Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-27, 14:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Norges störste fanboy Björn Nyland verkar ha tappat tron på Tesla:

https://carup.se/tesla-bjorn-kritisk...-vad-har-hant/

Apropå spökbromsningar så kan det gå riktigt illa:

https://carup.se/blev-livradd-for-si...de-ner-i-sjon/

"Don't get me wrong, the car is awesome" ... fortsätter att rabbla upp varför han tycker hela Teslas ekosystem är så bra.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?t=1054

Men Carup lyckades ändå "missförstå" Bjørn, samt de huvudrubriks-utbildade idioterna som lapar i sig dyngan de skriver.

Sen har vi ju Raskens, vårat egna lilla officiella clown-troll på forumet som inte har något bättre för sig. Endast en loser av rang har denna sysselsättningen.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-10-27 kl. 14:24.
Citera
2024-10-27, 14:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite siffror på omsättning för senaste kvartalet:
Tesla: 25B
VW: 83B
Toyota: 11T

Jämför man istället värdering så blir det en helt annan sak. Vilket var min poäng.

Big fail att inte fatta att det 11T var i Yen. Sen kan du ju låta det sjunka in att Toyota måste sälja flera ggr fler elbilar för att göra samma vinst. Toyota går inte ut med sin bruttomarginal på elbilar, men det lär ju inte vara i närheten av Teslas bruttomarginaler och lär inte närma sig dem heller i första taget. Kanske säger en del om hur man bör värdera Teslas fordonssektor. Värderingen tenderar ju att bli lite högre för ett företag som i slutändan är bland ett fåtal som kommer överleva när ingen kan konkurrera, och nej, det går inte att plötsligt och helt magiskt börja tillverka elbilar lika bra och billigt som Tesla när inte hela verksamheten är uppbyggd från grunden med fokus på eldrift.

Men då har vi ju inte ens nämnt allt annat i Tesla som växer och börjar falla på plats. Men du kommer helt enkelt aldrig fatta hela grejen. Antagligen aldrig någonsin. Vissa är helt enkelt alldeles för tröga.
Citera
2024-10-27, 17:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"Don't get me wrong, the car is awesome" ... fortsätter att rabbla upp varför han tycker hela Teslas ekosystem är så bra.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?t=1054

Men Carup lyckades ändå "missförstå" Bjørn, samt de huvudrubriks-utbildade idioterna som lapar i sig dyngan de skriver.

Sen har vi ju Raskens, vårat egna lilla officiella clown-troll på forumet som inte har något bättre för sig. Endast en loser av rang har denna sysselsättningen.

Du var alltså tvungen att titta igenom 17 minuter innan han säger detta.

https://youtu.be/3WTFpKx2Cj4?si=6buxijgTPQ2BPsDr

Vet du vad herr mongo,Tesla är en aldeles utmärkt bil. Helt okej. Allt det där andra som Musk fantiserar om är däremot hästhandlartrams.
Senast redigerad av raskens 2024-10-27 kl. 17:13.
Citera
2024-10-27, 19:09
Medlem
Citat:
Big fail att inte fatta att det 11T var i Yen. Sen kan du ju låta det sjunka in att Toyota måste sälja flera ggr fler elbilar för att göra samma vinst. Toyota går inte ut med sin bruttomarginal på elbilar, men det lär ju inte vara i närheten av Teslas bruttomarginaler och lär inte närma sig dem heller i första taget. Kanske säger en del om hur man bör värdera Teslas fordonssektor. Värderingen tenderar ju att bli lite högre för ett företag som i slutändan är bland ett fåtal som kommer överleva när ingen kan konkurrera, och nej, det går inte att plötsligt och helt magiskt börja tillverka elbilar lika bra och billigt som Tesla när inte hela verksamheten är uppbyggd från grunden med fokus på eldrift.

