2025-01-16, 14:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Hade Figure gjort en börsintroduktion hade jag nog gått in med 25-50% av mitt kapital. Dumt kanske att lägga många ägg i samma korg, men som du säger är jag säker på att det finns utrymme för fler aktörer. Det är exakt nu i teknikutvecklingen som flertalet olika saker konvergerar och skapar förutsättningar för en revolution inom i stort sätt all tillverkning och många andra fysiska tjänster.

1. Agiliteten ska lösas - kan ju börja ses som i stort sätt klart.
2. Interface mellan människa och maskin (maskinen ska förstå vad människan vill) - lösning: LLM, också nästan i mål.
3. Spatial förmåga - börjar närma sig.
4. Training data så att de kan lära sig de tricks vi vill att de ska kunna - oklart när vi har tillräckligt av detta. Hemrobotar ska kunna städa och tvätta, handla och laga mat. Tillverkningsrobotar ska kunna sammarbeta i en fabrik. Militära robotar ska kunna rensa skyttevärn. Det här är ju ytterst obra men tyvärr en realitet att det är en av de områden som kommer driva utvecklingen av dessa humanoider

Då 1-4 är löst är marknaden redo för en total revolution.

Helt övertygad om att det kommer gå bra för oss båda, oavsett vart vårat kapital ligger, men jag håller mig borta från företag som inte redan är stora och vinstdrivande. Jag är färdig med chans-aktier.
Citera
2025-01-16, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Hade Figure gjort en börsintroduktion hade jag nog gått in med 25-50% av mitt kapital. Dumt kanske att lägga många ägg i samma korg, men som du säger är jag säker på att det finns utrymme för fler aktörer. Det är exakt nu i teknikutvecklingen som flertalet olika saker konvergerar och skapar förutsättningar för en revolution inom i stort sätt all tillverkning och många andra fysiska tjänster.

1. Agiliteten ska lösas - kan ju börja ses som i stort sätt klart.
2. Interface mellan människa och maskin (maskinen ska förstå vad människan vill) - lösning: LLM, också nästan i mål.
3. Spatial förmåga - börjar närma sig.
4. Training data så att de kan lära sig de tricks vi vill att de ska kunna - oklart när vi har tillräckligt av detta. Hemrobotar ska kunna städa och tvätta, handla och laga mat. Tillverkningsrobotar ska kunna sammarbeta i en fabrik. Militära robotar ska kunna rensa skyttevärn. Det här är ju ytterst obra men tyvärr en realitet att det är en av de områden som kommer driva utvecklingen av dessa humanoider

Då 1-4 är löst är marknaden redo för en total revolution.

SAAB borde gå in och utveckla krigsrobotar (om de inte redan gör det).
Det var ju tydligt efter att kriget i Ukraina startade att Saab gynnades rejält av det. Tråkigt med krig så klart, men bra att Saab kunde skina. Framtiden för krig är robotar (missiler), drönare och humanoida eller hundliknande robotar som kan bära vapen eller har vapen inbyggda.

Dock kommer Tesla absolut inte tillverka krigsrobotar, men andra kommer absolut att göra det.
Citera
2025-01-16, 16:10
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
SAAB borde gå in och utveckla krigsrobotar (om de inte redan gör det).
Det var ju tydligt efter att kriget i Ukraina startade att Saab gynnades rejält av det. Tråkigt med krig så klart, men bra att Saab kunde skina. Framtiden för krig är robotar (missiler), drönare och humanoida eller hundliknande robotar som kan bära vapen eller har vapen inbyggda.

Dock kommer Tesla absolut inte tillverka krigsrobotar, men andra kommer absolut att göra det.

Utvecklingen av Humanoida eller "hund" robotar som har militärt syfte är redan i slutspel om man så säger och de som är i final är USA och Kina. Dessa två aktörer är de enda som det står mellan. Inga andra inklusive Europa eller Ryssland har muskler eller resurser att kasta sig in i den här matchen.

Europa har en hel del innovation och mycket know how att vara stolt över men det här är ett manhattan-project och vi (Europa) är av vad jag får intrycket av inte med i det racet.

SAAB gör givetvis stora projekt inom AI, men det här är en för stor munsbit.

Tillbaka till TSLA:
De behöver bara leda vägen och se till att knowhow finns i USA. Sen militariserar någon annan det.
Citera
2025-01-16, 20:03
Medlem
raskenss avatar
Ser ut som det är en nedåtspiral för cybertrucken:

https://carup.se/lagret-svammar-over...ut-cybertruck/
Citera
2025-01-16, 20:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag drar inte i för stora växlar av demos som släpps, då Tesla är angelägna om att visa så lite som möjligt men samtidigt attrahera ingenjörer

Skämtar du? "...Tesla visar så lite som möjligt"

Du menar att Tesla aldrig visar upp nånting i spektakulära shower och megaevent där förhoppningar om en syntetisk technovärd ska komma om ett år?

