2005-05-10, 14:34
Medlem
Makehastes avatar
I höstas läste jag en 20-poängskurs som var uppdelad i fyra fempoängsmoment, av vilka jag avslutat tre. Det sista momentet var ganska flummigt och flytande och när hemtentaveckan kom kände jag inte att jag visste vad jag skulle skriva, och eftersom inlämningen skulle ske via mail och vi inte skulle träffa lärarna mer sköt jag upp det hela och har fortfarande inte skrivit den.

En 75% avklarad kurs är ju knappast något att skriva hem om så jag tänkte att jag skulle ta mig i kragen och slutföra det här, men är det för sent att skicka in något nu? Hur lång tid har man på sig att komplettera tentor och annat? Salstentor finns det ju omtentor på, men hemtentor som passerat inlämningsgränsen då? Att vara sen brukar ofta bara innebära att man inte kan få högre än G i kursen, men hur länge gäller det här?
Citera
2005-05-10, 14:36
Moderator
impieteers avatar
Jag vet folk som lämnat in sådant flera år efteråt, så någon exakt gräns finns det inte vad jag vet. Är du osäker och det är mycket att göra, så är det väl bäst att skicka ett mail och fråga först?
Citera
2005-05-10, 14:40
Medlem
GNRfans avatar
Det där måste du nog ta upp direkt med läraren. Jag har kompletterat en kurs med några hemuppgifter ca 2 år efter att jag hade gjort tentan. Men då snackade jag direkt med den ansvarige för kursen och frågade vad jag skulle göra.
Citera
2005-05-10, 14:43
Medlem
von Schmerzs avatar
Om jag inte minns helt galet så spars avklarade moment på en kurs i fem år, sen får man göra en nyregistrering och göra om allt från början. Fast det varierar säkert mellan olika högskolor, så maila kursansvarige eller sekreteraren på din institution.
Citera
2005-05-10, 15:05
Medlem
Sinnes avatar
Du ska ju alltid kunna ta kursen i efterhand men jag tror det är upp till läraren att ge dig en ny uppgift och vad den i så fall ska bestå av.
Citera
2005-05-10, 21:35
Medlem
Kursen borde väl rimligtvis gå igen, om inte nu i vår så i höst igen. Då är det bara att passa på och tenta av den samtidigt som tentan kommer till de ordinarie studenterna. Tänkte göra precis samma sak, missade sista momentet i vintras, orkade bara inte, och nu när kursen går och jag skriver b-uppsats hänger jag på en del föreläsningar och tänkte försöka tenta skiten när hemtentan kommer i början på juni.
Citera
2005-05-11, 11:34
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
I höstas läste jag en 20-poängskurs som var uppdelad i fyra fempoängsmoment, av vilka jag avslutat tre. Det sista momentet var ganska flummigt och flytande och när hemtentaveckan kom kände jag inte att jag visste vad jag skulle skriva, och eftersom inlämningen skulle ske via mail och vi inte skulle träffa lärarna mer sköt jag upp det hela och har fortfarande inte skrivit den.

En 75% avklarad kurs är ju knappast något att skriva hem om så jag tänkte att jag skulle ta mig i kragen och slutföra det här, men är det för sent att skicka in något nu? Hur lång tid har man på sig att komplettera tentor och annat? Salstentor finns det ju omtentor på, men hemtentor som passerat inlämningsgränsen då? Att vara sen brukar ofta bara innebära att man inte kan få högre än G i kursen, men hur länge gäller det här?
Det där är inget att oroa sig över. De brukar inte ta det så hårt som i gymnasiet, bara du inte fuskar. Jag har lämnat in laborationer flera månader efter deadline och jag fick de godkända utan någon som helst anmärkning. Komplettera så fort du kan och skicka till läraren så borde det inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in