2014-08-06, 23:36
Medlem
Christopher.s avatar
Frågan jag ställer mig är varför detta inte utvecklades för 100 år sedan, första bilen var elektrisk om jag kan min historia rätt. Vad är nackdelarna kontra bensinare? Hur ofta måste batteriet bytas ut, vad kostar ett nytt batteri?

Efter att ha läst på nätet så får man räkna med en kostnad per mil på ca 2 kronor för elektriciteten, samt en månadskostnad på ca 1.000 för att teckna avtal om utbyte av batteri när det äldre är förbrukat. En ny bil kostar i USA dryga halvmiljonen. Dessa priser gäller i USA. Prismässigt är det ungefär detsamma som bensinare, och detta är innan regeringar kommer gå in och straffbeskatta denna nya marknad om den blir tillräckligt utbredd. Om man har pengar över så kan det vara ett roligt alternativ men jag ser inte hur det ska komma att konkurrera ut vanliga bensinare.
Senast redigerad av Christopher. 2014-08-06 kl. 23:51.
Citera
2014-08-06, 23:45
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Finns tesla kvar alltså? elbilen som alla överallt har sågat.. intressant.

Annars så är batteribilen utdöende och verkligen inget att satsa på , kommer snart inte finnas batterier att sätta i dom och själva miljöskadan är brutal.

Vätgas är nog framtiden, funnits provbilar i väldigt många år och några serietillverkas just nu.
inga dyra batterier men en elmotor och bränslecell. tydligen svårt med framställning/förvaring
av gasen men det är nog framtiden.
Citera
2014-08-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan jag ställer mig är varför detta inte utvecklades för 100 år sedan, första bilen var elektrisk om jag kan min historia rätt. Vad är nackdelarna kontra bensinare? Hur ofta måste batteriet bytas ut, vad kostar ett nytt batteri?

Flera säger vart 10:e år men tveksamt iaf teslas då dom knappt kommer av bandet.
ett nytt batteri ligger nog på över 50 tusen kronor men kan nog komma att svaja upp och ner
beroende på framtida miljökrav i u-länderna där dom utvinns.
Citera
2014-08-06, 23:53
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Flera säger vart 10:e år men tveksamt iaf teslas då dom knappt kommer av bandet.
ett nytt batteri ligger nog på över 50 tusen kronor men kan nog komma att svaja upp och ner
beroende på framtida miljökrav i u-länderna där dom utvinns.

Såg att det kostade ca 30.000 dollar att få det utbytt i staterna, batteriet väger 400-450 KG i den nya bilen och man måste använda robotar till det. Man kan dock teckna en nybilsförsäkring som gör att batteriet byts ut efter 8 år för en kostnad på runt 80.000 SEK. Kör man långa sträckor är det inte heller bra då maxlängden är ca 30 mil innan laddning, och det minskar kontinuerligt i och med batteriet blir sämre.
Citera
2014-08-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Såg att det kostade ca 30.000 dollar att få det utbytt i staterna, batteriet väger 400-450 KG i den nya bilen och man måste använda robotar till det. Man kan dock teckna en nybilsförsäkring som gör att batteriet byts ut efter 8 år för en kostnad på runt 80.000 SEK. Kör man långa sträckor är det inte heller bra då maxlängden är ca 30 mil innan laddning, och det minskar kontinuerligt i och med batteriet blir sämre.

Det skulle svida , känns inte som att det är nått för sverige. Hur klarar batteriet kyla ? lär gå åt ordentligt med energi enbart för att värma kupén sen är mobilbatterier döda efter några minuter i 25-
blir jobbigt då
Citera
2014-08-07, 00:03
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Det skulle svida , känns inte som att det är nått för sverige. Hur klarar batteriet kyla ? lär gå åt ordentligt med energi enbart för att värma kupén sen är mobilbatterier döda efter några minuter i 25-
blir jobbigt då

Jag håller med, det finns för många frågetecken. Dock vill jag gärna att elbilar ska etablera sig på marknaden, dock känns som det behövs mer utveckling och framförallt bättre batterier.
Citera
2014-08-07, 00:03
Medlem
En undran

Om jag hade köpt aktier på 100.000 kr når TS gav tipset hur mycket skulle aktierna varit värda idag?
Citera
2014-08-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wannabebrat2
En undran

Om jag hade köpt aktier på 100.000 kr når TS gav tipset hur mycket skulle aktierna varit värda idag?

En ökning med 660 % hade det gett dig. Från 38 dollar dagen TS rekomenderade tills idag på 250 dollar är en ökning med 660 %.
Gånga dina 100 000 kr med 6.6 och du får 660 000kr.

summa summarum:
Om du hade investerat 100 000 kr dagen TS gjorde tråden hade du nu haft 660 000 kr
en jävligt bra vinst
Citera
2014-08-07, 05:32
Medlem
Snackat med ett par norrmän som haft Tesla i rätt många år. Inga problem med kylan överhuvudtaget.
Ingen har faktist nämnt någon direkt down sida med bilen. Men så är det ju med dom flesta bilägare.

Tråden handlar iofs om aktien och ingen kan ju klaga på utvecklingen där, till skillnad från tex Saab aktien.
Citera
2014-08-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Snackat med ett par norrmän som haft Tesla i rätt många år. Inga problem med kylan överhuvudtaget.
Ingen har faktist nämnt någon direkt down sida med bilen. Men så är det ju med dom flesta bilägare.

Tråden handlar iofs om aktien och ingen kan ju klaga på utvecklingen där, till skillnad från tex Saab aktien.

Hur får du in Saab-aktien i det hela? Försvarsmateriel kontra elbilar?
Citera
2014-08-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur får du in Saab-aktien i det hela? Försvarsmateriel kontra elbilar?

Dagens ungdom. Förr fanns det lite udda bilar med dåliga motorer som också hette Saab. De valde egna, ibland innovativa vägar men lyckades aldrig nå fram. Idag syns bara entusiastbilarna på vägarna då dem kräver en hel del omsorg för att fungera vettigt.

Magnus Uggla är ju fortfarande på tapeten och det är just denna udda bil han anspelar på i sin låt Rumpnissar. "Hans vän är arab, han säger ställ dig som en Saab. så kör vi oh oh.."
Citera
2014-08-14, 10:31
Medlem
dkws avatar
Priset har stigit nu till 260$ för en aktie!

Låg som högst på 265$.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in