Jag väntar fortfarande på dessa 300000 robotaxis som skulle bli sedelpressar för 6år sen.
Senast redigerad av raskens 2025-01-16 kl. 20:11.
Citera
2025-01-16, 21:29
Medlem
Humeruss avatar
Tror ni vi är Peak Tesla hat just nu eller?
Började köra en Tesla för många år sedan och trodde aldrig att bilen skulle skapa så mycket känslor hos andra. Då var det blandade åsikter om mitt bilval, tänkte det skulle avta ganska fort. Men i motsats har det verkligen intensifierats är nu väldigt homogent negativa åsikter 😅
Alla nyheter är nästan rabiat negativa, haglar med artiklar med varningar om aktien och bilarna och företaget.

Jag blir allt som oftast tvärtemot när grupp psykologin pekar likriktat åt ett håll.

Nu något helt annat, någon som vet om FSD intäkterna realiseras till fullo eller ligger delar fortfarande som ”deferred revenue” ?
Citera
2025-01-17, 01:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Tror ni vi är Peak Tesla hat just nu eller?
Började köra en Tesla för många år sedan och trodde aldrig att bilen skulle skapa så mycket känslor hos andra. Då var det blandade åsikter om mitt bilval, tänkte det skulle avta ganska fort. Men i motsats har det verkligen intensifierats är nu väldigt homogent negativa åsikter 😅
Alla nyheter är nästan rabiat negativa, haglar med artiklar med varningar om aktien och bilarna och företaget.

Jag blir allt som oftast tvärtemot när grupp psykologin pekar likriktat åt ett håll.

Nu något helt annat, någon som vet om FSD intäkterna realiseras till fullo eller ligger delar fortfarande som ”deferred revenue” ?

Peak hat när det gäller precis allt tror jag. Varenda miserabel incel i hela världen är ute på nätet och skriver av sig sin frustration. I verkligheten så bryr sig inte vanligt folk.
Citera
2025-01-17, 07:10
Medlem
Skulle man sålt av allt igår och köpt tillbaks efter helgen tro? Är väl på mån Trump svärs in?
Citera
2025-01-17, 07:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Tesla försöker som bekant dölja Cybertruck försäljningen men om man googlar runt kan man ändå hitta sidor som rapporterat nyregistrerade CT. Man kom upp i sin högsta produktionsnivå i augusti, sen har CT försäljningen dalat.
Hittade dessa försäljningssiffror från diverse olika sidor:
Augusti, 5428
September, 4335
Oktober, 4039
November, 3784
December, 3730.

Tesla har flyttat över folk från Cybertrucks produktionslinje till Model Y i december. Det kommer kanske en liten ökning under Q1 2025 då CT från i år får 7500$ taxcredit men sen kommer det nog att stabilisera sig på 2000-3000 per månad, ingen kanonsuccé precis.
Citera
2025-01-17, 10:10
Medlem
Madagascars avatar
Vad tror ni om börsdagen för TSLA?

Det kommer ingen viktig amerikansk marknadsstatistik idag. Inget stort amerikansk bolag kvartalsrapporterar idag.

Igår stängde aktien på 414 (-3%). Just nu 417 i förhandeln.

Idag är sista handelsdagen innan inauguration på söndag.

Jag tänker att det kan bli en rejäl rusning idag!

Men, men, bottarna och de stora killarna vet man inte var man har.
Senast redigerad av Madagascar 2025-01-17 kl. 10:13.
Citera
2025-01-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tror ni om börsdagen för TSLA?

Det kommer ingen viktig amerikansk marknadsstatistik idag. Inget stort amerikansk bolag kvartalsrapporterar.

Igår stängde aktien på 414 (-3%). Just nu 417 i förhandeln.

Idag är sista handelsdagen innan inauguration på söndag.

Jag tänker att det kan bli en rejäl rusning idag!

Men, men, bottarna och de stora killarna vet man inte var man har.

Enligt många "experter" så kommer aktien krasha inom snar framtid. Antar de syftar på när Trump svärs in. Men man har inte så mkt över till dessa experter.
Citera
2025-01-17, 10:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Medan Ford i tysthet minskar produktionen på sin elektriska F150, som säljer sämre än Cybertrucken, trots att Ford säljer den i åtminstone 5 länder, OCH gör reklam!

Hur kommer det sig att Teslas misslyckanden alltid är mer lyckade än konkurrenternas normala aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in