Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Nu var det ju inte undanflykter som ovan jag var ute efter, utan ett erkännande om att din post inte var var så tydlig med att förmedla fakta, att SDs politiker har den näst lägsta utbildningsnivån i riksdagen. Det är nästan som att man tror att du avsiktligen ville vilseleda ...

Syftet med inlägget var att illustrera att SD:s riksdagsledamöter inte ligger i botten när det gäller utbildningsnivå. Du har byggt en halmgubbe genom att efterkonstruera ett annat syfte (total kartläggning av utbildningsnivån inom samtliga partiers riksdagsgrupper) och sedan försökt tillskriva mig det syftet, och därav dragit slutsatsen att jag "censurerat" övriga partier. Dina halmgubbar får du hantera själv.
Vidare finner jag analyser och statistikdribblande kring väljargruppers sammansättning tämligen irrelevant. Korrelans vs kausalitet kan man leka med tills man blir blå och hitta på vilka ogrundade argument som helst. Om jag vore radikalfeminist skulle jag peka på kopplingen mellan SD-sympatier och utbildningsnivå kontra diskrepansen mellan könen vad beträffar SD-väljare, och anföra det som 'bevis' för att kvinnor är intelligentare än män och att mäns rösträtt därför borde dras in. Eller så kan man roa sig med att visualisera de 3% högskoleutbildade som enl. SCB PSU 2012-11 sympatiserar med SD - de är c:a 67 499 till antalet och skulle därmed spöa Springsteens svenska publikrekord på Ullevi förra sommaren (66 018). Eller så jämför vi andelen M-väljare (47%) som enl. SOM vill minska flyktingmottagandet, och motsvarande andel V-väljare (22%) och konstaterar att kommunistiska trasproletärer
egentligen är högutbildade, medan välbärgade moderatväljare
egentligen är lågutbildade utan veta om det. Eller hey, varför inte anföra den astronomiska diskrepansen i SD-sympatier mellan högskoleutbildade i Malmö resp. Umeå som en möjlig indikation på att skånska välutbildade i själva verket är obildade? Kanske kan du rentav bevisa att Umeås lågutbildade är i MENSA-klass medan Malmös högskoleutbildade är drägg ur trasproletariatet.
Allt det där är dock slöseri med energi, eftersom det enda som betyder något i slutändan är valresultatet. Att S-ledamöterna ligger i botten i utbildningsnivå ändrar inte det faktum att de alltjämt är Sveriges största parti och att de regerat under 65 av de senaste 100 åren. Högutbildade riksdagsledamöter är uppenbarligen ingen valvinnare, med tanke på att SD i Sentios januarimätning var större än FP och MP tillsammans (14% vs 12,9%).