2026-01-15, 20:59
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hahahaha, PE över 300 med en försäljning i fritt fall, en CEO som gör hitlerhälsningar och hyllar ICE, en årlig utspädning på 3.5% (ej inräknat Elons löjliga bonusar), föråldrad teknik och otillräckligt med pengar till R&D, osv. Till råga på allt så tyder det mesta på att demokraterna vinner midterms, varvid gamle Elon lär få skaka galler.

Tack men jag avstår nog.

Kursen kommer totalhaverera. Bara en tidsfråga. Det blir som med Ericsson efter it kraschen. Ericsson har aldrig återhämtat sig efter raset
Citera
2026-01-15, 21:03
Medlem
raskenss avatar
Ord och inga visor om Tesla:

https://www.youtube.com/watch?v=2LlLT_vaMuQ
Citera
2026-01-15, 21:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kursen kommer totalhaverera. Bara en tidsfråga. Det blir som med Ericsson efter it kraschen. Ericsson har aldrig återhämtat sig efter raset

Tror man ska mer jämföra med Nokia. Den kollapsen var kolossal och skakade om Finland rejält.

Jag tror Gardell har bättre koll än Herr Mongo.
Senast redigerad av raskens 2026-01-15 kl. 21:18.
Citera
2026-01-15, 21:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Jag tänker Eniro, dom var också först och störst inom ett område, precis som Tesla så halkade dom efter och föll i glömska. Aktiekursen är ner 99.999%.
Citera
2026-01-15, 21:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Haha, och så fort det kommer något som tyder på att Tesla ligger längre fram i utvecklingen av Optimus än vad de tidigare gett sken av så måsta alla haters kollektivt kissa i sina byxor för att värma sig lite.

Hjälper det? Tror de att det förändrar vad som är på gång? Vem vet hur denna think tank resonerar.
Citera
2026-01-15, 21:51
Medlem
Citat:
Jag tänker Eniro, dom var också först och störst inom ett område, precis som Tesla så halkade dom efter och föll i glömska. Aktiekursen är ner 99.999%.
Risk för OT men...
Jag tror inte att man ska glömma att USA nu i rekordfart får hela världens människor emot sig ffa med sitt tjafsande om Grönland men även totala avsaknad av respekt för andra länder.

Amerikanska företag, däribland Tesla tror jag kommer att betala priset. Köper du en amerikansk bil? Eller köper du en europeisk. Tror Tesla sänka i Europa av MAGA generellt.

Här hemma diskuteras att dumpa fonder mm som är kopplade till USA som vi aldrig ens övervägt om inte hela landet vore ett stort skämt just nu.
Citera
2026-01-15, 22:09
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:

Ok.
Ericsson finns kvar och tjänar hyfsat med pengar år efter år . Ändå rör sig inte kursen uppåt pe 11. Förtroendet försvann efter IT kraschen. Det finns inte en chans att Tesla ligger kvar på dagens nivå länge till. Jag begriper inte hur man kan vara så korkad så att man betalar 4000spänn för en aktie. Det verkar vara nån religiös övertro på skräpet
Citera
2026-01-15, 22:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ok.
Ericsson finns kvar och tjänar hyfsat med pengar år efter år . Ändå rör sig inte kursen uppåt pe 11. Förtroendet försvann efter IT kraschen. Det finns inte en chans att Tesla ligger kvar på dagens nivå länge till. Jag begriper inte hur man kan vara så korkad så att man betalar 4000spänn för en aktie. Det verkar vara nån religiös övertro på skräpet

“Two Sundays ago I went to Tesla with Elon. I saw Optimus 3. I can tell you now, nobody will remember that Tesla ever made a car. They will only remember Optimus and that he is going to make a billion of those. It’s going to be the most transformative technology product ever made in the history of humanity, because what LLMs are going to enable those products to do is understand the world and then do things in the world that we don’t want to do. I believe it will be a one-to-one ratio of humans to Optimus, and I think he’s already won.”

