Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 15:44
  #1069
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är ju annars en fullkomlig farsot i samhället just nu att lägga huvudet på sned och säga; "jag kan tycka att" eller "jag kan känna att"...

Används som ett sätt att liksom desarmera det man ska till att säga. Och ger en frihet att kunna kläcka ur sig vilka dumheter som helst.

Särskilt kvinnofolk runt 30 använder sig av den här strategin.
Att du har observerat det först på senare tid betyder inte att uttrycket är en nyhet, eller att det har ökat i frekvens på senare tid. Jag kan tycka att har varit ett vanligt uttryck på svenska i mer än etthundra år. Uttryckets funktion - att låta talaren säga sin mening på ett tydligt icke påstridigt sätt - har ju varit relevant så länge vi har haft en konsensuskultur i Sverige, och det har vi haft lääänge.
Citera
2016-10-01, 01:16
  #1070
Medlem
Jag har sett att vissa skriver min/din/en CV. Det låter ju inte klokt.
Citera
2016-10-01, 10:06
  #1071
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Många skåningar och andra sydsvenskar kombinerar denna/detta med bestämd artikel, exempelvis "detta problemet". Även om jag inte med säkerhet kan säga att det är grammatiskt fel låter det slarvigt.

Du menar att det kombineras med bestämd form? Det är för att man ser denna/detta som en synonym till den här/det här.

Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Jag har sett att vissa skriver min/din/en CV. Det låter ju inte klokt.

Inte i mina öron heller. För mig är det givet att det ska vara "ett". Finns inga regler för lånord men man skulle kunna använda det faktum att curriculum är neutralt i latinet som argument för "ett" kanske.
Citera
2016-10-01, 11:30
  #1072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Du menar att det kombineras med bestämd form? Det är för att man ser denna/detta som en synonym till den här/det här.

Visst är det så. Men är det korrekt svenska? Min uppfattning är att folk som talar så ofta använder mer talspråklig svenska, men det kan ju bero på att jag förknippar det med stark (skånsk) dialekt.
Citera
2016-10-01, 11:45
  #1073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Människor som blandar ihop harmonisera med harmoniera. Känns väldigt okunnigt, underklassigt men ack så vanligt.

Noll människor av underklasshärkomst använder ordet harmoniera. Jag dristar mig till att satsa ditt liv på att mitt påstående är korrekt. Och att sedan påstå att det är ett vanligt fel svenskar gör - i vilka sammanhang då? Nämn några sammanhang som är klassiska underklassdomäner.
Citera
2016-10-01, 12:25
  #1074
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Visst är det så. Men är det korrekt svenska? Min uppfattning är att folk som talar så ofta använder mer talspråklig svenska, men det kan ju bero på att jag förknippar det med stark (skånsk) dialekt.

Jag vet inte heller om det går som korrekt svenska men jag har själv dragit ner en del på det i skrift i alla fall för jag vet att andra tycker det låter fel/konstigt.
Citera
2016-10-01, 12:39
  #1075
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Noll människor av underklasshärkomst använder ordet harmoniera. Jag dristar mig till att satsa ditt liv på att mitt påstående är korrekt. Och att sedan påstå att det är ett vanligt fel svenskar gör - i vilka sammanhang då? Nämn några sammanhang som är klassiska underklassdomäner.

Nej, det låter mer som en TM-grej. (TM = Tacky Medelklass)
Citera
2016-10-01, 14:40
  #1076
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Visst är det så. Men är det korrekt svenska? Min uppfattning är att folk som talar så ofta använder mer talspråklig svenska, men det kan ju bero på att jag förknippar det med stark (skånsk) dialekt.

Nu känner jag mig förvirrad.

En bekant förklarade skillnaden mellan danska och svenska i fråga om bruk av bestämd artikel med att på danska kan man säga t ex: den røde bil; på svenska: den röda bilen

En snabb googling visar att man även, på danska kan säga: denne røde bil.
Innebär det här att skåningar är mindre danskinfluerade i detta avseendet än opsvenskar och att den formella skriftspråkliga svenskan har behållit danska särdrag?
Citera
2016-10-03, 19:57
  #1077
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Nej, hurså? Finns det en subtil hänvisning i fetmarkerat ord som jag missar?

Språkbruket givetvis! "Detta problemet" förknippar jag med slödder. Slödder utgör inte en majoritet av skåningar!
Citera
2016-10-04, 08:59
  #1078
Medlem
Hörde "mixade känslor" igen. Vill bara dö.
Citera
2016-10-04, 18:16
  #1079
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I Johannes 18:36 säger Jesus »Mitt rike är icke av denna världen«.

Jag tycker att det låter bättre med »denna värld«. Eftersom det rör sig
om ett bibliskt citat får man kanske inte ändra uttrycket till en, i mina
öron, modernare grammatik.
Citera
2016-10-04, 18:24
  #1080
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I Johannes 18:36 säger Jesus »Mitt rike är icke av denna världen«.

Det lät väldigt skånskt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback