2024-05-27, 14:56
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fast jag följer ju vad som sägs i verkligheten och bildar mig en egen uppfattning. Normalbegåvade nöjer sig med en redan färdigbildad uppfattning som skedmatas genom skriverier. Oavsett så är det ju en rätt liten minoritet som öht bryr sig. Att du tror att hela världen bryr sig och hatar Musk är ju för att du är en del av sekten som lider av kognitiv dissonans efter att ha gått igång på för många huvudrubriker som finns endast för att det genererar många klicks. Bähähäh

Ja tänk om alla vore så begåvade som du. Tänk vilka diskussioner vi hade kunnat ha och hur världen hade sett ut. En del saker kan man bara fantisera om.
Citera
2024-05-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Ja tänk om alla vore så begåvade som du. Tänk vilka diskussioner vi hade kunnat ha och hur världen hade sett ut. En del saker kan man bara fantisera om.
Mest ägda utländska aktien på Avanza och Nordnet, ändå ser sig Tesla bulls som en liten klick begåvade människor som sett ljuset, och att majoriteten är obegåvade Elon haters..
Citera
2024-05-27, 16:29
Medlem
Citat:
Jo vi pratar om Teslas bilar med deras nuvarande hårdvara klarar av vision only. Eller ska alla köpa nya kameror alt nya bilar som är mkt dyrare när fsd äntligen fungerar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.

Det är säkert görbart med vision only. Det intressanta är väl om det är görbart delvis med Teslas hårdvara och delvis för en rimlig kostnad framgent.
Mitt första svar från denna kommentar:
ReijoHervonen: "AI kunna köra enbart med kameror tycker Elmo. Logik presenterad av en fullständig idiot."
Vi diskuterade vision only tekniken.

Okej, så vi är överens om att det enbart kameror + ai förmodligen kommer funka.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har du provat backa mot något när backkameran är smutsig av snöslask och salt en mörk kväll? Ultraljudssensorer brukar vara en räddning då, eller helt enkelt gå ut och kolla.. Någon form av rengöringsmekanism för backkameran hade ju kanske funkat, men inte ens detta har Tesla.

Mm, vore synd om Tesla löste hela självkörningsbiten men gick bet en miljard/biljon marknad för att de ej kan hantera smuts på backkameran.
Citera
2024-05-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Mm, vore synd om Tesla löste hela självkörningsbiten men gick bet en miljard/biljon marknad för att de ej kan hantera smuts på backkameran.
Vad bra, då förstår du problemet med enbart vision-based approach när man inte ens löst problemet med smuts på kamerorna som inte är bakom vindrutan..
Citera
2024-05-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hur nära är de andra tillverkarna med att få ut en självkörande bil på marknaden då?
De har förmodligen extremt långt kvar medan Tesla bara har skitlångt. Långt ifrån alla satsar dock några stora pengar på det. Så de flesta har valt att inte vara med i det racet. En bra assist räcker för de flesta. Alla har inte robot taxi drömmar. Det är enklare att leda när knappt någon är med och riktigt tävlar.
Citera
2024-05-27, 17:41
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Vad bra, då förstår du problemet med enbart vision-based approach när man inte ens löst problemet med smuts på kamerorna som inte är bakom vindrutan..

Det är så kul när man råkar argumentera mot sig själv.
Citera
2024-05-27, 17:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
De har förmodligen extremt långt kvar medan Tesla bara har skitlångt. Långt ifrån alla satsar dock några stora pengar på det. Så de flesta har valt att inte vara med i det racet. En bra assist räcker för de flesta. Alla har inte robot taxi drömmar. Det är enklare att leda när knappt någon är med och riktigt tävlar.

Jag bryr mig inte om FSD för eget bruk, jag fattar bara ekonomin att ersätta föraren när det gäller transport av människor och varor. Det företag som inte har det i framtiden kan inte konkurrera.
Och ursäkta om jag lägger mer vikt vid ord från experter som förstår tekniken än gissningar från folk som en gång trodde att Tesla låg sist i racet om full autonomi.
Citera
2024-05-27, 19:04
Medlem
Citat:
Japp.
Men förstår du vad jag menade? Tror du att smuts på kameran kommer stoppa killen som landar raketer, bygger tunnlar och löser FSD?

Citat:
Det är så kul när man råkar argumentera mot sig själv.
Sen när förstår du ens VAD som diskuteras.
Citera
2024-05-27, 19:26
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Japp.
Men förstår du vad jag menade? Tror du att smuts på kameran kommer stoppa killen som landar raketer, bygger tunnlar och löser FSD?

Lille bubben dåååå inte bi aj.
Citera
2024-05-27, 19:34
Medlem
Citat:
Japp.

Bygger tunnlar? Nog för att hans space x faktiskt lyckats med att landa raketer, men ”löser fsd” är inte en bedrift förrän det är gjort, bygga tunnlar fattar jag inte vad du menar. Menar du det fiaskot till kollektivtrafikssystem han byggt i Las Vegas som är utklassat av varenda tunnelbana i hela världen, även sett till hur dessa såg ut för 100 år sedan typ?

Ska han lösa smuts på kamerorna med en OTA? Eller behöver varenda såld Tesla få en eftermonterad anordning monterad för att klara av självkörning i alla förhållanden?
Citera
2024-05-27, 20:25
Medlem
Citat:
Bygger tunnlar? Nog för att hans space x faktiskt lyckats med att landa raketer, men ”löser fsd” är inte en bedrift förrän det är gjort, bygga tunnlar fattar jag inte vad du menar. Menar du det fiaskot till kollektivtrafikssystem han byggt i Las Vegas som är utklassat av varenda tunnelbana i hela världen, även sett till hur dessa såg ut för 100 år sedan typ?

Ska han lösa smuts på kamerorna med en OTA? Eller behöver varenda såld Tesla få en eftermonterad anordning monterad för att klara av självkörning i alla förhållanden?

Hmm, du har nog rätt. Smuts på kamerorna är ett för stort tekniskt problem.
Självkörande bilar kommer ej hända.
Citera
2024-05-27, 20:29
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Hmm, du har nog rätt. Smuts på kamerorna är ett för stort tekniskt problem.
Självkörande bilar kommer ej hända.

Du fattar ju att när man säger så som han gör så syftar han inte på att idén aldrig kommer fungera trots att du kastar oändligt med pengar på det. Han menar att Teslas bilar inte har den utrustning som krävs för att få det att fungera.

Varför försöker ni alltid missförstå med flit? Tror du att Teslas bilar har vad som krävs för att klara vision only? Om du svarar ja på den. Kan du då förklara för mig att de fortfarande efter alla år kör rakt in i objekt mitt på ljusa dagen utan skymd sikt, dimma, regn eller något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in