Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-10, 14:17
  #1
Medlem
Har en MBP köpt hösten 2010 som fungerat felfritt fram till igår. Började uppleva den som seg när jag tittade igenomett stort antal bilder efter att ha installerat dropbox. Inatt när jag kom hem försökte jag starta den vilket först inte lyckades (endast apple-loggan och 'laddningshjulet' snurrandes), men efter ett antal reset/bootförsök kom jag in till skrivbordet och lyckades starta firefox. Sen frös den igen.

Nu på morgonen lyckades jag starta den en gång, kom till skrivbordet, började försöka överföra bilder till en extern hårddisk - men den krashade den igen. Har inte lyckats koma till skrivbordet sen dess.

Har provat:
Starta i säkert läge - funkar ej! Ser Apple-loggan och laddningsnurran i ca en minut, sen byts loggan ut mot en stoppsignal, sen inget mer.

Återställt NVRAM/PRAM - ingen skillnad

Startat från OSX-skiva - fungerar! Men skivverktyget hittar inte min hårddisk, utan bara DVD-R! kan alltså inte utföra disk repair osv.

Har hårddisken pajat helt? Har jag något hopp om att återfå bilder osv (har ej backup)?
Citera
2013-02-10, 14:26
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Har hårddisken pajat helt? Har jag något hopp om att återfå bilder osv (har ej backup)?

Det låter som en havererad disk, ja.

Om den inte ens _syns_ i installationsverktyget, så kopplar den troligen inte upp sig mot databussen alls, och alltså kommer den troligen inte att fungera bättre i en extern USB-vagga heller.

Men du kan ju alltid testa att sätta den i en extern vagga och koppla den till en annan dator, men om den inte dyker upp alls där heller, sluta försöka, och lämna disken till något labb (Aurora, IBAS, etc) och var beredd på att punga ut några tusenlappar.
Citera
2013-02-10, 14:34
  #3
Medlem
OK, tack för svar. Allt talar för att disken är snorpaj.
Citera
2013-02-10, 14:37
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Jag vet inte om det var någon utanför flashback eller en tråd här, där en person hade problem med sin hårddisk i sin Macbook Pro. Personen köpte en ny disk men det visade sig vara anslutningen till disken som det var fel på, inte disken i sig.

Lösning: Om du har en extra 2.5" SATA-disk, prova installera den i din dator och se om den syns i skivverktyg. Gör den det är det fel på din hårddisk. Gör den inte det så är det fel på sladden i datorn.

Om det är fel på din hårddisk så står det mellan att lämna in den till någon firma för att få tillbaka filerna. Det kan ju förstås vara värt att koppla in den genom någon extern anslutning efter du bytt disk i datorn och se om du kan få av filerna. Men det beror ju på vad du har på disken.

Tips till framtiden: köp en extern hårddisk och börja säkerhetskopiera. Det kostar dig max en tusenlapp och besparar dig mödan att eventuellt behöva betala mer än så för att återfå filerna på en krashad hårddisk.
Citera
2013-02-10, 15:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag vet inte om det var någon utanför flashback eller en tråd här, där en person hade problem med sin hårddisk i sin Macbook Pro. Personen köpte en ny disk men det visade sig vara anslutningen till disken som det var fel på, inte disken i sig.

Lösning: Om du har en extra 2.5" SATA-disk, prova installera den i din dator och se om den syns i skivverktyg. Gör den det är det fel på din hårddisk. Gör den inte det så är det fel på sladden i datorn.

Om det är fel på din hårddisk så står det mellan att lämna in den till någon firma för att få tillbaka filerna. Det kan ju förstås vara värt att koppla in den genom någon extern anslutning efter du bytt disk i datorn och se om du kan få av filerna. Men det beror ju på vad du har på disken.

Tips till framtiden: köp en extern hårddisk och börja säkerhetskopiera. Det kostar dig max en tusenlapp och besparar dig mödan att eventuellt behöva betala mer än så för att återfå filerna på en krashad hårddisk.

OK, tack för tipset. och det där med extern hd är naturligtvis något jag borde gjort, men inte kommit för. Ska skruva upp den och byta hd imorgon, får se hur det går.
Citera
2013-02-10, 15:51
  #6
Medlem
leena.hiltunens avatar
Bra informationstråd det här.
Citera
2013-02-10, 16:46
  #7
Medlem
pouandreass avatar
Joomla:s svar är mycket korrekt. Det räcker oftast med att byta dockan till disken (kontakten). Sällan hårddisken är trasig.
Citera
2013-02-10, 16:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Joomla:s svar är mycket korrekt. Det räcker oftast med att byta dockan till disken (kontakten). Sällan hårddisken är trasig.

Intressant! kanske värt ett försök. Kan ny kontakt/docka köpas på typ webhallen och bytas av en vanlig klåpare (jag) med medelmåttlig hårdvarukompetens?
Citera
2013-02-10, 16:59
  #9
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Intressant! kanske värt ett försök. Kan ny kontakt/docka köpas på typ webhallen och bytas av en vanlig klåpare (jag) med medelmåttlig hårdvarukompetens?

Vet faktiskt inte var du kan köpa dessa. Ebay?

1. Ta bort alla skruvar på undersidan.
2. Kontakten till batteriet drar du ur.
3. 2 skruvar som håller disken.
4. Resten klurar du ut.

Finns guide på ifixit också.
Citera
2013-02-10, 17:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Vet faktiskt inte var du kan köpa dessa. Ebay?

1. Ta bort alla skruvar på undersidan.
2. Kontakten till batteriet drar du ur.
3. 2 skruvar som håller disken.
4. Resten klurar du ut.

Finns guide på ifixit också.

Kollade på ifixit nyss och att byta till en ny disk kommer inte vara några problem. Jaja, jag snackar med personalen på nån hårdvarubutik imorgon. Btw, någon som vet nån sådan butik i Malmö där personalen vet vad dom snackar om?
Citera
2013-02-10, 17:25
  #11
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Kollade på ifixit nyss och att byta till en ny disk kommer inte vara några problem. Jaja, jag snackar med personalen på nån hårdvarubutik imorgon. Btw, någon som vet nån sådan butik i Malmö där personalen vet vad dom snackar om?

Elgiganten brukar ha en apple certifierad person på plats. Samma med apple butiker. Dessa har kanske även den del du behöver. Apple certifierade affärer finns på Apples hemsida.
Citera
2013-02-10, 18:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Elgiganten brukar ha en apple certifierad person på plats. Samma med apple butiker. Dessa har kanske även den del du behöver. Apple certifierade affärer finns på Apples hemsida.

Tack för tipset! Hittade en premium reseller på Baltzarsgatan som jag jagar upp imorgon. Återkommer med hur det går med allt, så kanske tråden kommer till användning för någon en vacker dag

Återigen: tack för all input!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback