Vi hade tv pojkar sedan innan, fdda i Maj 2012, allts inte speciellt gamla. Vi hittade en liten stnos i en annons och valde oss att adoptera en pojke till (fdd Oktober 2012).
Det allra frsta du behver gra r att frbereda dej p att om det verkligen verkligen inte funderar med nya katten s fr du ge bort den igen. Din ldre katt var dr frst och det fr du respektera. Det tog flera veckor fr oss innan vi kunde andas ut och knna att vi nog kommer kunna behlla vran lilla nya kisse.
Som tidigare nmnt s r det lttast med en kattunge. Din ldre katt kommer inte att se den lilla kattungen som ett hot och kommer frhoppningsvis se kattungen som ett smsyskon och inte bara ngon som han/hon delar lgenhet med.
Vi hade aldrig katterna i separata rum s som mnga rekommenderar. Vra katter hatar nmligen stngda drrar och skriker hgt om de inte kan g fritt i sitt eget hem.
Vi sg helt enkelt till att aldrig lmna dem obevakade. Jag gick och la mej p kvllen medans sambon stannade uppe och gick inte och lade sej frrn jag kom upp tidigt p morgonen. Vi ville ju inte att ngot skulle hnda varken med den nya kissen eller vra befintliga.
Det kommer att frsas, morras och spottas. En och annan bitchslap dessutom. Det r helt okey, det innebr att den ldre kissen visar att det r han/hon som bestmmer dr, och s r det ju oftast med djur, speciellt katter, det finns en hierarki, ven om vi inte ser det. Den nya kissen mste lra sig att den inte kan gra som den vill, nu nr den r p ngon annans revir.
Visa tydligt att du inte ersatt den ldre katten. Nr vi kte hem ver jul med vra ldre katter samt nya kattungen (som r s underbart st) gav hela slkten honom all uppmrksamhet. Han fick aldrig st p golvet d han skickades frn famn till famn och pussades och gullades med oavbrutet. Ibland fick vi ta honom in i sovrummet bara s han skulle f lite vila. Men under hela tiden fick vi gulla med de ldre katterna och visa dem mer krlek n vanligt s de vet att de r precis lika lskade och inte blivit utbytta av den dr nya lilla saken.
Har din ldre katt dessutom favoritplatser som han ligger p (Tex vr Karma alltid ligger p min sambos huvudkudde och Illidan ligger vid min mage typ som lilla skeden) s se till att han frstr att det fortfarande r hans plats. Lgger sej nya kattungen dr, flytta bort den och visa att din ldre katt kan komma och lgga sig dr.
Det gr oftast vldigt bra att introducera en ny katt fr en ldre. Ge inte upp bara fr att det r jobbigt i ngra dagar. Det tar tid fr bda katter att anpassa sig, men det kommer s smningom att slppa och d kommer du lska att ha tv katter!