• 1
  • 2
2005-05-10, 11:31
Medlem
buikos avatar
Nån som minns Secret Service?. Så hette ett av det det tidiga 80-talets mest lysande stjärnor på pophimmelen. Den rådande musikaliska epoken kallades för "the new romantic wave". Band som Human leauge, Simple minds och Spandau Ballet frodades i denna tidiga synth-era. Secret Service påminner ibland lite om Yello och Michael Cretu. (speciellt Night city), kanske har de inspirerat varandra? Secret service storhetstid tog vid då Abba började suga..dvs då folk svängde sina lurviga på numer avsomnade ställen som Metropol och Atlantic... kan tänka mig att deras skivor snurrat på en och annan skivtallrik där genom åren. Slagdängorna Oh Susie och goodbye LA toppade listorna (?) men höjdarspåret "Flash in the night" är nog det bästa de gjort och den mest new romantic wave-aktiga låten genom tiderna. Front-mannen i gruppen dvs. kastratsångaren Ola Håkansson gjorde även en minnesvärd duett med Agneta Fältskog-They way you are. -En enastående klassiker !!
Citera
2005-05-10, 11:46
Medlem
Mx2000s avatar
Jomenvisst! Oh Susie med Secret Service har man ju lyssnat på hur många gånger som helst! Tack för att du påminde om den gruppen, blir nog till att ladda hem lite i eftermiddag!
Citera
2005-05-10, 13:03
Medlem
mankers avatar
Då sångaren, Ola håkansson,'s son gick i mitt gamla fotboll och bandylag så tvingade far min då på mig deras musik. "titta här, har XXX's farsa gjort"

sedemera blev ju denne Ola, Kents manager i början då de slog igenom.
Tipps på andra låtar värda att höra än Oh Susie som man hört redan och är enda man kommer ihåg
Citera
2005-05-10, 13:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Tipps på andra låtar värda att höra än Oh Susie som man hört redan och är enda man kommer ihåg
10 o`clock postman var ju en hit också.
Citera
2005-05-10, 13:47
Medlem
Georgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Nån som minns Secret Service?. Så hette ett av det det tidiga 80-talets mest lysande stjärnor på pophimmelen. Den rådande musikaliska epoken kallades för "the new romantic wave". Band som Human leauge, Simple minds och Spandau Ballet frodades i denna tidiga synth-era. Secret Service påminner ibland lite om Yello och Michael Cretu. (speciellt Night city), kanske har de inspirerat varandra? Secret service storhetstid tog vid då Abba började suga..dvs då folk svängde sina lurviga på numer avsomnade ställen som Metropol och Atlantic... kan tänka mig att deras skivor snurrat på en och annan skivtallrik där genom åren. Slagdängorna Oh Susie och goodbye LA toppade listorna (?) men höjdarspåret "Flash in the night" är nog det bästa de gjort och den mest new romantic wave-aktiga låten genom tiderna. Front-mannen i gruppen dvs. kastratsångaren Ola Håkansson gjorde även en minnesvärd duett med Agneta Fältskog-They way you are. -En enastående klassiker !!

Klart man minns dem, Flash in the Night är som sagt en riktig klassiker. Måste även passa på att rekomendera Shanghai som enligt mig helt klart är i klass med Secret Service.
Citera
2005-05-10, 15:13
Awaiting Email Confirmation
Måste säga att jag föredrar TPD:s version av Oh Susie framför originalet.

Tack för tipset iallafall, det var länge sedan jag lyssnade på den.
Citera
2005-05-10, 15:15
Medlem
embras avatar
E det samma Ola Håkansson som var med i Ola and the Janglers? Som snackar på radio nu?
Citera
2005-05-10, 18:55
Bannlyst
För mera Secret Service prova Eddie Meduza!!
Han har lånat en del till sina disko klassiker..

Missa inte "Flintis" låter misstänkt lik nån av SS låtar
Citera
2005-05-11, 23:03
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embra
E det samma Ola Håkansson som var med i Ola and the Janglers? Som snackar på radio nu?

Ja det är det.

Han har även skrivit massor av låtar tillsammans med Alexander Bard och Tim Norell. Numera är han VD för Stockholm Records.
Citera
2005-05-12, 00:18
Moderator
Evil Eds avatar
Som hårdrockare försöker man glöma dylikt trams som SS.
Citera
2010-03-26, 12:37
Medlem
morkfromorks avatar
Youtube är verkligen en välsignelse, det finns ju en hel massa videos som man aldrig såg på svensk tv när det begav sig!

SS's hits är verkligen tidlösa, syntslingan i bakgrunden på flash in the night är så bra det kan bli
Citera
2010-12-01, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Youtube är verkligen en välsignelse, det finns ju en hel massa videos som man aldrig såg på svensk tv när det begav sig!

SS's hits är verkligen tidlösa, syntslingan i bakgrunden på flash in the night är så bra det kan bli

Det finns ju mycket Secret Service på Youtube nu - och det tackar vi för!

Jag är inne i en Secret Service-period just nu; kan inte låta bli att lyssna på dem! De gjorde så många riktigt bra låtar. Har alla deras album i mp3-format och Top Secret (Greatest Hits) på cd - köp den till att börja med, det är en utmärkt samling (finns på Spotify: http://open.spotify.com/album/0YChXhkkFZjd2Rbc7ek83G)

Ironiskt nog visade sig den låt som jag lyssnat mest på under veckan - pärlan "Angelica and Ramone" från deras andra LP - vara den enda cover gruppen spelade in! Låten skrevs av Olas gamla polare Claes af Geijerstam och hade getts ut på skiva med Björn Skifs två år tidigare... Men en grym låt är det! Njut av denna video med texten upplagd (och översatt till portugisiska!):
http://www.youtube.com/watch?v=TB7KqbwNguc

Att Ola Håkansson sjunger en låt av Clabbe var förvisso inget nytt, då han ju gjorde så i Ola & The Janglers.

Sedan får vi inte glömma den fantastiska duetten med Agnetha Fältskog - "The way you are":
http://www.youtube.com/watch?v=pmQyVtTylMU

Den gavs förvisso ut som singel med Ola Håkansson och Agnetha Fältskog, men låten finns också med på Secret Services sista LP Aux deux magots (1987). Att den saknas på Top Secret-samingen är kriminellt!

En annan favorit just nu är "Say say", även den från sista plattan:
http://www.youtube.com/watch?v=x2oonn0ReTc

En lustig detalj när det gäller Secret Service är att Tim Norell, som komponerade musiken till alla låtar, aldrig var med i videorna eller på gruppfoton. Däremot stod han på scen tillsammans med den andre keyboardisten Ulf Wahlberg när bandet spelade (nåja) i Ryssland 2008 - men då sjöng inte Ola Håkansson utan en snubbe som heter Mikael Erlandsson. Gissa om jag trodde att det var ett ryskt coverband eller nåt innan jag identifierade Norell och Wahlberg! Jag talar om bland annat detta klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=sBfMJJQFTp0 ("Flash in the night")
Senast redigerad av Oilkink 2010-12-01 kl. 21:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in