2013-02-08, 19:54
Medlem
Vi har en katt p drygt tv r, en omplacering eftersom katten den bodde med inte gillade hen. Tror ni det skulle g att skaffa en kompis nd? Hur svrt r det att f katter att gilla varandra? Vill ju inte grna att hjrtegull hamnar i klm en gng till eller att vi tar en omplacering vi inte kan behlla.
Citera
2013-02-08, 19:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det knns som en kattunge skulle vara bst fr er.
Citera
2013-02-08, 19:59
Medlem
Kommer de lttare verens? r inte s pigg p kattunge eftersom det r innekatter.
Citera
2013-02-08, 20:13
Medlem
Varfr kan inte en kattunge vara innekatt i din mening? :/

Kattunge r enklare eftersom den inte r ett revirhot och med stor sannolikhet kommer att acceptera sin lott som ranglg utan ngot krngel. De har inga "bekymmer" med andra katter eftersom de fortfarande r bbisar, din katt kommer drfr inte att bli phoppad av den lille i slagsmlssyfte.

Vuxna katter r krngligare att introducera, man gr sjlvklart om man hittar rtt individ.
Citera
2013-02-08, 21:11
Medlem
Inte tror jag kattungar passar smre som innekatt, jag tror det kan vara en frdel att dom vnjs vid det frn brjan. Men, jag har en gng haft en sn kattunge som var verlivlig och jttejobbig. Dock var det en ensamkatt. Tack fr rden om kattunge, jag tror verkligen min katt vill ha en kompis men r s rdd det ska bli fel. Vill inte erbjuda en katt att bo hos oss och sen komma p det inte gr bra.
Citera
2013-02-08, 21:30
Medlem
nnnipzs avatar
Om du bor litet kanske det r en dlig id att skaffa en till innekatt. Bodde i en liten lgenhet nr min katt var innekatt och testade att ta in en till s han skulle f det roligare. Dom blev vnner men bda var nervsa och p spnn hela tiden, dessutom s blev han inte alls lika gosig och direkt det kom ett ljud s skulle han se om det var den andra katten.

Nu r han ensam och utekatt och kelig och lugn
Citera
2013-02-11, 04:53
Medlem
MusseMunskydds avatar
Du br ha kattungen i ett avstngt rum den frsta veckan. Detta mildrar chocken fr den frsta katten. Nr du tar ut kattungen s ha den i en stngd bur den frsta veckan. Kastrera katterna. Vnta 3 mnader med kattungen.
Citera
2013-02-11, 07:11
Medlem
provocative77s avatar
Kpte en kattunge som leksak till vr ldre katt. Fick hem henne o slppte ut direkt. Det uppfdaren inte mrkt var att kattungen var dv. Uppfdaren glmde ven skicka med vetrinrintyg som sedan kom bort....mhm. Aja. Att vi blev blsta p hrseln r inte historien.
S fr den nya kom ut s brjade den underska bostaden, hunden och en vrlande katthona. Eftersom hon inte hrde signalerna av den gamla, tuffa katten s valde den ldre katten att i tre veckor protestbo i en garderob. De gnger hon kom ut var fr toalett, mat eller fr att vrla lite till p den lilla.
Efter tre veckor gav surkrringen upp o efter det har hon brjat uppskatta sin dva leksak.

Med andra ord.Ge dem tid att lra knna varandra o tolka deras signaler p rtt sett.
Citera
2013-02-14, 20:04
Medlem
Nymphadora90s avatar
Vi hade tv pojkar sedan innan, fdda i Maj 2012, allts inte speciellt gamla. Vi hittade en liten stnos i en annons och valde oss att adoptera en pojke till (fdd Oktober 2012).

Det allra frsta du behver gra r att frbereda dej p att om det verkligen verkligen inte funderar med nya katten s fr du ge bort den igen. Din ldre katt var dr frst och det fr du respektera. Det tog flera veckor fr oss innan vi kunde andas ut och knna att vi nog kommer kunna behlla vran lilla nya kisse.

Som tidigare nmnt s r det lttast med en kattunge. Din ldre katt kommer inte att se den lilla kattungen som ett hot och kommer frhoppningsvis se kattungen som ett smsyskon och inte bara ngon som han/hon delar lgenhet med.

Vi hade aldrig katterna i separata rum s som mnga rekommenderar. Vra katter hatar nmligen stngda drrar och skriker hgt om de inte kan g fritt i sitt eget hem.

Vi sg helt enkelt till att aldrig lmna dem obevakade. Jag gick och la mej p kvllen medans sambon stannade uppe och gick inte och lade sej frrn jag kom upp tidigt p morgonen. Vi ville ju inte att ngot skulle hnda varken med den nya kissen eller vra befintliga.

Det kommer att frsas, morras och spottas. En och annan bitchslap dessutom. Det r helt okey, det innebr att den ldre kissen visar att det r han/hon som bestmmer dr, och s r det ju oftast med djur, speciellt katter, det finns en hierarki, ven om vi inte ser det. Den nya kissen mste lra sig att den inte kan gra som den vill, nu nr den r p ngon annans revir.

Visa tydligt att du inte ersatt den ldre katten. Nr vi kte hem ver jul med vra ldre katter samt nya kattungen (som r s underbart st) gav hela slkten honom all uppmrksamhet. Han fick aldrig st p golvet d han skickades frn famn till famn och pussades och gullades med oavbrutet. Ibland fick vi ta honom in i sovrummet bara s han skulle f lite vila. Men under hela tiden fick vi gulla med de ldre katterna och visa dem mer krlek n vanligt s de vet att de r precis lika lskade och inte blivit utbytta av den dr nya lilla saken.

Har din ldre katt dessutom favoritplatser som han ligger p (Tex vr Karma alltid ligger p min sambos huvudkudde och Illidan ligger vid min mage typ som lilla skeden) s se till att han frstr att det fortfarande r hans plats. Lgger sej nya kattungen dr, flytta bort den och visa att din ldre katt kan komma och lgga sig dr.

Det gr oftast vldigt bra att introducera en ny katt fr en ldre. Ge inte upp bara fr att det r jobbigt i ngra dagar. Det tar tid fr bda katter att anpassa sig, men det kommer s smningom att slppa och d kommer du lska att ha tv katter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in