- Jason Calacanis

Kanske han såg samma sak som alla storköpare de senaste månaderna såg?
Citera
2026-01-15, 22:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
“Two Sundays ago I went to Tesla with Elon. I saw Optimus 3. I can tell you now, nobody will remember that Tesla ever made a car. They will only remember Optimus and that he is going to make a billion of those. It’s going to be the most transformative technology product ever made in the history of humanity, because what LLMs are going to enable those products to do is understand the world and then do things in the world that we don’t want to do. I believe it will be a one-to-one ratio of humans to Optimus, and I think he’s already won.”

- Jason Calacanis

Kanske han såg samma sak som alla storköpare de senaste månaderna såg?
Men Tesla är hopplöst efter när det kommer till all form av ny teknik, andra företag dras heller inte med havererade varumärken.
Tesla var först med EVs, den tiden är sedan länge förbi.
Citera
2026-01-15, 23:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Men Tesla är hopplöst efter när det kommer till all form av ny teknik, andra företag dras heller inte med havererade varumärken.
Tesla var först med EVs, den tiden är sedan länge förbi.

Det är är intressant som gått mig förbi. Boston Dybamics slår ihop påsarna med Google.

Nu kommer iofördig inte robotar bli ett paradigmskifte på länge men detta partnership kommer spöa skiten ur Tesla och fullständig krossa Optimus. Google har överlägset störst finansiella muskler och gasar om Open AI i 180. Glöm inte att vid kommande bubbel-krasch så kommer Google vara helt oberörd och bara mata på sen har dom absolut bästa eliten inom AI.

https://youtube.com/shorts/WBNbLiEGdZk?si=Qa3sjYrwrzA5CUw2

https://youtu.be/ClqBP1lXU8Y?si=pHd6mZgYJWu6H_hn

Teslas fanbois borde kissa i vuxenblöjan om dom inte hade fullt upp att bygga ett heligt tempel åt sin ledare som vill ha lite extra lebensraum.
Senast redigerad av raskens 2026-01-15 kl. 23:17.
Citera
2026-01-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Risk för OT men...
Jag tror inte att man ska glömma att USA nu i rekordfart får hela världens människor emot sig ffa med sitt tjafsande om Grönland men även totala avsaknad av respekt för andra länder.

Amerikanska företag, däribland Tesla tror jag kommer att betala priset. Köper du en amerikansk bil? Eller köper du en europeisk. Tror Tesla sänka i Europa av MAGA generellt.

Här hemma diskuteras att dumpa fonder mm som är kopplade till USA som vi aldrig ens övervägt om inte hela landet vore ett stort skämt just nu.

Inget jag oroar mig över. Tesla är så pass ratad i Europa pga Elons beteenden. Försäljningen har kommit tillbaka en del men inte som tidigare. Det som spelar roll är robotaxi. Men det förstår verkligen inte shorts. Och dom är så sjukt nära på att trycka på knappen och spruta ut bilar in i Austin. Och jag köper mycket hellre en Tesla som kommer bli självkörande i EU förr eller senare än en sketen Volvo som kostar 250k mer. Helt sjukt.
Citera
2026-01-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är är intressant som gått mig förbi. Boston Dybamics slår ihop påsarna med Google.

Nu kommer iofördig inte robotar bli ett paradigmskifte på länge men detta partnership kommer spöa skiten ur Tesla och fullständig krossa Optimus. Google har överlägset störst finansiella muskler och gasar om Open AI i 180. Glöm inte att vid kommande bubbel-krasch så kommer Google vara helt oberörd och bara mata på sen har dom absolut bästa eliten inom AI.

https://youtube.com/shorts/WBNbLiEGdZk?si=Qa3sjYrwrzA5CUw2

https://youtu.be/ClqBP1lXU8Y?si=pHd6mZgYJWu6H_hn

Teslas fanbois borde kissa i vuxenblöjan om dom inte hade fullt upp att bygga ett heligt tempel åt sin ledare som vill ha lite extra lebensraum.

Chilla nu. Det finns utrymme för mer än en spelare! Har du inte fattat det än? Jobbar du på daglig verksamhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in