2025-08-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Waymo taxi kör sedan längre tid Taxi i utvalda städer i USA som är en del av Alphabet. Men Tesla kanske kan bli bra på sikt vad gäller det, vi får väl se?

Tesla kanske blir jättebra på sikt - absolut! Det är dessutom högst troligt, givet dagens förutsättningar, att dom kommer ha en betydande marknadsandel om/när tekniken kan skalas upp och omsätta dineros på riktigt.

Men det är som DirtyDiggerNick skrivit en miljard gånger - Tesla kommer inte att vara enda spelaren på arenan. Det kommer att finnas konkurrens.

Därför är jag skeptisk till aktiens värdering i dagsläget. Sedan tillkommer osäkerhet kring hur lönsam ”icke renodlade bildelen” av Tesla kommer att vara.

Samt, som jag ofta betonar - NÄR - det förmodade paradigmskiftet kommer att inträffa. På just denna punk tenderar folk vara överoptimistiska. Tesla kanske får ”rätt i sak”, men först 2045 och på en väldigt konkurrensutsatt marknad. Det vet vi inte idag. Men aktien värderas som om det inte fanns andra alternativ.
Citera
2025-08-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Tesla kanske blir jättebra på sikt - absolut! Det är dessutom högst troligt, givet dagens förutsättningar, att dom kommer ha en betydande marknadsandel om/när tekniken kan skalas upp och omsätta dineros på riktigt.

Men det är som DirtyDiggerNick skrivit en miljard gånger - Tesla kommer inte att vara enda spelaren på arenan. Det kommer att finnas konkurrens.

Därför är jag skeptisk till aktiens värdering i dagsläget. Sedan tillkommer osäkerhet kring hur lönsam ”icke renodlade bildelen” av Tesla kommer att vara.

Samt, som jag ofta betonar - NÄR - det förmodade paradigmskiftet kommer att inträffa. På just denna punk tenderar folk vara överoptimistiska. Tesla kanske får ”rätt i sak”, men först 2045 och på en väldigt konkurrensutsatt marknad. Det vet vi inte idag. Men aktien värderas som om det inte fanns andra alternativ.

Synd att mongoloidens inlägg blev rensat - uppfriskande att man kan ha ett sånt gammalt konto och ändå vara en sekterist som tror att det är msm som styr allt när hen bara konsumerar innehåll från Fox News, Twitter och nån random YT-kanal. Ganska uppenbart att det är hen som är förd bakom ljuset - sen är det svårt för folk att omvärdera sin position för att dom tror att det skulle "se dåligt ut" inför byn/stammen/familjen. Det här är farligt på riktigt.

Ganska uppenbart att Tesla kan introducera en game-changer som leder till att aktien i sinom tid kommer att komma till en vettig värdering. Just nu ser jag bara bredbandsbolaget framför mig.
Citera
2025-08-03, 23:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ganska uppenbart att Tesla kan introducera en game-changer som leder till att aktien i sinom tid kommer att komma till en vettig värdering. Just nu ser jag bara bredbandsbolaget framför mig.

Eller Framfab. De var också så super-duper-långt-in-i-framtiden-innovativa, i en helt egen klass, faktiskt, att de inte kunde värderas som andra bolag och därför förtjänade sin skyhöga värdering.

Tills de inte gjorde det längre och kraschade.
Citera
2025-08-04, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Eller Framfab. De var också så super-duper-långt-in-i-framtiden-innovativa, i en helt egen klass, faktiskt, att de inte kunde värderas som andra bolag och därför förtjänade sin skyhöga värdering.

Tills de inte gjorde det längre och kraschade.

Men de hade ”rätt i sak” (klen tröst dock), likt många av 90-talets IT-boomföretag. Men ofta blev det någon annan som kom och tog dom tilltänkta marknadsandelarna, när röken väl lagt sig efter kraschen, 2002-2003-ish.

Sensmoralen här är att framtiden är svårförutsägbar. Många himlakroppar behöver stå i linje för att Teslaplanen ska gå i lås med fullt världsherravälde. Säger inte att det inte kan hända. Säger bara att man bör vara medveten om att det är en högoddsare.
Citera
2025-08-04, 13:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tesla approves share award worth $29 billion to CEO Elon Musk

lol, mer pengar till idioten på bekostnad av aktieägarna.
Citera
2025-08-04, 15:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
lol, mer pengar till idioten på bekostnad av aktieägarna.