Men då har vi ju inte ens nämnt allt annat i Tesla som växer och börjar falla på plats. Men du kommer helt enkelt aldrig fatta hela grejen. Antagligen aldrig någonsin. Vissa är helt enkelt alldeles för tröga.
Ja det gick lite för fort där måste jag medge.
Men apropå att inte fatta...
Diskussionen rörde huruvida Tesla är ett jättebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara är ett jättebolag till värderingen. Ingenting diskuterades om elbilsdivisioner, men du kände dig tydligen manad att försöka bända diskussionen till ditt narrativ.
Det hade heller inget med framtiden att görs, vilket ni fanboys ofta vill snöa in på, utan här och nu
Senast redigerad av Mackan70 2024-10-27 kl. 19:12.
Citera
2024-10-27, 21:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Diskussionen rörde huruvida Tesla är ett jättebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara är ett jättebolag till värderingen. Ingenting diskuterades om elbilsdivisioner, men du kände dig tydligen manad att försöka bända diskussionen till ditt narrativ.
Det hade heller inget med framtiden att görs, vilket ni fanboys ofta vill snöa in på, utan här och nu

Topp 100 (no 79) i omsättning globalt är ju ändå rätt OK. När platsar man in på "jättebolag" enligt dig?
Citera
2024-10-27, 23:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Så du tycker inte att General Motors är ett jättebolag heller då?
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-10-27 kl. 23:55.
Citera
2024-10-28, 07:46
Medlem
Citat:
Diskussionen rörde huruvida Tesla är ett jättebolag eller inte. Och slutsatsen var att de bara är ett jättebolag till värderingen.

Tesla är 40 på Fortune 500. Om man inte tycker det är ett stort bolag så vet jag inte vad kriterierna är.
Citera
2024-10-28, 14:50
Lyssnade lite på Joe Rogans samtal med Trump. Trump säger att han ska ta bort tvingande mandat att köpa EV's. Hur kommer det att påverka TSLA-aktien kortsiktigt? Långsiktigt är det ju rakt uppåt men kortsiktigt? Kan det vara värt att sälja innan valet, vänta på dipp och sedan köpa tillbaka?

Någon som satt sig in i frågan?
Citera
2024-10-28, 15:46
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Lyssnade lite på Joe Rogans samtal med Trump. Trump säger att han ska ta bort tvingande mandat att köpa EV's. Hur kommer det att påverka TSLA-aktien kortsiktigt? Långsiktigt är det ju rakt uppåt men kortsiktigt? Kan det vara värt att sälja innan valet, vänta på dipp och sedan köpa tillbaka?

Någon som satt sig in i frågan?

Att tvinga företag att ha en viss del EV i sin flotta är ingen bra strategi - bättre isf att jobba för att bilarna faktiskt är bättre köp (vilket Tesla i många fall redan är).

Sen skulle jag avråda med att försöka tajma saker med valet osv. Det kan absolut vara skakigt kring valet men tror Trumps chanser att vinna är mkt stora, och en Trump-vinst hade inneburit mycket bra saker för Tesla. Så till den grad att jag tror Elon skulle få nytt vind i seglen och rent av kunna gå ut med mer aggressiva planer för expansion mm. Tror absolut chanserna är större att TSLA raketar på börsen med Trump än att vi kraschar med Kamala. Sen kan det ju såklart vara så att många tror likadant och detta redan delvis är inprisat.

Men oavsett hade jag inte satsat pengar på just den grejen.
Citera
2024-10-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Topp 100 (no 79) i omsättning globalt är ju ändå rätt OK. När platsar man in på "jättebolag" enligt dig?
Vad jag kan se så ligger de på plats 110 som även det iofs är imponerande.
Men med tanke på att de har ett flertal konkurrenter som omsätter bra mycket mer som jag gärna jämför med så ser jag snarare dessa konkurrenter som jättebolagen i sammanhanget
Citera
2024-10-28, 19:09
Medlem
Citat:
Så du tycker inte att General Motors är ett jättebolag heller då?
General motors omsätter nästan det dubbla mot Tesla och verkar i samma branch. Samtidigt som GM i sin tur har flera konkurrenter som omsätter dubbla deras omsättning.
Vilka av dessa skulle du klassa som jättebolag i det sammanhanget?
Citera
2024-10-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Tesla är 40 på Fortune 500. Om man inte tycker det är ett stort bolag så vet jag inte vad kriterierna är.
Var precis in på fortune 500 och kollade. Tesla återfinns på plats 110.
https://fortune.com/ranking/global50...ch/?Name=Tesla

Så lustigt att ni tjurar bara slänger ur er en massa skit som är så lätt att kolla upp. Från att jag skrev mitt inlägg (som triggade många fanboys ) så har vi gått från 110 till 76 (tror jag det var) och nu ner till plats 40.
Innan veckan är slut så toppar nog Tesla listan 😄
Senast redigerad av Mackan70 2024-10-28 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in