2013-02-16, 12:29
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Varför skulle jag hata Sverigedemokrater - de bereder ju mig så mycket nöje. Speciellt de som spammar FB och andra internetforum.

Sedan säger det faktum att 84 % av LO-medlemmarna inte är sverigedemokrater inte speciellt mycket om hur stor andel av sverigedemokraterna som faktiskt jobbar.

Alla som har ett arbete är inte LO-medlemmar.

Det du möjligen fångat är att SD troligen vinner mark bland yngre väljare och att de till stor del inte har någon examen eftersom de är i den åldern när man skaffar sig en utbildning.
Kan erinra om att rösträttsåldern inträder vid 18 års ålder och att dagens 17 åringar får rösta i valet 2014.

Förutom då våra ålderspensionärer där SD vinner många nya väljare.

Jag förstår inte varför tokvänstern hyser klassförakt mot dessa grupper. De grupper som mycket riktigt har svårt att finna extrajobb samt i större utsträckning alltmer känner sig undanträngd av "mångkulturen"..

Alla är inte etniska svenskar mitt i livet.

Där har du dina WT.
Senast redigerad av Rektangel 2013-02-16 kl. 12:32.
Citera
2013-02-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vilken tur du har. Vi blir ju fler och fler. Jag antar att du hade jätteroligt när Sentio presenterade siffran 13,1% häromdagen?

Räknas som hörsägen och totalt ovesäntligt.
Nästan 6% röstade på sd. Sjätte största parti i riksdagen.
Eller du tror mandaten ökar och minskar beroende på vilken vecka det är?
Citera
2013-02-16, 14:31
Medlem
Citat:
Nu var det ju inte undanflykter som ovan jag var ute efter, utan ett erkännande om att din post inte var var så tydlig med att förmedla fakta, att SDs politiker har den näst lägsta utbildningsnivån i riksdagen. Det är nästan som att man tror att du avsiktligen ville vilseleda ...
Syftet med inlägget var att illustrera att SD:s riksdagsledamöter inte ligger i botten när det gäller utbildningsnivå. Du har byggt en halmgubbe genom att efterkonstruera ett annat syfte (total kartläggning av utbildningsnivån inom samtliga partiers riksdagsgrupper) och sedan försökt tillskriva mig det syftet, och därav dragit slutsatsen att jag "censurerat" övriga partier. Dina halmgubbar får du hantera själv.

Vidare finner jag analyser och statistikdribblande kring väljargruppers sammansättning tämligen irrelevant. Korrelans vs kausalitet kan man leka med tills man blir blå och hitta på vilka ogrundade argument som helst. Om jag vore radikalfeminist skulle jag peka på kopplingen mellan SD-sympatier och utbildningsnivå kontra diskrepansen mellan könen vad beträffar SD-väljare, och anföra det som 'bevis' för att kvinnor är intelligentare än män och att mäns rösträtt därför borde dras in. Eller så kan man roa sig med att visualisera de 3% högskoleutbildade som enl. SCB PSU 2012-11 sympatiserar med SD - de är c:a 67 499 till antalet och skulle därmed spöa Springsteens svenska publikrekord på Ullevi förra sommaren (66 018). Eller så jämför vi andelen M-väljare (47%) som enl. SOM vill minska flyktingmottagandet, och motsvarande andel V-väljare (22%) och konstaterar att kommunistiska trasproletärer egentligen är högutbildade, medan välbärgade moderatväljare egentligen är lågutbildade utan veta om det. Eller hey, varför inte anföra den astronomiska diskrepansen i SD-sympatier mellan högskoleutbildade i Malmö resp. Umeå som en möjlig indikation på att skånska välutbildade i själva verket är obildade? Kanske kan du rentav bevisa att Umeås lågutbildade är i MENSA-klass medan Malmös högskoleutbildade är drägg ur trasproletariatet.

Allt det där är dock slöseri med energi, eftersom det enda som betyder något i slutändan är valresultatet. Att S-ledamöterna ligger i botten i utbildningsnivå ändrar inte det faktum att de alltjämt är Sveriges största parti och att de regerat under 65 av de senaste 100 åren. Högutbildade riksdagsledamöter är uppenbarligen ingen valvinnare, med tanke på att SD i Sentios januarimätning var större än FP och MP tillsammans (14% vs 12,9%).
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-02-16 kl. 14:43.
Citera
2013-02-16, 14:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Här kommer lite hjälp:

Alla vet att Almgården brottas med hög arbetslöshet, alkoholism och rasism, inte så konstigt att SD har sitt starkaste stöd där, en sunkig kvarleva av det gamla fabriksamhället Malmö.
Vad Almgården har att vinna på högerextrem politik är en gåta, de fattigas trygghet kommer att försämras, samtidigt stärks arbetsgivarnas makt. Troligen är de boende medvetna om sitt självskadebeteende, men det är ett uttryck för social misär som inte blir bättre genom att försvaga arbetares rättigheter.

