Idag, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så du har alltså inte läst förslaget? Som jag trodde.

Det är lustigt att Tesla-fanboys har sämst koll på företaget dom hyllar.

Jag hänvisar till det. Varför ska jag skriva ner det åt dig?

Du tror inte på FSD. Det är det du bettar dina pengar på.
Citera
Idag, 02:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Jag hänvisar till det. Varför ska jag skriva ner det åt dig?

Du tror inte på FSD. Det är det du bettar dina pengar på.
Kan du inte bara erkänna att du inte läst förslaget?

Jag tror nog att Tesla kan få till en habil autopilot, men det kräver ombyggnad av både hård- och mjukvara.
På samma sätt tror jag att alla andra biltillverkare kan få till en både bättre och billigare autopilot. Det är dags att du frågar dig varför Tesla, som ju är en krympande och försvinnande liten spelare, förtjänar en market-cap större än alla övriga tillverkare sammanlagt.
Citera
Idag, 02:39
Medlem
Citat:

Jag tror nog att Tesla kan få till en habil autopilot, men det kräver ombyggnad av både hård- och mjukvara.
På samma sätt tror jag att alla andra biltillverkare kan få till en både bättre och billigare autopilot. Det är dags att du frågar dig varför Tesla, som ju är en krympande och försvinnande liten spelare, förtjänar en market-cap större än alla övriga tillverkare sammanlagt.

Jag tror att dom mer eller mindre löst en tillräckligt bra FSD för robotaxi. Det är därför jag tror på bolaget. Jag skiter fullständigt i om dom säljer färre bilar.

Jag tror inte att konkurrenterna kommer att kunna konkurera med Teslas robotaxipriser. Konkurrenterna kommer få det svårt att överleva.
Senast redigerad av ormkruka Idag kl. 03:00.
Citera
Idag, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Ett tips: Köp aktier på Tesla Motors, efter de senaste släppen på Tesla Rodster, Tesla Model S och Tesla model X har värdet stigit enormt. Det är fortfarande ett liten företag i Kalifornien men siffrorna (och magkänslan) säger att du kommer få stor valuta för pengarna

Här kan vi diskutera om Tesla Motors aktier
Du hade sjukt rätt, redan år 2011.
Citera
Idag, 06:18
Medlem
Citat:

Både hårdvara och mjukvara byggs om allt snabbare, eftersom AI kan göra allt mer.

Min magkänsla är att Tesla satsar mer på just ombyggnad och anpassning än andra bilföretag med hundra år gamla ryggsäckar.

Om man nu bortser från att Tesla redan nu har bäst självkörande egenskaper per krona.

Den sista delen av din fråga är bra och intressant.

Faktum är att övriga biltillverkare kanske liknar Luxors datorindustri typ ABC 80 på 70-talet, en bra dator för sin tid och med en fantasisk potential inför frsmtiden, men utan framtid i konkurrensen med andra. Teslas värdering kan se sinnessjuk ut, men ser man på deras faktiska potential är den inte riktigt lika sjuk.

Minns när Volvo hade sålt bildelen till Ford och de hade mer pengar i kassan än bolaget var värdt på börsen. Kan se orimligt ut men deras framtid bestod i att de skulle förbruka mer pengar än de tjänade in. Lite så fungerar många biltillverkare även idag. Gör de inte vinst och inte heller har några imponerande visioner, lär de krympa, gå med förlust och gå under.

Tesla har visioner, även om de är osäkra så ger de mer hopp än urtråkiga Ford eller WV.
Citera
Idag, 06:29
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
1. Varför skulle ett bonuspaket till Elon Musk ses som någonting positivt? Det skulle resultera i massiv utspädning.
Du förstår uppenbarligen inte incitament.. Det är fortfarande milstolpar på börsvärdet i kriterierna så bara för att summan i absoluta tal är hög betyder inte "massiv utspädning". Det blir som en riktad nyemission till en stark ägare. Vilket långt ifrån alltid tas emot som dåligt.

Säg att alla milstolpar uppnås, då har Elon ca 25% av aktierna. Han väljer ut ny VD ihop med styrelsen och tar ordföranderollen. Vid det här laget kommer han högst troligt sakta men säkert börja sälja utefter ny VD blir varm i kläderna.

Det är bara det att sådana som du och dina kompisar då kommer vara köpare eftersom allt är bevisat redan, så kommer finnas nya investerare som vill köpa hans aktier.
Senast redigerad av MohinderHerb Idag kl. 06:55.
Citera
Idag, 07:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora

Min magkänsla är att Tesla satsar mer på just ombyggnad och anpassning än andra bilföretag med hundra år gamla ryggsäckar.
Din magkänsla är fel. Tesla satsar mindre på R&D än dom andra biltillverkarna. Jämför man med techföretag som Apple, Google etc. (som ju Musk vill jämföra sig med då han hävdar att man är ett AI företag) så satsar dom mycket mycket mindre på R&D. Musk har gjort ett bra arbete med att ljuga och lura folk att Tesla är ett framtidsföretag men sanningen är att det mesta av kapitalet i Tesla hamnar i Musks egen plånbok och väldigt lite i utveckling. Folk med båda ögonen öppna har insett detta för länge sedan.

