2005-05-10, 15:43
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Jag har inte hittat någon dokumenterad reaktionstyp för alkener och ammoniak. När jag förr i tiden blaskade med dessa saker och mixade med svavel och kokade med glödande kolstift så minns jag hller inte att jag noterade något speciellt.

Men nu räcker det plötsligt att jag häller ammoniaklösning och balsaterpentin i en öppen behållare och låter det stå ett tag. Eventuellt kan jag låta avdunstning ske tills bara en trög massa återstår. Hjärtat börjar bulta och jag känner av ett starkt illamående.

Är detta en psykologisk överkänslighetsreaktion av något slag eller kan någon annan verifiera? Har jag missat en reaktionstyp för alken och ammoniak eller sker reaktion pga. högre spänning i ringformade isoprenderivat?
Citera
2005-05-11, 19:46
Medlem
Jomazis avatar
Vad exakt innehåller balsaterpentin?
Vilket märke var det du slabbade med förr, vilket märke var det idag?
Hur luktar det?

Det kanske finns någon katalysator som ställer till med saker i balsaterpentien.
Citera
2005-05-11, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Vad exakt innehåller balsaterpentin?
Vilket märke var det du slabbade med förr, vilket märke var det idag?
Hur luktar det?

Det kanske finns någon katalysator som ställer till med saker i balsaterpentien.

Lägger till en fråga på dina frågor.

Vad ÄR balsaterpentin?
Citera
2005-05-11, 20:21
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Om jag minns rätt så är rätt många ingredienser liknande dem i tea-tree-oil, bortsett från att proportionerna är andra och eventuellt med ett par undantag. Huvudingrediensen i tea-trea-oil terpinen-4-ol är naturligtvis obetydlig i terpentin men terpinen tror jag finns med osv. Jag refererar därför med en lista på ingredienserna i tea-tree-oil.

Mean Percentage Composition of Major Components of Tea Tree Oil,
Terpinen-4-ol Type (the low cineole oil specified by the Standards Association of Australia)

*97 components have been identified, this table relates to major
components only.

a-pinene 2.46
g-terpinene 20.20
a-thujene 0.83
r-cymene 2.80
beta-pinene 0.66
terpinolene 3.45
sabinene 0.45
aromadendrene 1.68
myrcene 0.86
terpinen-4-ol 37.93
a-phellandrene 0.44
virdiflorene 1.68
a-terpinene 9.56
a-terpineol 3.01
limonene 1.01
d-cadinene 1.49
beta-phellandrene 0.94
globulol 0.86
1,8-cineole 3.87
virdiflorol 0.33
Citera
2005-05-11, 21:23
Medlem
zoccers avatar
Balsamterpentin är vegetabiliskt framställd terpentin i motsats till Mineralterpentin.

Luktar terpentin! (fast inte alls lika starkt som ovanstående.)
Används som spädning till oljefärger, ffa. om man målar inomhus just pga ovanstående.
Träbåtsägare föredrar balsamterpentin, då mineralterpentin torkar ut trä och gör det sprödare. (Förstör ligninet har jag för mig)

Består av cykliska terpenkolväten främst alfa-pinen, aromatiska kolväten och en mycket liten del bensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in