Han behöver väl dom för att pumpa in in i sin brakförlustaffär twitter.
Citera
2025-08-04, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Haha. Grattis alla Tesla hoddlers, bara att betala 300 miljarder 😄 (3% av företagets värde)

Han skall självklart ha någon form av lön istället för de orimliga 500 miljarderna eller vad domstolen underkände. Men nu handlar det om fantasibelopp och hans nuvarande roll där han borde ha sparken för att försumma jobbet.
Citat:
Tesla has granted CEO Elon Musk shares worth about $29 billion, in a new pay deal aimed at keeping the billionaire entrepreneur at the helm during a crucial pivot from its struggling core auto business to robotaxis and humanoid robots.
https://finance.yahoo.com/news/tesla...102426782.html
Senast redigerad av wwr 2025-08-04 kl. 15:21.
Citera
2025-08-04, 16:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Synd att mongoloidens inlägg blev rensat - uppfriskande att man kan ha ett sånt gammalt konto och ändå vara en sekterist som tror att det är msm som styr allt när hen bara konsumerar innehåll från Fox News, Twitter och nån random YT-kanal. Ganska uppenbart att det är hen som är förd bakom ljuset - sen är det svårt för folk att omvärdera sin position för att dom tror att det skulle "se dåligt ut" inför byn/stammen/familjen. Det här är farligt på riktigt.

Du som bara gästar forumet kommer precis som många andra innan dig försvinna spårlöst när Tesla når nya höjder. Aktieägarna förblir desamma, men björnarna blir bara dummare och dummare för varje generation. Bara enstaka som vigt sitt liv till att fortsätta hata Tesla utan att skämmas för hur fel de har vareviga dag.
Citera
2025-08-04, 16:25
Medlem
Adelsdams avatar
Elbilstillverkaren Teslas styrelse har godkänt att vd:n Elon Musk ska tilldelas rätt att teckna 96 miljoner aktier i bolaget. Aktierna är till fredagens stängningskurs värda mer än 29 miljarder dollar, motsvarande mer än 281 miljarder kronor.

Tesla-aktien stängde i fredags på 302,63 dollar per aktie. Aktiepaketet ger Musk rätt att förvärva aktierna till priset 23,34 dollar per aktie, motsvarande drygt 2,2 miljarder dollar eller cirka 21,6 miljarder kronor.

https://omni.se/teslas-styrelse-godk...honom/a/kw52RL
Citera
2025-08-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du som bara gästar forumet kommer precis som många andra innan dig försvinna spårlöst när Tesla når nya höjder. Aktieägarna förblir desamma, men björnarna blir bara dummare och dummare för varje generation. Bara enstaka som vigt sitt liv till att fortsätta hata Tesla utan att skämmas för hur fel de har vareviga dag.

Jag hatar inte Tesla och jag kommer inte att försvinna om aktien når nya höjder. Har du loggat in på din pappas konto eller är du så bränd som det verkar komma fram i text?

Minns många varumärkeskrig i min ungdom avseende kläder och skor - men jag trodde vuxna människor tagit sig förbi det stadiet. Men men, vi kan väl lova varandra och checka in här då och då för att se hur dina positioner mår.
Citera
2025-08-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Tesla har inte nått nya höjder på typ 4 år...
Citera
2025-08-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Elbilstillverkaren Teslas styrelse har godkänt att vd:n Elon Musk ska tilldelas rätt att teckna 96 miljoner aktier i bolaget. Aktierna är till fredagens stängningskurs värda mer än 29 miljarder dollar, motsvarande mer än 281 miljarder kronor.

Tesla-aktien stängde i fredags på 302,63 dollar per aktie. Aktiepaketet ger Musk rätt att förvärva aktierna till priset 23,34 dollar per aktie, motsvarande drygt 2,2 miljarder dollar eller cirka 21,6 miljarder kronor.

https://omni.se/teslas-styrelse-godk...honom/a/kw52RL

Vilka jävla dårar. Borde vara negativt för kursen men alla sekterister tror väl fortfarande att Elon är bra för Tesla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in