Genesis svarade:
"Yes, Tesla's total R&D spending is smaller than other manufacturers like Ford or GM
, and even significantly smaller than tech companies like Apple and Microsoft. "
Citera
Idag, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Din magkänsla är fel. Tesla satsar mindre på R&D än dom andra biltillverkarna. Jämför man med techföretag som Apple, Google etc. (som ju Musk vill jämföra sig med då han hävdar att man är ett AI företag) så satsar dom mycket mycket mindre på R&D. Musk har gjort ett bra arbete med att ljuga och lura folk att Tesla är ett framtidsföretag men sanningen är att det mesta av kapitalet i Tesla hamnar i Musks egen plånbok och väldigt lite i utveckling. Folk med båda ögonen öppna har insett detta för länge sedan.

Genesis svarade:
"Yes, Tesla's total R&D spending is smaller than other manufacturers like Ford or GM
, and even significantly smaller than tech companies like Apple and Microsoft. "

Tesla la bara 10 miljarder $ på FSD 2024. Hitta en konkurrent som lägger lika mkt pengar på FSD. Gärna utanför FSD också. Om Tesla behöver investera för att maxa utvecklingen så har dom 42 miljarder $ i kassan att använda.
Citera
Idag, 07:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Tesla la bara 10 miljarder $ på FSD 2024. Hitta en konkurrent som lägger lika mkt pengar på FSD. Gärna utanför FSD också. Om Tesla behöver investera för att maxa utvecklingen så har dom 42 miljarder $ i kassan att använda.
Nej det gjorde dom inte, har Musk tweetat det eller varifrån har du fått det?

"Tesla's research and development (R&D) spending in 2024 was $4.54 billion, representing a 14.39% increase from the previous year and 4.6% of its total revenue for 2024. This spending was directed towards investments in areas such as artificial intelligence (AI), new product development, and expanding its full self-driving (FSD) technology. "

Jämför med några andra "AI" företag:
Apple, $31,37 miljarder
Microsoft, $29,51 miljarder
Google, $49,42 miljarder
Samsung, $24,1 miljarder

Tesla är inget AI företag även fast Musk påstår det.

Detta är en något år äldre lista över biltillverkares R&D, siffrorna har gått upp lite men mönstret är samma:
Volkswagen Group: $15.8 billion
General Motors: $9.8 billion (total spending); 6.25% of revenue
Mercedes-Benz: $9.3 billion; 5.7% of revenue
Toyota: $8.9 billion
Ford: $7.8 billion (median)
BMW: $7.3 billion
Honda: $6.2 billion
Stellantis: $5.7 billion
Tesla: $3 billion

Tesla är inget företag som driver på utvecklingen framåt.
Citera
Idag, 08:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

"Tesla's research and development (R&D) spending in 2024 was $4.54 billion, representing a 14.39% increase from the previous year and 4.6% of its total revenue for 2024. This spending was directed towards investments in areas such as artificial intelligence (AI), new product development, and expanding its full self-driving (FSD) technology. "

Apple, $31,37 miljarder
Google, $49,42 miljarder
Samsung, $24,1 miljarder

Detta är en något år äldre lista över biltillverkares R&D, siffrorna har gått upp lite men mönstret är samma:

Det är inte säkert att summan säger så mycket. Utveckling som blir en återvändsgränd är ju inte värd så mycket. Säkert är det enormt mycket ineffektivitet inblandad i de extrema summorna som storföretag lägger på R&D. Många mellanchefer blir det...
Citera
Idag, 08:24
Medlem
Citat:

Apple, $31,37 miljarder
Google, $49,42 miljarder
Samsung, $24,1 miljarder

Tesla samlar in data från 8m bilar. Finns ingen i närheten. Om vi säger att varje Tesla i snitt har kostat 500 000kr och 8m bilar så blir det 400b$. Oj, det är ju mer än alla dom tillsammans. Tesla har inte ens behövt betala en halv triljon för det. Utan det gör deras kunder. Next level shit.
Senast redigerad av ormkruka Idag kl. 08:33.
Citera
Idag, 09:01
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:

Apple, $31,37 miljarder
Google, $49,42 miljarder
Samsung, $24,1 miljarder

Det där är gamla siffror. Du blandar också absolut och relativ jämförelse vilket blir missvisande då bolag omsätter olika mycket. Sen kan man inte jämföra med CapEx-lätta bolag som Alphabet då mycket av Teslas investeringar hamnar i just CapEx och inte R&D.

Tesla har $5,9 miljarder i rullande R&D och således 6,17% av omsättningen. Du bortser också från vart investeringarna går. Jag utmanar dig att hitta en enda traditionell biltillverkare som har något som helst AI-relaterat i sin PP&E.

Gamla biltillverkare investerar för 100% elbilar, vilket Tesla redan är klar med sedan länge. Tesla ligger två steg före alla andra. Detta är ett faktum för de som vet hur man analyserar bolag.
Senast redigerad av MohinderHerb Idag kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in