Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Haha nu har du visst gjort bort dig själv och resten av de ryggdunkande SD-fundamentalisterna i tråden igen: Här är den ocensurerade statistiken som du på sant Avpixlat/Pravdamaner censurerade
Ehhh... "censurerat"? När jag ramlade in i tråden noterade jag det gamla vanliga tugget om white trash vs. utbildningsnivå. Jag googlade, hittade SCB-statistiken och konstaterade snabbt att det fanns ett ännu värre white trash-parti, och postade därför den jämförelsen. Det var den relevanta frågan. Att MP och FP har högst genomsnittlig utbildningsnivå bland riksdagsledamöterna är känt sedan länge.
OBS -
genomsnittlig. Du har lyft ut enbart eftergymnasial >=3 år och ger därigenom intrycket att FP har högsta utbildningsnivån, men har då missat att MP vinner på att de enbart har högskoleutbildade medan FP har några med endast gymnasial utbildning. Dessutom har du tagit siffrorna från fel rad och listat enbart männen istället för sammanvägningen av båda könen. Jag ska dock inte sjunka till din nivå och bräkflabba arrogant om "censur", utan nöjer mig med att säga att du läser slarvigt.
Varför jämförelsen S/SD är särskilt intressant är för att den illustrerar de dubbla måttstockarna i debatten. Med undantag för att många gjorde sig lustiga över Ringholms usla skolresultat och utbildningsnivå när han var finansminister, har vare sig sosseväljarnas eller riksdagssossarnas utbildningsnivå varit föremål för mediauppmärksamhet, statsvetaranalyser och dylikt. Men i fallet SD är det tydligen föremål för aldrig sinande fascination.