Ytterligare bekräftelse på det klassförakt som frodas bland SDs motståndare.
Citera
2013-02-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Här kommer lite hjälp:

Alla vet att Almgården brottas med hög arbetslöshet, alkoholism och rasism, inte så konstigt att SD har sitt starkaste stöd där, en sunkig kvarleva av det gamla fabriksamhället Malmö.
Vad Almgården har att vinna på högerextrem politik är en gåta, de fattigas trygghet kommer att försämras, samtidigt stärks arbetsgivarnas makt. Troligen är de boende medvetna om sitt självskadebeteende, men det är ett uttryck för social misär som inte blir bättre genom att försvaga arbetares rättigheter.

Inte alls...
Ett reportage från ett liknande område i Göteborg:
http://www.youtube.com/watch?v=27BT7X8AkXE

On topic
I en TV-intervju straxt efter valet 2010 benämnde den socialdemokratiske statsvetaren Stig-Björn Ljunggren SD:s väljare som "White Trash".
Citera
2013-02-16, 15:56
Medlem
Citat:
Att kalla SDs kärnväljare för arbetarklass är ett hån mot arbetarklassen. Trasproletariat
är ett bättre ord.

Jobbar på lager, där är det mer naturligt att ha sympatier med SD än att inte ha det även om man inte själv röstar SD. Det gäller även bland invandrarna, vi har många och flera av dem stöder SD på flera punkter oavsett vad de röstar.
Citera
2013-02-16, 16:01
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analabertil
Allt detta bottnar i en åsikt. Invandrare är mindre värda än oss svenskar. Vet du var det kallas? Att göra skillnad mellan folk och folk...eller i folkmun RASISM
I mindre intelligenta människors munnar kanske man använder ordet rasism (du verkar själv tycka om det ordet), men självklart är det inte rasism.

Invandringskritik, (kultur/national/social-)konservatism, nationalism, islamofobi, xenofobi, osv. Många ord (vissa mer korrekta än andra) kan användas för att beskriva Sverigedemokraterna och deras politik; rasism är inte ett av dem.

Jag förstår dock att du väljer att hänga kvar vid det ordet eftersom det är väldigt populärt och fortfarande innehar en relativt stor (om än kraftigt minskande på grund av sådana som dig) slagkraft. Dessutom har ju Sverige av någon anledning valt att transformera ordet till att innefatta mer eller mindre all kritik och ifrågasättande av det som inte är traditionellt svenskt. Men det är fortfarande fullständigt inkorrekt att använda ordet, och du framstår som en otrolig idiot när du raljerar om "rasismen" och hur alla som röstar på SD är "rasister". Det är antagligen också därför ingen tar dig på allvar. Men baserat på dina inlägg i tråden känns det inte som att du verkligen vill att någon ska ta dig på allvar; du vill nog bara slänga ur dig lite anklagelser för att känna dig moraliskt överlägsen
Citera
2013-02-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Vet inte om jag missförstått något, men är det inte meningen att vänstern ska sympatisera med de breda folklagren, med lågutbildade, med landsorten, med de som haft oturen att bli arbetslösa? Lyssnar man på Åsa Linderborg-skocken i Stockholm så låter de ju snarare som ett gäng nyrika grosshandlare som sitter på Djursholms-verandan och hånar "förlorarna" i arbetarklassen.

Vad hände med vänsterns solidaritet med samhällets gräsrötter? Att ösa förakt över lågutbildade och arbetslösa, är det vad socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister står för? Skulle det inte vara precis tvärtom?

Det handlar väl om makt och maktstrukturer. Det vi har sett under en tid och egentligen ganska länge, är att de etablerade politiska rörelserna inklusive stödorganisationer inom bla media kämpar med näbbar och klor för att behålla sina samhällsprivilegier i någon mening. Därför spottar och fräser så till synes olika rörelser, som vänster och liberaler över samma företeelser i samhället.

Vi ser en maktkamp, men för att förstå den behöver man backa tillbaka lite och försöka vara objektiv samt se lite uppifrån, i mening helikopterperspektiv.
Citera
2013-02-16, 19:37
Medlem
DRD4s avatar
Citat:

Haha nu har du visst gjort bort dig själv och resten av de ryggdunkande SD-fundamentalisterna i tråden igen: Här är den ocensurerade statistiken som du på sant Avpixlat/Pravdamaner censurerade:

Eftergymnasial, 3 år eller mer:
M: 53,6
C: 50,0
FP: 78,6
KD: 50,0
MP: 36,4
S: 22,4
V: 62,5
SD: 35,3

Det är alltså bara S som har lägre andel med eftergymnasial utbildning än SD. Samtliga andra partier har högre andel. även i detta avseende befäster alltså SD återigen sin ohotade plats bland samhällets bottenskrap.

