera
2026-05-17, 01:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det syns tydligt här i tråden att du är extremt bitter och dessutom naivt okunnig. Hur kan du tro att marknaden inte har sett det du har sett i bolagsrapporten? När marknaden inte gör den bedömning du gör betyder det att de ser andra saker som du inte ser. Bolag bedöms inte utifrån nuvarande vinst, de bedöms utifrån den framtida utvecklingen och potentialen.

När du inte förstår detta är det inte så konstigt att du hamnar snett och aldrig lyckas.
Jag har tjänat bra deg på en stor mängd kortsiktiga Tesla-shorts, så inte är jag bitter. Jag har dessutom en (för dig enorm) långsiktig Tesla-short, den kommer printa fint när korthuset faller.

Läs detta och återkom så kan vi diskutera vidare.
Senast redigerad av otello 2026-05-17 kl. 01:25.
Citera
2026-05-17, 01:28
Medlem
Citat:
Jag har tjänat bra deg på en stor mängd kortsiktiga Tesla-shorts, så inte är jag bitter. Jag har dessutom en (för dig enorm) långsiktig Tesla-short, den kommer printa fint när korthus faller.

Läs detta och återkom så kan vi diskutera vidare.

Haha Tesla är nära ATH så du har garanterat förlorat stort, det är därför du är så bitter.

Innan du ens läser en bolagsrapport behöver du lära dig hur ett bolag värderas, det har du noll koll på. Pinsamt också att du tror att du kan hitta övervärderade bolag genom att läsa om tulpanbubblan för 400 år sedan. Du har läst lite om det och tror därför att du ser bubblor i enskilda aktier idag, det är pinsamt.
Citera
2026-05-17, 02:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Haha Tesla är nära ATH så du har garanterat förlorat stort, det är därför du är så bitter.

Innan du ens läser en bolagsrapport behöver du lära dig hur ett bolag värderas, det har du noll koll på. Pinsamt också att du tror att du kan hitta övervärderade bolag genom att läsa om tulpanbubblan för 400 år sedan. Du har läst lite om det och tror därför att du ser bubblor i enskilda aktier idag, det är pinsamt.
Det stämmer inte. Men låt oss diskutera "hur ett bolag värderas", om det inte är en övervärderad bubbla så måste du ha ett trovärdigt bull-case att presentera. Lägg fram ditt bull-case så ska jag kontra med ett trovärdigt bear-case?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in