Källan till statistiken försökte sopa under mattan är här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____160734.aspx

Detta skulle kunna vara den typiske sverigedemokraten:
http://www.youtube.com/watch?v=g9dJtGUvtcE

Gjort bort sig? det är snarare du som bevisat att S nästan har nästan dubbelt så många lågutbildade väljare än SD.

"släng med sleven" vilket knegartugg! mustigt uttryckt av en fiin akademiker! att ni inte spyr på er själva? ni vänsterväljarna som lever i en bubbla, är höginkomsttagare och samtidigt försöker intala er att ni är så fina och solidariska.

Jobbigt för er som lever i lögnen nu när SD är tredje största partiet i Sverige?

SD anhängare är kraftigt överrepresenterade bland LO medlemmar, arbetarna.
Citera
2013-02-16, 19:41
Medlem
Wargs avatar
Känner också igen det här hatet då min grupp är den största målgruppen för deras attacker - medelklassen. Vad medelklassen än gör så är det fel. Eftersom vi inte sitter i en hyresrätt i Hökarängen och läser Kafka med en bit surdegsbröd i mun utan istället tittar på Lets Dance ackompanjerat av en glasflaska öl av dyrare variant i en villa/bostadsrätt så är vi "white trash", eller "tacky".

Min uppfattning av de vänstermänniskor jag stött på är att de anser att överklassen utnyttjar både arbetarklassen och oss i medelklassen, de är därmed på något sätt arga på att medelklassen har så mycket mer tillgångar än arbetarklassen, även om gapet till överklassen självklart är stort.

En annan del av arbetarklassen, SD:are/SvP:are osv osv, helt enkelt arbetare som är främlingsfientliga/old school-sossar får också mycket hat utan arbetarvänstern.

Överklassen tycker jag i princip aldrig får skit från arbetarklassen/vänstern, inte lika mycket som medelklassen och SD-arbetarklassen i alla fall.

(Nu talar jag om klasstillhörighet efter ekonomiska tillgångar. Finns ju även ex. fattigare adel som ändå är överklass)

Ska dock erkännas att det finns många inom medelklassen som är väldigt skitnödiga ang. märken osv. Inkl. jag själv. Det är rätt vanligt att man köper billigare basvaror under veckorna och spenderar pengar på viner, champagne, ostar osv. under helgerna.

Men samma skitnödighet finns även inom vänstern/arbetarklassen där alla är så jääävla skitnödiga om att vara så svåra och alternativa som möjligt, de vill känna sig unika och i det här strävandet tar man för sig unika ting - de blir dock som alla andra i slutändan eftersom alla går på "unique hunt". Skulle dock kunna vara så att jag just nu beskriver medelklassen som är wannabe-arbetarklass, Söder-fjanten dvs.
Senast redigerad av Warg 2013-02-16 kl. 19:47.
Citera
2013-02-16, 20:09
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
On topic
I en TV-intervju straxt efter valet 2010 benämnde den socialdemokratiske statsvetaren Stig-Björn Ljunggren SD:s väljare som "White Trash".

Detta är denna typ av hyckleri och hat mot arbetarklassen som tråden handlar om.

Ett annat är ju Aftonbladets krönikör Cantwell som anklagas för att sextrakassera tjejer på jobbet och skriver på twitter att han vill skjuta ett par svenskar för att de talar med dialekt och är lantisar. För att senare skriva i Aftonbladet om vikten av tolerans och att man inte ska ha fördomar mot människor.

Fördomar, hat och rasism är alltid okej inom PK-vänstern men bara så länge det sker mot vita män eller vackra vita kvinnor.
Citera
2013-02-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analabertil
Vet du var det kallas? Att göra skillnad mellan folk och folk...eller i folkmun RASISM
Det skulle man kunna se som ett exempel på just observationen i #1.

PK-vänstern definierar om begreppet rasist till att vara något de kan ta till mot personer de ser ned på. Här trasslar man dock in sig själv genom att göra skillnad på folk och folk och kalla vissa rasister. Då blir man själv rasister iom att man själv ägnar sig åt just den diskrimineringen. Att inse det sista är inte svårt men kräver ett minimum av tankverksamhet, så det är inte självklar att alla läsare hängde med på det.

PK-vänstern brukar också gilla att göra skillnad på bonustagare och icke-bonustagare. Dvs folk och folk. Så de som gnäller över direktörer och andra bonusjägare borde väl då kunna anses vara rasister. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in